Har du blitt utsatt for svindel?

Du kan bli utsatt for bedrageri eller svindel på flere måter. Få gode råd om hvordan du blant annet oppdager en falsk e-post – og hva du gjør hvis skaden er skjedd.

Du må alltid reagere med det samme hvis du er blitt utsatt for svindel. Det gjelder også selv om du bare har en mistanke.

Hvordan kan du gjenkjenne en falsk e-post eller sms?

Mange e-poster og sms-er er upersonlige og begynner som regel med for eksempel "Kjære kunde" i stedet for navnet ditt.

Falske e-poster har ofte små avvik i avsenderens domenenavn. I stedet for danskebank.no kan det for eksempel stå danskkebank.no eller danskebank.cn.

I sms-er kan det også være avvik i avsenderens navn, og mange ganger er lenkene uforståelige eller forkortet som i "bit.ly". Dyktige svindlere kan likevel "spoofe" meldingene, slik at de kan sende en falsk e-post eller sms med et tilsynelatende helt riktig domenenavn.

Har du mottatt en falsk e-post eller sms?

  • Slett e-posten eller sms-en uten å svare på den.
  • Ikke trykk på noen lenker.
  • Videresend aldri personlige opplysninger.

Hvis e-posten eller sms-en bruker Danske Bank som avsender eller ser ut til å komme fra Danske Bank, kan du svært gjerne anmelde misbruket.

Det gjør du ved å videresende e-posten eller et skjermbilde av sms-en til: falskpost@danskebank.no

Vær oppmerksom på

Danske Bank vil aldri kontakte deg uoppfordret på e-post eller sms og be om dine personlige opplysninger.

Slik kan du unngå skadelige filer og hjemmesider

Du kan lett ta en sjekk hvis du vil være sikker på om en fil eller hjemmeside er fri for virus og skadelige programmer. Du kan f.eks. bruke VirusTotal som analyserer både filer og URL-er for viruser, ormer, trojanere og alle former for skadelig programvare.
Last opp filer, og sjekk URL-er her

Har du sendt personlige opplysninger videre til andre?

Hvis en uvedkommende har fått tak i dine konto- eller kortopplysninger, må du kontakte oss med det samme på 987 08540.

Har du opplevd tegn på misbruk i nettbanken eller mobilbanken?

Hvis du har mistanke om at nettbanken eller mobilbanken er blitt misbrukt, må du kontakte oss med det samme på 987 08540.

Er kortet ditt blitt misbrukt?

Hvis du opplever at kortet ditt er blitt misbrukt, må du sperre kortet med det samme. Det kan du gjøre i nett-, brett-, eller mobilbanken, eller ved å ringe oss på 987 08540. Hvis du ønsker å komme med innsigelser mot transaksjoner på kontoen, kan du gjøre det via nettbank eller mobilbank.

Har mobilen eller nettbrettet fått virus?

  • Gjenopprett fabrikkinnstillingene til mobilen eller nettbrettet.

Er du beskyttet mot virus? 

Et antivirusprogram er uunnværlig når det gjelder å beskytte datamaskinen mot virus fra filer eller internettsider. Her er forskjellige gode antivirusprogrammer til både PC og Mac:

Windows:

Norton
Norman
F-Secure
AVG
Microsoft Security Essentials

 

Mac OSS X:

Norton
Sophos

Velkommen til Danske Bank