Risiko for kriminalitet ved bruk av kort og digitale betalinger

Kriminelle har tilgang til de samme finansielle instrumentene og verktøyene som alle andre, og vi risikerer alle å bli utsatt for disse kriminelle når vi bruker kort og foretar betalinger. På dette nettstedet får du vite mer om disse risikoene og hva du bør være oppmerksom på.

Dette bør du gjøre

  • Bekreft alltid avsenderen av en e-post eller tekstmelding, og vær spesielt forsiktig med å klikke på linker og åpne vedlegg.
  • Videresend mistenkelige e-poster og tekstmeldinger til falskpost@danskebank.no.
  • Kontakt oss via mobilbanken eller nettbanken til Danske Bank, som bruker sikre kommunikasjonskanaler du kan benytte til å sende oss personlige opplysninger på en trygg måte.

Dette bør du ikke gjøre

  • Åpne aldri linker eller filer fra en ukjent kilde.
  • Svar aldri på e-post, anrop eller tekstmeldinger som
  • ber deg om å dele personopplysninger som BankID, passord, bruker-ID eller kontoopplysninger
  • oppfordrer deg til å ta forhastede beslutninger
  • ber om kontroll over datamaskinen eller mobilenheten din
  • ber deg om å flytte pengene dine til en annen konto
  • Del aldri brukernavnene eller passordene dine.

Hvis du mistenker at du har vært utsatt for svindel, bør du kontakte oss umiddelbart på 987 08540.

Her kan du lese mer om hvordan du bør reagere dersom du mistenker svindel.

 

Råd for å holde deg trygg

  • Bruk av kort i butikk, resturant eller minibank

    Hold deg trygg når du bruker kortet ditt i en butikk, restaurant eller minibank
    • Du bør være den eneste personen som kjenner pinkoden din.
    • Vær oppmerksom på omgivelsene dine når du tar ut penger.
    • La aldri andre ta ut penger gjennom kortet ditt – du kan ende opp som pengekurer.
    • Dekk alltid til tastaturet når du skriver inn pinkoden.
    • Gi aldri ut kortinformasjonen din eller gi kortet ditt til andre.
    • La aldri kortet ditt være ute av syne når du foretar et kjøp.
  • Betalinger og overføringer

    Hold deg trygg når du utfører betalinger og overføringer
    • Før du godkjenner transaksjonen, må du kontrollere at alle detaljene (f.eks. informasjon om bank, konto og land) faktisk er som forventet når du har fylt ut hele overføringsinformasjonen.
    • Gjennomfør aldri en betaling eller overføring som du er usikker på.
    • Hvis noen kontakter deg via e-post, tekstmelding eller telefonsamtale og forteller at du bør foreta en hasteoverføring eller flytte pengene dine fra én konto til en annen, kan det være et forsøk på svindel. Ikke svar og kontakt Danske Bank på 987 08540 hvis du er i tvil.
    • Les mer om betalinger og overføringer for å sikre at du gjør dem sikkert og riktig.
  • Netthandel

    Hold deg trygg når du handler på nett
    • Reduser risikoen for svindel på nett ved å autentisere kjøpene dine med BankID. Les mer om trygg handel på nettet. 
    • Hvis du skal besøke et nettsted, bør du skrive nettadressen direkte inn i nettleserens adressefelt i stedet for å klikke på en link du har fått tilsendt – med mindre du har sjekket at linken er ekte.
    • Kontroller at forhandlerens nettsted også viser en fysisk adresse, e-postadresse og telefonnummer. Hvis det ikke finnes noen kontaktinformasjon, kan nettbutikken være svindel.
    • Vær på vakt hvis språket som brukes på nettsiden er dårlig og fullt av feil, eller hvis prisene er oppgitt i merkelige beløp (f.eks. 387,67 kroner).
    • Sjekk anmeldelser på Google eller Trustpilot osv.
    • Les mer om netthandelssvindel og hold deg trygg når du handler på nettet.
  • Avsløring av uvanlig transaksjoner

    Hold utkikk etter uvanlige transaksjoner på kontoene dine
  • E-post, tekstmeldinger og telefonsamtaler

    Vær på vakt når du mottar e-post, tekstmeldinger og telefonsamtaler
    • Utlever aldri økonomisk informasjon, slik som kortinformasjon.
    • Del aldri personopplysninger som BankID-detaljer med andre.
    • Åpne aldri usikre linker eller vedlagte filer. Dobbeltsjekk alltid domenenavnet til nettstedet. Hvis nettadressen til nettstedet inneholder uvanlige tall, symboler og rare ord, må du sjekke nøyere om nettstedet er ekte.
    • Vær på vakt dersom e-posten har skrivefeil eller dårlig grammatikk, og dobbeltsjekk at avsenderen er ekte. Hvis en melding hevder å komme fra Danske Bank, men du synes den er mistenkelig, bør du kontakte oss ved å ringe det offentlig tilgjengelige telefonnummeret vårt, eller via den sikre kommunikasjonskanalen i mobilbanken eller nettbanken til Dansk Bank.
    • Hvis du har noen betenkeligheter rundt en e-post eller tekstmelding, bør du slette den umiddelbart. Hvis den hevder å være fra en avsender som du kjenner, kontakter du personen direkte på telefonnummeret du normalt ville brukt – ikke bruk nummeret som er oppgitt i e-posten eller tekstmeldingen.
    • Les mer om falske e-poster, tekstmeldinger og falske telefonsamtaler.

Hold deg trygg på nettet

På nettstedet vårt om cybersikkerhet kan du lese mer om dette og hvordan du kan holde deg trygg på nett

Bruk sterke og sikre passord – og del dem aldri med andre


Vær mistenksom overfor e-poster og tekstmeldinger som inneholder linker. Hvis du fatter mistanke, skriver du inn nettadressen i nettleserens adressefelt i stedet.

Installer antivirusprogramvare og oppdater brannmuren for å sikre at datamaskinen og mobile enheter er beskyttet.

Hvordan ansvaret vårt som bank påvirker deg som kunde

Å beskytte kundene, Danske Bank og samfunnet mot økonomisk kriminalitet

Overføringer, betalinger og investeringer er finansielle transaksjoner som hjelper kundene med å administrere og disponere pengene sine. De fleste finansielle transaksjoner har et helt logisk og legitimt formål, men kriminelle bruker også finansielle transaksjoner til å skjule illegitime penger.

Filtrering av penger tjent på ulovlig vis gjennom finanssystemet er kjent som tildekking, eller «layering», og er den vanskeligste delen av hvitvaskingsprosessen. Banker og andre finansinstitusjoner er viktige allierte for myndighetene når det gjelder overvåkning og analyse av uvanlige transaksjoner.

Nedenfor kan du se hvilke tiltak vi benytter i Danske Bank for å oppfylle forpliktelsen vår til å forebygge økonomisk kriminalitet ved å overvåke og screene transaksjoner. Se videoen på dette nettstedet for å finne ut hvordan tiltakene vi bruker i Danske Bank for å bekjempe økonomisk kriminalitet kan ha konsekvenser for deg som kunde.

Hvorfor må jeg laste opp bevis på identiteten min?

Hvorfor spør dere om transaksjonen min?

  • Det går til enhver tid tusenvis av transaksjoner gjennom Danske Banks systemer og prosesser.
  • Alle transaksjoner – inkludert kortbetalinger, digitale betalinger og betalinger knyttet til investeringer – overvåkes for å sikre at de er i tråd med kundens forventede eller vanlige atferd.
  • Transaksjonene sammenlignes med informasjonen vi har om den enkelte kunde og i forhold til type transaksjon.
  • Når en transaksjon ikke er i tråd med hvordan vi forventer at en kunde skal oppføre seg, undersøker vi årsaken. Derfor kan du bli kontaktet av oss og stilt spørsmål om spesifikke transaksjoner, noe vi gjør for å beskytte både deg og Danske Bank.
  • For å forhindre svindel og beskytte deg som kunde, kan vi også stille deg spørsmål om en transaksjon for å avgjøre om transaksjonen faktisk er gjort av deg eller er falsk.

    Eksempel: Hvis du vanligvis ikke setter inn eller tar ut kontanter, men plutselig begynner å gjøre det, kan vi spørre deg om hva som er årsaken til at bankbehovene dine når det gjelder å foreta kontantinnskudd og uttak har endret seg.

Hvorfor er transaksjonen min stoppet?

  • Som alle finansinstitusjoner har Danske Bank en forpliktelse til å sikre at kundene og personene som kundene gjør forretninger med, ikke bryter sanksjoner.
  • For å oppfylle denne forpliktelsen, screener vi alle transaksjoner mot internasjonale sanksjonslister og protokoller.
  • Vi forholder oss til internasjonale sanksjoner, slik som EU- og FN-sanksjoner, og sanksjoner utstedt av enkeltland, som USA, Storbritannia og de nordiske landene. Les mer her.

Les også


Content is loading
Show more rows: All table rows are already visible for screen readers.
Show less rows: All table rows are already visible for screen readers.