Spørsmål og svar vedrørende BankID

  • Jeg får opp spørsmål om "engangskode" etter å ha tastet mitt personnummer. Hva er dette?

    Dersom denne meldingen kommer opp og du ikke får anledning til å velge annen BankID eller BankID på Mobil, betyr det at siste ledd i din BankID, personlig passord, er utløpt eller inaktivt.

    Vår løsning krever at du bruker ditt personlige passord som er tilknyttet din BankID.

    For å aktivere dette passordet må du ta kontakt med banken som har utstedt din BankID.

    Etter at dette er gjort vil du få opp muligheten til å velge BankID etter at du har tastet inn personlig passord.

  • Jeg har BankID på mobil. Hvordan kan jeg søke om lån?

    Du kan søke på lån med BankID på mobil. Vår løsning krever imidlertid at du i tillegg bruker ditt personlige passord som er tilknyttet din BankID.

    Husker du ikke dette passordet anbefaler vi at du tar kontakt med banken du har fått utstedt din BankID fra for å få tilgang til dette passordet.

  • Jeg har ikke BankID. Hvordan får jeg legitimert meg?
    Det er to måter man kan legitimere seg på i forbindelse med etablering av et kundeforhold i Danske Bank; enten digitalt eller ved fysisk oppmøte. Selvbetjent krever at du har BankID. Dersom du ikke har BankID kan du kontakte din eksisterende bank for å få en BankID. Alternativt kan du legitimere deg ved fysisk oppmøte i en av våre filialer eller ta kontakt med oss på telefon 987 05 550 for å få legitimert deg hos ditt nærmeste postkontor.
  • Min BankID er utgått. Hva gjør jeg?
    Dersom din BankID er utgått, kan din nåværende bank gi deg tilgang til ny BankID. Dette kan du gjøre i nettbanken eller ved å ta kontakt med din nåværende bank på telefon.
  • Jeg har glemt mitt personlige passord. Hva gjør jeg?

    Dersom du har glemt ditt personlige passord, kan du lage deg et nytt ved å logge inn i din nåværende banks nettbank eller ta kontakt med dem.

  • Jeg får "feil data inntastet" når jeg prøver å logge inn i nettbanken. Hva gjør jeg?
    Du får denne feilmeldingen fordi du ikke har en aktiv BankID, og må derfor bestille ny. Dette gjør du ved å ta kontakt med banken som har utstedt din BankID, eller bestille ny via deres nettbank.
  • Hva betyr BID-feil?

    Du kan få forskjellige BID-feil ved innlogging til nettbank med BankID. Velg den løsningen som passer til det nummeret BID-feilen her:

    • BID-2031 / 2033 / 20b0
      Disse meldingene kommer som resultat av en kommunikasjonsfeil som kan oppstå av ulike grunner. Feilen kan ligge i din pc, nettleser, modem, router eller hos din internettleverandør.
      For å løse problemet kan du forsøke følgende:
      1) Rens din nettleser.
      2) Trekk ut stømmen på modemet/routeren og start på nytt.
      3) Sitter du på et jobbnettverk og bruker Internet Explorer 10 eller 11 må danskebank.no og bankid.no legges til i trusted sites. Dette gjøres som regel av IT-ansvarlig.
      4) Du kan bruke en annen nettleser.
      5) Benytt annet nettverk eller hotspot.
    • BID-9403
      Dersom du har tastet feil sikkerhetskode for mange ganger vil ditt sikkerhetskort bli sperret og du får denne feilmeldingen ved innlogging. Vennligst ta kontakt med vårt kundesenter på 987 08 540 slik at vi kan oppheve sperringen.