Beskytt deg selv mot økonomisk kriminalitet

Kriminelle er alltid på jakt etter nye muligheter, så du bør alltid være årvåken for å beskytte pengene dine. Kriminell aktivitet finnes i mange former, og denne nettsiden vil gi deg en introduksjon til det noe av du bør være oppmerksom på for å unngå at du selv bli et offer. Som alle banker, spiller Danske Bank en viktig rolle i bekjempelsen av økonomisk kriminalitet. Ved å vite hvem kundene er og forstå hvordan de bruker produktene og tjenestene våre, kan vi skape en tryggere finansverden – noe som vil komme kundene, Danske Bank og samfunnet generelt til gode. Denne siden forklarer også hva arbeidet for å bekjempe økonomisk kriminalitet betyr for deg som kunde i Danske Bank.

Seks råd til hvordan du kan beskytte deg selv og pengene dine

  • Svar aldri på tekstmeldinger, e-poster eller telefonsamtaler som ber om personlige opplysninger fra deg. Del aldri personlig informasjon som BankID-detaljer, pålogginger eller passord.

  • Tenk før du klikker på linker og åpner vedlegg. Sjekk e-poster nøye – selv små uregelmessigheter i en e-post kan indikere at det er svindel. Vær spesielt forsiktig med e-poster og tekstmeldinger du får fra folk du ikke kjenner, fra banker og andre offisielle kilder. E-post og tekstmeldinger fra svindlere skaper en følelse av hastverk og inneholder ofte feil og uvanlige oppsett, så vær også på utkikk etter stavefeil.

  • Stol alltid på instinktene dine. Hvis noe virker for godt til å være sant, er det sannsynligvis det! Kriminelle høres ofte profesjonelle ut og skaper en falsk følelse av sikkerhet. Et eksempel på dette er i investeringssvindel, hvor svindlere lover garantert avkastning fra en investeringsmulighet som de hevder kun er tilgjengelig for deg. Stopp opp og gi deg selv litt tid til å tenke. Legitime selskaper vil aldri be deg om å ta raske beslutninger.

  • Hold øye med uvanlige transaksjoner på kontoene dine. Sjekk saldoen din regelmessig via nettbanken eller mobilbanken til Danske Bank for å holde øye med eventuelle transaksjoner du ikke gjenkjenner.

  • Når du skal overføre penger, må du kontrollere at all informasjon er korrekt før du fortsetter. Når du overfører penger til utlandet, må du huske å sjekke SWIFT/BIC-adressen, lands- og valutakoden og all annen informasjon om personen du skal overføre pengene til.

  • Hold deg trygg på nett med brannmurer og passord. Bruk ulike, sterke og sikre passord som bruker en blanding av alfabetiske og numeriske tegn – og endre passordene ofte. Les mer om cybersikkerhet og finn nyttige råd om hvordan du holder deg trygg på nett.

  • Hvis du mistenker at du har vært utsatt for svindel, kontakt oss umiddelbart på 987 08540. Her kan du lese mer om hva du bør gjøre dersom du mistenker svindel.

Noen gode råd

  • Bruk av kort eller digitale betalinger

    Vit hvordan du kan beskytte deg selv når du
    • bruker kortet ditt i en butikk, restaurant eller minibank
    • utfører betalinger og overføringer
    • handler på nettet
    • oppdager en uvanlig transaksjon på kortet ditt
    • mottar e-post, tekstmeldinger og telefonsamtaler

    • Finn nyttige tips om hvordan du oppdager økonomisk kriminalitet og lær hvordan du unngår å bli lurt

      Les mer på nettsiden for kort og digitale betalinger. Der finner du også tips for å beskytte deg selv mot økonomisk kriminalitet når du bruker betalingskort eller gjør digitale betalinger og overføringer. Nettstedet forklarer også risikoen for økonomisk kriminalitet som du blir utsatt for når du gjør betalinger. Hvis du mistenker at du har vært utsatt for svindel, kontakt oss umiddelbart på 987 08540.
  • Investeringer

    Investeringssvindel er preget av svindlere som lover høy avkastning for minimal risiko. For å fremstå som ekte, vil falske annonser ofte hevde at investeringsordningen er støttet av kjendiser eller et pålitelig selskap.

    • Tenk kritisk når det gjelder investeringstilbud som lover deg en sikker investering, garantert høy avkastning og lav risiko.
    • Vær på vakt mot ethvert tilbud du får vite at kun er tilgjengelig for deg og ikke skal deles med andre.
    • Sjekk at investeringskampanjen kommer fra en sertifisert finansinstitusjon.
    • Les mer om investeringssvindel og hva du bør være oppmerksom på for å unngå å bli lurt.
    • Les mer om hvordan du trygt kan begynne å investere.
  • Internasjonal risiko

    Vær klar over risikoene du blir utsatt for når du foretar pengeoverføringer over landegrenser og andre internasjonale transaksjoner

    • Svindlere gjemmer seg bak (flere) internasjonale grenser for å maskere illegitime aktiviteter. Undersøk internasjonale investeringsmuligheter grundig – og kontroller internasjonale transaksjoner og selgere på nett før du handler.
    • Les mer her om hvordan du gjennomfører trygge internasjonale transaksjoner.
    • Når du kjøper, selger eller overfører penger til noen i utlandet, må du være oppmerksom på at det kan eksistere enkelte embargoer og sanksjoner. Les mer om sanksjoner her. 
    • Når du overfører penger til utlandet, må vi kanskje kontakte deg med ytterligere spørsmål. Det gjør vi for å sikre at transaksjonen ikke utsetter deg eller Danske Bank for internasjonal risiko.
    • Når du er ute og reiser, husk å ta med deg flere kort – og les deg opp på tips og triks for å holde kortene trygge før du reiser. Les mer om hvilke kort du skal bruke i utlandet.

Hold deg trygg på nettet

På nettstedet vårt om cybersikkerhet kan du lese mer om dette og hvordan du kan holde deg trygg på nett

Bruk sterke og sikre passord – og del dem aldri med andre

Del aldri personlig informasjon som BankID-detaljer eller passord

Husk å oppdatere antivirusprogramvaren og brannmurene

Noen av de vanligste svindelformene

Hvordan ansvaret vårt som bank påvirker deg som kunde

Beskyttelse av kundene, Danske Bank og samfunnet mot økonomisk kriminalitet

Forebygging av økonomisk kriminalitet inkluderer å lete etter mønstre og oppdage ting som er uvanlige. Vi har en tre-trinns tilnærming som gjør at vi vet hvem kundene våre er, forstår hvordan de bruker banken og kan oppdage og analysere uvanlig bruk av bankens produkter og tjenester. Se videoen på dette nettstedet for å finne ut hvordan tiltakene vi bruker i Danske Bank for å bekjempe økonomisk kriminalitet kan ha konsekvenser for deg som kunde.

Hvorfor må jeg laste opp bevis på identiteten min?

  • Alle kundene våre er underlagt en selskapsgjennomgang for kunder, en prosess som sikrer at vi vet hvem kundene våre er. Denne prosessen gjelder både for nye og eksisterende kunder, selv om de har vært kunder i Danske Bank i mange år.
  • Prosessen med selskapsgjennomgang inkluderer å verifisere kundens identitet, forstå kundens behov og vite hvordan kunden bruker eller forventes å bruke produktene og tjenestene våre.
  • Vi utfører regelmessig selskapsgjennomgang av kundene for å se om en kundes behov eller bruk av produktene og tjenestene våre har endret seg. Alle finansinstitusjoner har plikt til å vite hvem kundene er, og i Danske Bank kaller vi denne prosessen kundekontroll (Kjenn kunden din).
  • Les mer her om hvorfor vi stiller spørsmål og ber kundene om å gi oss bevis på sin identitet.

Hvorfor spør dere om transaksjonen min?

  • I et kundeforhold overvåker vi hvordan kundene bruker produktene og tjenestene våre ved hjelp av transaksjonsovervåkning og screening.
  • Ved å kjenne kundene og overvåke bruken av produktene og tjenestene våre og deretter sammenligne disse dataene mot kundenes forventede bruk av banken, er vi i stand til å oppdage uvanlig aktivitet.
  • Systemene og prosessene våre hjelper oss til å identifisere når vi må undersøke om kunder har vært utsatt for økonomisk kriminalitet, eller om Danske Banks produkter og tjenester blir misbrukt til ulovlige aktiviteter. Dette beskytter både Danske Bank og kundene våre.
  • Vi kan be deg om å sende oss dokumentasjon på transaksjoner på bankkontoen din som har blitt ansett å ikke være i tråd med din forventede bruk av banken. Derfor anbefaler vi deg å ha dokumentasjon for transaksjoner, som for eksempel private lån eller anskaffelser.

Hvorfor er transaksjonen min stoppet?

  • Vi sammenstiller informasjonen vi har om kundene med data og informasjon for å validere og koble kundeinformasjon og data.
  • For å validere, sammenligne og screene egne kundedata, bruker vi data fra internasjonale kilder, som EU og FN, og fra nasjonale registre.
  • Som alle andre finansinstitusjoner, overvåker Danske Bank internasjonale sanksjonslister og screener kundeinformasjonen mot disse listene.

Les også


Content is loading
Show more rows: All table rows are already visible for screen readers.
Show less rows: All table rows are already visible for screen readers.