Starte bedrift - fra idé til marked

Før du tar steget helt ut og starter opp egen bedrift bør du gjøre en grundig test av forretningsideen din. Vi guider deg fra idé til marked.

  • 1. Test ideen din før du setter i gang

    Før du tar steget helt ut og stifter egen bedrift bør du gjøre en grundig test av forretningsideen din. Sett av tid til å svare på følgende spørsmål:

    • Nøyaktig hva skal jeg selge?
    • Hvem skal jeg selge til?
    • Finnes det et behov for produktet mitt, og hvordan er konkurransen?
    • Hvordan kommer jeg i kontakt med kundene?
    • Hva kan jeg forlange for produktet mitt, og hva må jeg minst tjene?
    • Hva vil det koste å komme i gang?

     

    Dersom svarene gir mot til å ta fatt på gründertilværelsen, blir det neste steget å oppsummere disse i en kort og presis presentasjon. Den vil danne grunnlaget for møtet med kunder, investorer og rådgivere. Derfor må den være klar og overbevisende.

    Når du har opprettet bedriften din, har du formelt retten til firmanavnet ditt. 


  • 2. Velg navn med omhu 

    Når du velger navn til bedriften, må du også huske å ha markedsføring og internett i tankene.

    Firmanavnet skal ikke uttrykke personligheten din. Det bør formidle produktet ditt til målgruppen, og gjøre det enkelt å finne deg. Og det skal ikke krenke andres rettigheter.

    De fleste bedrifter, store og små, er online i dag. Mange tilbyr også nettsalg og tjenester. Tenk på det helt fra begynnelsen av, så slipper du kjedelige overraskelser senere. 

    Når du har funnet et navn, bør du søke det opp for å sjekke om andre bruker samme eller lignende navn for tilsvarende eller lignende produkter. Om så er tilfelle, finn et annet navn. Sjekk også om domenenavnet er ledig. Kjøp domene og serverplass hos en nettleverandør.

    Vurder om du skal registrere foretaksnavnet som varemerke for å sikre eneretten. Du finner mer informasjon om dette hos Patentstyret. Det kan være en fordel dersom du ønsker å selge produktene dine i utlandet eller online. 

  • 3. Forretningsplan

    Forretningsplanen er dreieboken for den nye bedriften din. Den gir oversikt over forretningskonsept, finansieringsplan, budsjetter, markeds- og kundeanalyser og målsetninger. Den er en forutsetning for å sikre ekstern finansiering, og en uvurderlig hjelp til den innledende samtalen med partnere og leverandører. 

    Du kan få hjelp til forretningsplanen hos næringsavdelingen i din kommune eller hos Innovasjon Norge. 

    Du kan laste ned veiledning og mal til forretningsplanen fra Altinn. 

  • 4. Finansiering og økonomi

    Det kan være dyrt å starte egen bedrift. Undervurderer du finansieringsbehovet, kan du raskt bli tvunget til å legge ned med tap.

    Utarbeid etablerings- og driftsbudsjett for å få oversikt over ditt kapitalbehov.

    Du kan finne en rekke maler du kan benytte på innovasjonnorge.no. Drøft eventuelt budsjettet ditt med våre rådgivere.

    Gjør du personlige investeringer i bedriften din, er det også enklere å finne ekstern finansiering. De vanligste finansieringskildene er: Egne sparemidler, venner og familie, banker, forretningsforbindelser, fond, crowd-funding, offentlige innovasjonsmidler.

    Søk gjerne på Innovasjon Norge sine hjemmesider for å finne mulige støtte- og finansieringsmuligheter.

    Først når du vet hvilket kapitalbehov du har, og vet hva du selv kan stille med av midler og sikkerhet, kan du lage en forretningsplan. Forretningsplanen er en forutsetning for å søke ekstern finansiering. 

     

    Jobb- og investorportal for startups

     

    Se hub.no - en digital plattform som hjelper gründere og vekstbedrifter med å finne dyktige medarbeidere og å komme i kontakt med investorer.

    Sjekk ut hub.no
  • 5. Ikke glem regnskap og tekniske detaljer

    Bokføring, bilag, skatt, moms, avgifter, tillatelser og forsikringer er praktiske detaljer som kan velte bedriften din dersom de ikke er på plass. Hvis du synes det er vanskelig å få oversikt over regelverket og finne tid til papirarbeidet, bør du søke hjelp hos en revisor.

    Du bør også overveie å investere i et nettbasert regnskapsprogram. Populære regnskapsprogrammer som VismaFiken og 24SevenOffice henvender seg til mindre bedrifter, er brukervennlige og tilbyr ofte støtte via Internett og per telefon.

    Selv om du lar en revisor ta seg av den formelle bokføringen, er du selv pliktig til å føre løpende regnskap og oppdatere budsjetter for å holde orden på økonomien.

    Alle bedrifter er regnskapspliktige.
    Du kan lese mer om kravene til bokføring for eksempel på Altinn.no.

    Som ny bedriftseier er noen forsikringer lovpålagte. Andre er frivillige, men praktiske. 

    Vi ønsker å hjelpe deg med å nå dine mål! 

    Det er knyttet ekstra stor spenning og det følger en rekke utfordringer i en bedrifts oppstartsfase.

    Se hvordan vi kan hjelpe deg som skal starte bedrift

Danske Bank tilbyr denne veiledningen for generell rådgiving vedrørende ulike prosesser bedrifter ofte går gjennom på forskjellige tidspunkt. Denne veiledningen skal ikke anses som juridisk eller forretningsmessig rådgiving. Danske Bank påtar seg ikke ansvar for eventuelle beslutninger eller tap foretatt på grunnlag av innholdet i veiledningen. Ønsker du mer spesifikk informasjon rundt prosessen du leser om, anbefaler vi deg å søke profesjonell bistand.

Andre har også lest


Få alle fordelene i dag. Bli kunde i Danske Bank.

Content is loading
Show more rows: All table rows are already visible for screen readers.
Show less rows: All table rows are already visible for screen readers.