"Vi vet ikke hva vi skal selge fra uke til uke. Det er en del av forretningskonseptet vårt"

- Gründer Trond Laeng i Holdbart.

Våren 2014 satt han i et leverandørmøte hos sin tidligere arbeidsgiver. Da fikk han servert en historie fra leverandøren om et parti med varer som var på vei til Norge. Utfordringen var at butikken som hadde kjøpt partiet ønsket å ta det ut av sortimentet, men varene var allerede på vei.

– Leverandøren var ganske fortvilet. De hadde ikke noe sted å selge varene og var redd for at hele partiet måtte kastes, sier Laeng.

Denne historien fikk ballen til å begynne å rulle for Laeng. Ideen kvernet i over et år før han fikk med seg Thor Johansen på laget. De pantsatte både hus og hytter og startet opp Holdbart AS. I dag har de 12 butikker på ulike steder i Sør-Norge og har planer om å åpne tre til fem i året de neste fem årene.

Nå er gründer-duoen blitt som et uadskillelig ektepar. - Jeg snakker mer med Trond enn med kona, ler Johansen.

Fra den første butikken åpnet i 2015 har Holdbart gått fra en omsetning på 1,6 millioner første driftsår til en omsetning på nesten 330 millioner kroner i 2021. Og siden 2017 har de reddet over 30.000 tonn med mat og drikke hvor mesteparten mest sannsynlig enten hadde blitt kastet eller destruert. Med seg på laget har de Danske Bank som bidrar med finansiering for åpne enda flere nye butikker.

Kremmerånd

Etter å ha hentet inspirasjon fra lignende konsepter i Sverige og Storbritannia tiltok tempoet for Holdbart-duoen.

- Vi fant et lokale og åpnet i Vestby høsten 2015. Etter det har det gått veldig raskt og bra. Men vi fikk et lite vendepunkt da Dagbladet skrev om oss i februar 2016. Etter at artikkelen ble publisert, tok det ikke mange timene før butikken var helt full av kunder.

Det var først da at Laeng og Johansen forsto at de virkelig hadde truffet en nisje. For da de startet opp var det hovedsakelig kremmerånden som var drivkraften.

- Da handlet det først og fremst om å skape butikk av varer som ellers ikke ville blitt solgt. Men vi traff veldig godt på matsvinn-bølgen og bevisstgjøringen rundt det. Så dette har virkelig blitt en jobb med mening.

-Gründer Trond Laeng i Holdbart.

Før Laeng og Johansen startet opp Holdbart, jobbet begge to i hver sin storkiosk-kjede. Laeng i Gyda og Johansen i Deli De Luca. Bakgrunnen deres har ført til at de har gehør hos både investorer og leverandører. Kontaktene hos leverandørene har ført til at de får forhandlet frem gode avtaler.

- I dag kjøpte jeg for eksempel 32.000 poser med fløtesaus som egentlig skulle destrueres. Grunnen er vektavvik i posene.

 Kjøper varene ingen andre vil selge

Forretningskonseptet til Holdbart er ganske enkelt: Laeng og Johansen kjøper varer fra leverandører som mest sannsynlig hadde blitt destruert eller kastet om de ikke hadde kjøpt opp varepartiene.

Ikke bare er det dato-varer som ikke kan selges i ordinære butikker, men det kan også være feilproduksjoner, overskuddsproduksjon, skjevproduksjon eller andre faktorer som gjør at det kan være vanskelig for leverandørene å få unna produktene.

De har imidlertid noen faste, store leverandører som bidrar med varer ukentlig, i et fast system. Disse leverandørene er veldig opptatt av at mat ikke kastes. 

- Vi har nesten alltid brød og egg, sier Laeng, før han legger til: Vi samarbeider med over 400 leverandører, og da kan det variere veldig hvilke produkter vi får inn og hvor mange avtaler vi lander fra uke til uke. Det går i bølger. Felles for alle leverandørene er at de har et genuint ønske om at ingenting skal kastes.

Åpner butikker i høyt tempo

Den første butikken i Vestby leverte raskt gode resultater. Duoen ville åpne flere og trengte investeringskapital. Det viste seg å være vanskeligere enn forventet.

- I 2016 varslet jeg den daværende banken vår om at de måtte hoste opp penger for å bygge nye butikker. Da fikk jeg et pent avslag og beskjed om at vi måtte stille med risikokapital selv, sier Laeng. Laeng og Johansen hadde imidlertid to styremedlemmer som kjente Danske Bank, og gründer-duoen tok etter hvert et møte med dem.

- I det første møtet vårt med Danske Bank i 2016 forklarte vi forretningsmodellen vår og viste frem resultat og balanse for første kvartal. Det var gode tall. Da hadde vi omsatt for ti millioner og hadde én million i resultat", forteller Laeng.

Danske Bank fikk ikke lang betenkningstid, og allerede i 2017 åpnet Holdbart sin andre fysiske butikk i Fredrikstad. Siden den gang er ytterligere ti butikker åpnet i hele Sør-Norge.

Ingen av Holdbart-butikkene har et fast sortiment. Hva som selges fra uke til uke er avhengig av hvilke varer Thor Johansen og Trond Laeng får.  


- Vi mener det i hvert fall er plass til mellom 25 og 30 butikker totalt i landet. Vi tror at det er muligheter de fleste steder hvor det er et befolkningsgrunnlag, sier Johansen.

På drøyt syv driftsår har Johansen og Laeng allerede rukket å skape over 200 arbeidsplasser.

- Når vi ekspanderer, har vi vært opptatt av å ha penger på bok. Danske Bank har vi hatt en kjempegod dialog med. De forstår forretningsmodellen vår. Dessuten hjelper det at de har korte og raske beslutningslinjer, forteller Laeng.

Les mer om de ulike finansieringsformene som Danske Bank tilbyr

Viktigst å forstå forretningskonseptet

­– Det har vært en utrolig reise for oss å være med på, forteller kundeansvarlig  i Danske Bank, Preben Lie.

– Da Holdbart kom til oss og ba om lån, var det viktigste for oss å bli kjent med selskapet – å forstå forretningsmodellen og hvordan de jobbet. Etter det kom finansieringen av seg selv.

Preben jobber til daglig på kontoret til Danske Bank i Fredrikstad og jobber tett med Holdbart.

– Noe av det vanskeligste er å vurdere risikoen i prosjekter som ikke har vært testet ut før. I bank liker vi forutsigbarhet og er ikke så glade i overraskelser. Men her var det mennesker som hadde et bredt leverandørnettverk i bransjen. Det bidro til at vi ønsket å bli med på reisen, og vi har ikke angret siden, avslutter Lie.

Se dine muligheter som bransjekunde i Danske Bank

Innholdet er levert av Dagens Næringsliv

Kom i kontakt med Danske Bank

La oss hjelpe deg med å ta din bedrift i riktig retning. Få råd om finansiering, likviditet og lån. Diskuter din strategi med oss og få sparring på dine planer, om det er oppkjøp, investeringer eller bærekraftige forretningsmodeller.

Kontakt oss