Koronakrisen har ført til en rekke permitteringer og oppsigelser, og særlig oppstartsbedrifter har blitt hardt rammet. Fintech-selskapet Axeptia er derimot en av bedriftene som faktisk har kommet styrket ut av krisen og som nå gjør det bedre enn noensinne.

- Det er helt klart surrealistisk at en pandemi fører til så stor vekst i selskapet.  Vi er fullt bevisst på at situasjonen slår godt ut for oss, men det er viktig å understreke at vi har stor sympati for andre bedrifter og startups som opplever koronakrisen som veldig tøff og krevende, innrømmer Warp. 

Gir kundene verdi 

Axeptia tilbyr en oversikt over kundeportefølje, kredittrisiko og alt kundene dine skylder deg. 

- Perioden vi har vært gjennom har skapt et mer bevisst forhold til betalingsevne og vi ser en økning i behovet for kontroll over kundeforhold og risiko. Det har gjort det enda tydeligere at vår løsning er verdifull for kundene fordi vi kan tilby en løsning som enkelt skaper denne oversikten på en smidig og brukervennlig måte, sier Per Nestor og forsetter: 

- I tillegg ser vi et skifte i hva kundene trenger. Før trengte de et overblikk, nå trenger de kontroll på detaljene, sier han.

Warp forteller at kundene tar kontakt og spør om nye funksjoner, noe som gir selskapet god innsikt i hva som er en kundenes behov. 

- En aktiv og kundedrevet produktutvikling har en stor verdi for oss, sier Warp.  

Tilpasser seg kontinuerlig 

Warp forteller at krisen har gjort selskapet enda mer tilpasningsdyktig samtidig som de har hatt sterke fokusområder gjennom hele perioden

- Ha stålkontroll på runway, burn-rate og tilpass kostnader og salgsstrategien til hvordan selskapet kan komme seg over kneiken. 

- Om man allerede har betalende kunder, så vil jeg si at fokus på eksisterende kunder og relasjoner er svært viktig for tiden, påpeker Warp.

Axeptias beste tips for å komme seg igjennom krisen: 

  • Hold eksisterende relasjoner varme og snakk med relasjonene oftere enn tidligere. Dette gjelder både kunder og partnere. 
  • Gi litt ekstra. Trenger kunden mer enn de pleier å få? Vær fleksibel.
  • Se på nye muligheter til å vokse. Har du de samme kundene eller er du nå attraktiv for nye kunder på grunn av Koronakrisen?
  • Vær en del av en hub eller inkubator, det kan være til stor hjelp! 

The Hub - Danske Banks egen inkubator

Siden 2015 har The Hub hjulpet tusenvis av start-ups med kapital, en rekke talenter har funnet nye jobber og oppstartsbedriftene har fått et bredt nettverk de kan benytte seg av.  Over 7 000 startups er aktive, over 24 000 stillinger har blitt lagt ut, nesten 419 000 søknader har blitt sendt siden 2015.