Bruk av BankID

For å få BankID må du først være legitimere med pass i den banken som skal utstede BankID til deg.

  • Bestilling av BankID

    Bestilling av BankID

    BankID fra Danske Bank kan du bestille via vår hjemmeside.
    Du vil da få tilsendt et personlig passord på e-post eller mobil som sammen med ditt fødsels-og personnummer og engangskode fra kodeenhet utgjør din Bank-ID.

    Av sikkerhetsmessige grunner vil du få beskjed om å fornye din BankID med jevne mellomrom.

    Merk at du kan ha BankID i flere banker.

    Slik gjør du det
    • Gå til Bestill BankID (Innlogging i Nettbanken)
    • Klikk på menyvalget "Bestill BankID" i menyen til høyre under 'Hjelp til BankID'.
    • Tast inn ditt fødselsnummer  og trykk Neste. Følg så anvisningene på skjermen. 
  • Hva er BankID?

    Hva er BankID?

    BankID er en elektronisk legitimasjon som du bruker til å bekrefte hvem du er.  Med BankID kan butikker, banker og kunder stole på hvem de kommuniserer med elektronisk, og sikre at innholdet ikke er lest eller endret underveis.

    BankID som legitimasjon og signatur
    BankID er en elektronisk legitimasjon som du kan bruke til å bekrefte hvem du er på nett. Det er også din personlige signatur, for eksempel når du skal signere dokumenter og meldinger elektronisk. Det er bankene i Norge som utsteder BankID.
    Les mer om BankID
  • Kodebrikke

    Kodebrikke

    Dagens kodebrikke, ActivCard, avvikles, og engangskoder fra kodebrikken vil ikke lenger kunne benyttes. Du må derfor velge en alternativ løsning for å kunne bruke logge inn i nettbanken, betale regninger m.m. Les mer.

    Vi anbefaler Mobil-ID.
  • Legitimering

    Legitimering

    Du må være legitimert med pass hos oss før du kan få utstedt BankID.

    Det er to måter man kan legitimere seg på i forbindelse med etablering av et kundeforhold i Danske Bank; enten digitalt eller ved fysisk oppmøte. Selvbetjent krever at du har BankID. Dersom du ikke har BankID kan du kontakte din eksisterende bank for å få en BankID.
    Alternativt kan du legitimere deg ved fysisk oppmøte i en av våre filialer eller ta kontakt med oss på telefon 987 05 550 for å få legitimert deg hos ditt nærmeste postkontor.
  • Utgått BankID

    Utgått BankID

    Dersom din BankID er utgått, kan din nåværende bank gi deg tilgang til ny BankID. Dette kan du gjøre i nettbanken eller ved å ta kontakt med din nåværende bank på telefon.