Gå til hovedinnhold

Fra tradisjonelt skianlegg til teknologidrevet bedrift

Da Oslos største skianlegg slet tungt i motbakke, bestemte eierne seg for å snu opp ned på hele den tradisjonelle forretningsmodellen. Nå investerer selskapet mer i egen app enn i skibakken.

Produsert av DNX
Foto / video: Anita Arntzen

Det så mørkt ut. Snøen falt ikke som den skulle. De hadde ikke nok besøkende i skibakkene. Det var underskudd i regnskapet. Men fem år senere har selskapet bak Oslos tradisjonsrike skianlegg i Tryvann og Wyller likevel klart å lande med stil og pene overskudd. Hvordan skjedde det?

– Vi har gått fra å være et tradisjonelt skianlegg til å bli en teknologidrevet bedrift.
Slik oppsummerer Marius Flaaten, daglig leder og medeier i AS Parks, reisen som selskapet bak skianlegget har vært gjennom de siste årene.

Stikkordene for snuoperasjonen er ny teknologi, helårssatsing, oppkjøp og ikke minst: En trygg og god bankforbindelse.

– Det er viktig å se på banken som en medspiller, en nøkkel til å få til det du vil oppnå, sier Flaaten.


Marius Flaaten og kollegene i Skimore har de siste årene snudd opp ned på hele måten man tenker på når man driver et skianlegg. Foto: Anita Arntzen

– Jeg har alltid vært smigret over at de har valgt å kalle oss «partner». Det er en langsiktighet i den relasjonen. Det er en fin samarbeidsform, sier kundeansvarlig i Danske Bank, Vibeke Helene Vier Simensen.

Utfordret prismodellen

De siste fem årene har Marius Flaaten og AS Parks snudd nærmest opp ned på hele måten man tenker på når man driver et skianlegg.

– Det finnes en masse hindringer for å stå på ski. Du må jo først og fremst ha skiene, det må være greit vær og så videre. Men slik vi ser det er den aller største hindringen at du ikke har tilgang til skiheisen på forhånd. Da blir det lett å velge den bort, sier Flaaten.

Da finansmannen med erfaring fra flere av landets ledende meglerhus tok på seg jobben med å snu trenden i skianlegget, bestemte de seg fort for at noe måtte gjøres med måten de tok betalt på.

– Vi mente at prisingen var helt feil, sier Flaaten.

Selv vokste han bokstavelig talt opp midt i alpinbakkene på Beitostølen i Valdres, der familien drev skianlegget.

– Jeg husker at faren min hvert år satt med regnskapsboken ved kjøkkenbordet. Der gikk han gjennom hva et sesongkort skulle koste og hva skal et klippekort skulle koste. «Jo, det må bli sånn og sånn».

– Dette var på 1970-tallet. Og sånn foregår det egentlig også i dag, mange steder. Det eneste som er forandret er at prisene har steget med fire prosent i året, sier Flaaten.

Noe som betyr at man i dag gjerne betaler et sted mellom fem og syv tusen kroner for et sesongkort.

– Det er jo helt gærent! Det gjør at veldig få av kundene velger å bli faste, lojale kunder med sesongkort. De fleste går jo for det korte, billige alternativet.

0da80cd2-00090252-e2f1088b


Medlemskap og app

Løsningen for Tryvann/Wyller ble derfor å senke prisen på sesongkort, øke prisen på dagskort og fjerne alle andre alternativer. Det ble en umiddelbar suksess.
Siden har det gått slag i slag med å utvikle både prismodellen og selve produktet.

I fjor ble det etablert en medlemskapsmodell der man betaler for sesongkortet i månedlige avdrag og samtidig får tilgang til klatreparken i sommerhalvåret.
Det viste seg også å bli en umiddelbar vinner blant publikum. Medlemsmassen økte med 25 prosent fra en sesong til den neste.

– Det har bare handlet om å finne prispunktet som de har lyst til å betale for å komme seg ut i nærområdet på ski eller i klatrepark, sier Flaaten.

I tillegg har flere oppkjøp de siste årene gitt medlemmene tilgang til skianlegg og klatrepark i Drammen og skianlegg i Kongsberg.
Det hele er samlet i en egen app under merkevaren Skimore. Og det er gjennom appen at medlemstilbudet nå utvikles videre.

Reisen de har vært gjennom de siste årene har ført til at den tidligere så tradisjonelle driften av skianlegget er gått over til å bli mer og mer teknologidrevet.
– Det beste beviset på det er jo at vi nå i 2020 har investert mest penger i app-utvikling, sier Flaaten.

Gjennom appen Skimore får medlemmer nå adgang til anleggene i Oslo, Drammen og Kongsberg både om vinteren og sommeren. Foto: Skimore / AS Parks

Viktig partner

Danske Bank har vært med helt siden dagens eiere tok over anlegget i Tryvann – også da pilene pekte nedover etter store investeringer på begynnelsen av 2010-tallet.

– Som skianlegg har vi operasjonell risiko. Det handler om ferie, vær og fridager. Derfor måtte vi senke den finansielle risikoen ved å få flere betalende medlemmer. I det arbeidet har vi hatt tett dialog med Danske Bank. Vi klarte å redusere volatiliteten i inntektsstrømmen, samtidig som den er styrket, sier Flaaten og legger til:

– Jeg tror det er betydelige røde flagg i de fleste banker når et skianlegg banker på døren. Men Danske Bank har vært raske til å se at det vi har gjort med pris og teknologi faktisk har virket.

 

- Vi ønsker å være en god og langsiktig partner for kundene våre

Vibeke Vier Simensen
Kundeansvarlig
Danske Bank

Trygt gjennom pandemien

Det var regnvær og storm nesten hver eneste helg i de første månedene av året. Det var dårligste vinteren på 120 år. Og når været og snøen først kom, ble skianleggene koronastengt.

Før vintersesongen har Skimore innført en egen koronagaranti som gjør at medlemmene kan få kreditert dager hvor anleggene eventuelt må holde stengt.

– Siden vi har masse medlemmer, har vi hatt fult hver eneste dag og helg i sommer. Det har gitt oss et nytt nivå å være helårsbedrift, sier Flaaten.

– Forskjellen på Parks og fjelldestinasjoner er væravhengigheten, men publikumspotensialet er større. Så når man klarer å utnytte nærheten både vinter og sommer gjør det usikkerheten mindre også for oss som bankforbindelse. De har spilt kortene sine bra. Når vi har kunder som viser oss tillit og tenker høyt sammen med oss, da er det lettere å vise tillit tilbake, sier Simensen.

Gjør utfordringer til muligheter

Ingen næring er lik og ingen utfordring er den samme. Derfor har Danske Bank egne bransjeeksperter som forstår de ulike bransjene, som ser trendene tidlig, samt utfordringer og særegenheter som finnes i hver enkelt bransje. Banken utarbeider derfor skreddersydde løsninger og analyser som bedrifter drar nytte av i den daglige driften.

Finn din bransjeekspert her