Ofte stilte spørsmål

  • Hva er bankens SWIFT-adresse?

    Hva er bankens SWIFT-adresse?

    Danske Banks SWIFT-adresse: dabano22
    Når du skal motta en betaling fra utlandet, må du oppgi en SWIFT-adresse. Den forteller hvilken bank du er kunde i. SWIFT-adressen er det samme som BIC (Bank Identifier Code), ABA-nummer eller Routing-nummer. Det er ikke det samme som IBAN-nummeret. 

    Forkortelsen SWIFT står for Society for Worldwide Interbank Financial Telecommunication. Det er et datanettverk som utveksler betalingsdata mellom 8 300 finansforetak i 208 land. 

    Ved overføreringer til USA via nettbanken, må du merke deg følgende:
    • Du kan finne bankkoden ved å klikke på 'bankopplysninger' under BIC/SWIFT-adressen.
    • Husk å skrive 'FW' foran den amerikanske bankkoden.
    • Hvis du ikke har en SWIFT-adresse, blir du belastet et gebyr på 80 kroner. Du kan i stedet bruke adressen: BOFAUS3N.
  • Hvor finner jeg mitt IBAN nummer?

    Hvor finner jeg mitt IBAN nummer?

    Du finner IBAN til din konto i nettbanken:

    • Logg deg inn i nettbanken og gå til 'Kontooversikt'
    • Klikk på kontoen du vil ha IBAN-nummeret til
    • Klikk på fanebladet 'Vilkår'
    • Se under IBAN kontonummer 

    Skal du motta en betaling fra utlandet, må du opplyse om IBAN-nummeret på kontoen din.

    IBAN-nummeret er ditt internasjonale kontonummer og angir hvilken konto du vil ha pengene satt inn på. IBAN står for International Banking Account Number, og er ikke det samme som SWIFT og BIC, som angir banken din og ikke kontoen. Med IBAN oppnår du en høyere sikkerhet for at beløp som skal betales eller mottas, ekspederes hurtigst mulig gjennom banksystemene. Det skyldes bla. at IBAN er bygget opp på samme måte over hele verden. Vi anbefaler derfor at du benytter IBAN, men det er ikke et krav.
  • Hvordan overfører jeg penger til utlandet?

    Hvordan overfører jeg penger til utlandet?

    Logg deg inn i nettbanken:
    • Gå til 'Betal til utlandet
    • Fyll ut feltene, og klikk på 'Neste'
    • Fyll inn informasjon om mottakere, klikk 'OK'
    • Tast sikkerhetskode og personlig passord og klikk på 'OK'
    • Overføringen er nå registrert

    Hva koster det?
    Prisen på en overføring til utlandet avhenger blant annet av:

    • Type overføring. Om det er det en standard overføring, ekspressoverføring, overføring til egen konto i Danske Bank-konsernet eller en sjekk
    • Om du eller mottaker betaler gebyrene i mottakerbanken

    En overføring til utlandet er når du overfører penger fra din konto til en konto i et annet land. Det gjelder også når det er en konto i en av Danske Bank-konsernets banker i utlandet.
  • Hvordan sperrer jeg kortet mitt?

    Hvordan sperrer jeg kortet mitt?

    Du sperrer kortet ditt enklest i mobil-, brett- eller nettbanken:

    Mobil- og brettbank
    • Logg deg inn og gå på «Kort»
    • Velg det kortet du ønsker å sperre
    • Sperr kortet

    Merk at du også kan bestille deg et nytt kort på samme sted som du sperrer.

    Nettbanken
    •  Logg deg i nettbanken og gå til 'Kortoversikt'
    •  Klikk på pilen ved siden av kortet, og velg 'Sperr kort'
    •  Fyll ut og klikk 'OK'
    •  Skriv sikkerhetskode og personlig passord og klikk på 'OK'
    •  Kortet er nå sperret

    Hvis du har mistet kortet ditt er det viktig at du sperrer det så snart som mulig. Dette gjelder også om du tror kortet ditt kan være misbrukt. Vår sperretjeneste for kort er åpen 24 timer i døgnet, 7 dager i uka.
  • Hva er MasterCard SecureCode?

    Hva er MasterCard SecureCode?

    MasterCard SecureCode er en sikkerhetsløsning innført av MasterCard for å beskytte forbrukere og brukersted mot svindel og datatyveri. Passordet sikrer at det er rette person som betaler med kortet online.

    Hver enkelt nettbutikk avgjør selv om de vil bruke denne løsningen. Første gang du handler i en nettbutikk som bruker denne løsningen, må du lage deg et passord. Deretter kan du benytte det samme passordet i andre nettbutikker som benytter samme sikkerhetsløsning.

    Ønsker du å opprette passord før du skal handle, kan du gjøre dette ved å klikke her.
  • Hvordan gir jeg en annen person fullmakt til min konto?

    Hvordan gir jeg en annen person fullmakt til min konto?

    Fullmakt til kontoene dine gir du enklest via nettbanken:
    • Logg deg inn i nettbanken og  klikk på 'Kontooversikt'
    • Klikk på den kontoen du vil gi fullmakt på
    • Velg fanebladet 'Kontofullmakt'
    • Velg 'Ny kontofullmakt'
    • Fyll inn feltene - husk å krysse av for 'Disposisjonsfullmakt' eller 'Forespørselsfullmakt'
    • Fyll ut og klikk på 'OK'. Skriv sikkerhetskode og personlig passord og klikk på 'OK'

    Det er to forskjellige fullmakter du kan gi en annen person på kontoene dine:
    • Innsyn på konto: vedkommende har kontoen synlig i sin nettbank. Det vil si - kan se saldo og bevegelser på kontoen din.
    • Disposisjonsrett på konto: vedkommende kan se bevegelser, ta ut penger, overføre og betale regninger - altså bruke kontoen på samme måte som deg.

    Det koster ingenting å opprette en kontofullmakt. Det er kun mulig å opprette en fullmakt til en som allerede er legitimert hos Danske Bank.
  • Hvordan oppretter jeg en ny konto?

    Hvordan oppretter jeg en ny konto?

    Du oppretter nye kontoer i nettbanken:
    • Logg deg inn i nettbanken og gå til 'Ny konto'
    • Velg type konto du ønsker å opprette
    • Når du har valgt konto klikker du på 'Bestill' og fyller ut feltene
    • Signér med BankID

    Hva koster det?

    Det koster ikke noe å opprette en konto når du allerede er kunde hos oss.
  • Hvordan oppretter jeg Avtalegiro og eFaktura?

    Hvordan oppretter jeg Avtalegiro og eFaktura?

    Avtalegiro
    Med Avtalegiro slipper du å tenke på å betale regningene dine. Fra du oppretter avtalen tar det inntil 45 dager før den er aktiv. Alt du trenger å tenke på er at du har dekning på belastningskonto og at maxbeløpet på regningen ikke overstiges.

    Du oppretter avtalegiro i nettbanken:

    • Logg deg inn i nettbanken
    • Gå inn på 'Betal & overfør'
    • Velg 'Se og endre AvtaleGiro og faste trekk' i menyen. Her finner du alle dine forslag til avtalegiro
    • Aktiver et forslag ved å trykke på boksen foran den aktuelle avtalen, og velg 'Endre/Opprett'
    • Fyll inn informasjon og trykk 'OK'
    • Skriv sikkerhetskode og personlig passord og klikk på 'OK'
    • Din avtalegiro vil være aktiv innen 45 dager

    eFaktura

    Med eFaktura får du regningene rett i nettbanken i stedet for i postkassen, ferdig utfylt med KID-nummer og det hele. Du oppretter en ny eFaktura når du betaler den første regningen fra den spesifikke leverandøren. Det gjøres ved å krysse av for eFaktura-boksen og dersom leverandøren tilbyr eFaktura er nå avtalen opprettet.

    Logg deg inn i nettbanken og gå til 'Betal regning':

    • Fyll ut alle feltene
    • Merk: for å opprette eFaktura må du betale en regning med KID-nummer
    • Kryss av boksen for 'Opprett eFaktura'
    • Godkjenn på vanlig måte ved å trykke 'OK'
    • Du får nå beskjed om at eFaktura-avtalen er opprettet

    Eller:

    • Logg inn i nettbanken og velg 'Betal & overfør'
    • Velg 'eFaktura'
    • Klikk på 'Se tilbydere av eFaktura'
    • Velg aktuell tilbyder i listen og opprett
  • Hvordan kan jeg komme i kontakt med min rådgiver?

    Hvordan kan jeg komme i kontakt med min rådgiver?

    Ønsker du et møte med din rådgiver, anbefaler vi deg å avtale dette via nettbanken. Du får også god rådgivning og hjelp til de fleste daglige henvendelser, hos vårt Kundesenter på telefon 08540

    Kundesenterets åpningstider:
    • Man.-tor. 08:00-21:00
    • Fre. 08:00-18:00
    • Lør. 10:00-15:00
    • Søn. 15:00-20:00

    Slik avtaler du et møte via nettbanken:
    • Logg deg inn i nettbanken og gå til 'Bestill møte med rådgiver'
    • Fyll ut og klikk på 'Send'
    • Klikk 'Neste'
    • Tast inn engangskode fra sikkerhetskort eller Mobil-ID
    • Tast inn personlig passord og klikk 'OK'
  • Hvordan avslutter jeg konto i annen bank?