
Sjekkliste for deg som skal bytte bank
Her kan holde oversikt over hva som skjer gjennom de ulike stegene du skal gjennom når du bytter bank
-
1. Bestill kort og konto
1. Bestill kort og konto
Et kundeprogram består av kort, konto og nett-/mobilbank:
TIPS:
Bestill kundeprogram/er du Akademiker? Se ditt tilbud- Du kan bruke BankID utstedt fra hvilken som helst bank når du bestiller
- Det tar ca. 5-7 virkedager før bankkort og PIN-brev mottas i postkassen etter at kundeprogram er signert i nettbanken
- Har du bankkort fra oss fra før så vil du få samme PIN-kode på dine nye kort (gjelder også for kredittkortet 365Privat)
- Vi bruker MasterCard som kortleverandør, de har både debet- og kredittkort
- Det er ikke mulig å endre PIN-kode på bankkortene
-
2. Legitimering med Pass på postkontoret
2. Legitimering med Pass på postkontoret
Noen dager etter at du har bestilt kundeprogram vil du motta en hentemelding for legitimering med pass på postkontoret. Det er KUN gyldig PASS som er godkjent legitimasjon.
Når du er legitimert med pass, kan du bestille deg BankID (se neste punkt).
-
3. Last ned Mobil-ID og bestill BankID
3. Last ned Mobil-ID og bestill BankID
For å opprette BankID må du være legitimert med pass, samt ha opprettet Mobil-ID eller ha mottatt kodebrikke fra Danske Bank.
- Last ned appen Mobil-ID før du bestiller BankID
- Trykk 'Bestill BankID' på den blå knappen under, og følg anvisningene
- Når bestillingen er gjennomført får du et passord sms eller mail, ut ifra hva du har valgt.
- Kryss av for at du har mottatt passord og trykk 'Logg inn i Danske Nettbank'.
Merk at du kan ha BankID i flere banker. Av sikkerhetsmessige grunner vil du få beskjed om å fornye din BankID med jevne mellomrom.
-
4. Gi beskjed til arbeidsgiver om nytt lønnskontonummer
4. Gi beskjed til arbeidsgiver om nytt lønnskontonummer
Du må selv gi beskjed til arbeidsgiver/NAV om nytt lønnskontonummer.
Ønsker du å sende inn bankbytteskjema, er det viktig at du først har informert dem, slik at du vet at neste lønnsinnbetaling kommer inn på konto hos oss.
-
5. Flytte/avslutte kontoer fra den andre banken (Bankbytteskjema)
5. Flytte/avslutte kontoer fra den andre banken (Bankbytteskjema)
Bankbytteskjema - når du skal avslutte kontoene du har i den andre banken.
Før du sender inn bankbytteskjema må dette være på plass:- mottatt bankkort og PIN-brev
- informert arbeidsgiver om lønnskontonummer
- legitimert deg med pass
- Logg inn i nettbanken for å fylle ut bankbytteskjema (under Nyttige snarveier)
- Her kan du avslutte alle eller noen kontoer i din andre bank. Merk at din andre bank kan ta avslutningsgebyr ved behandling av skjemaet
Når du ikke ønsker å avslutte kontoer i den andre banken
Dersom du ikke ønsker å avslutte kontoer i den andre banken, skal du ikke bruke bankbytteskjemaet. Da må selv overføre penger til din nye konto i Danske Bank. -
AvtaleGiro og eFaktura
AvtaleGiro og eFaktura
For å flytte avtalegiroer, fyll ut informasjonen i bankbytteskjemaet som ligger i nettbanken:
- Skriv på kontonummeret der de er tilknyttet i den andre banken
- Vi sender deg en henvendelse i nettbanken når de er lagt opp hos oss
- Det kan ta inntil 45 dager før AvtaleGiroen er aktiv hos betalingsmottaker, så det er derfor mulig du må betale regninger manuelt i mellomtiden. Når du vil motta din første faktura via AvtaleGiro er avhengig av når bedriften sender faktura.
- Beløp og trekkdato avtales direkte med betalingsmottaker, og er ikke noe vi kan endre på
Når du ikke ønsker å avslutte kontoer i den andre banken skal du ikke bruke bankbytteskjemaet. For å flytte avtalegiroer til oss sender du oss en melding via nettbanken med informasjon om:
- kontonummer
- KID
- maksbeløp
- belastningskonto hos oss
Efaktura følger ditt fødsels- og personnummer og vil derfor dukke opp automatisk i mobil-/nettbanken din hos oss. Aktiver gjerne push-varsel i mobilbanken så får du beskjed når du har faktura liggende til godkjenning.
-
Flytte BSU
Flytte BSU
Du flytter BSU til oss ved å bruke bankbytteskjemaet i nettbanken. Du finner det på forsiden under «Nyttige snarveier». Du trenger ikke å opprette BSU-konto hos oss først.
Vi gjør oppmerksom på at det vil ta litt lengre tid å flytte en BSU-konto enn vanlige kontoer (opptil 3 uker). Årsaken til dette er at vi må innhente skatteopplysninger tilknyttet kontoen. Du vil selvfølgelig få renter for denne perioden.
-
Flytte verdipapirer
Flytte verdipapirer
For flytt av verdipapirer som står på et oppbevaringsdepot (VPS-konto) i dag, ta kontakt med banken som har beholdningen for flytt og oppgi din VPS-konto her.
For å flytte Aksjesparekonto; send oss følgende informasjon i nettbanken :
- Navn på banken hvor Aksjesparekonto står i dag
- Kontonummer på Aksjesparekonto i annen bank
Skriv også om du ønsker å flytte hele beholdningen av godkjente verdipapir, og om eventuelle
spareavtaler skal avsluttes.Du kan lese mer om flytting av verdipapir og spareavtaler til Aksjesparekonto på vår
hjemmeside www.danskebank.no/ask. -
Endre forfall/belastningskonto på boliglån
Endre forfall/belastningskonto på boliglån
For å endre forfallsdato og/eller belastningskonto så sender du oss en melding via nettbanken på «Kontakt & hjelp» og «Ny post».
For å se flere detaljer rundt boliglånet ditt i nettbanken, trykk på pilen ved boliglånskonto og deretter «Vilkår». -
Felleskonto (med eller uten kort)
Felleskonto (med eller uten kort)
Opprett en felleskonto (med eller uten kort) i nettbanken. (Det er ikke mulig via mobilbanken)
- Opprett brukskonto i nettbanken (under menyevalget kontoer)
- AKA-kunde: Opprett konto under "Akademikerne"/"Se mine fordeler"
- Legg inn fullmakt
- Når du har opprettet fullmakt - send en melding til oss via nettbanken. Vi bestiller da kort til dere.
TIPS:
- Det tar 5-7 dager til kortet kommer
- Har du kort fra Danske Bank fra før, vil pinkoden være den samme på det nye kortet.
- Opprett brukskonto i nettbanken (under menyevalget kontoer)
-
Konto til barn
Konto til barn
Vi har ikke en elektronisk løsning for bankbytte på barn enda. Vi anbefaler derfor at dere oppretter konto til barna og overfører manuelt til de nye kontoene. Alternativt kan vi sende ut bankbytteskjema per post for signering. Send oss en melding via nettbanken om du vil ha utsendt et slikt skjema. Sparer du til barna i eget navn i den andre banken, så kan du fylle inn bankbytteskjema som vanlig i egen nettbank.
- Begge verger må være legitimert med pass eller annen legitimasjon.
Legitimering kan gjøres her - Bestilling av brukskonto og sparekonto gjør du via hjemmesiden eller ved hjelp av rådgiver i banken.
- Når du har bestilt må du logge inn i nettbank og signere elektronisk på kontoavtalen. Dette gjelder begge verger.
- Begge verger må være legitimert med pass eller annen legitimasjon.