Eir of Norway stakk av med seieren for sin teknologiske og skalerbare satsing på arktiske sjødelikatesser. Det Stavanger-baserte selskapet fokuserer på bærekraftig innkjøp i en end-to-end verdikjede for norske sjøpølser. Nå ser de mot å utvide sitt produktsortiment og søker etter finansiering. Selskapet opererer med en digital forretningsmodell basert på blockchain og e-handel, og forutsigbare analyser hjulpet av kunstig intelligens. Deres primære marked er Kina og etter hvert resten av Asia, og de undersøker for øyeblikket muligheten for å bli med i nHacks akseleratorprogram.
The Hub
The Hub er et gratis nettsamfunn for gründere og oppstartsselskaper. Her kan startups komme i kontakt med arbeidskraft og investorer, samt finne guider og materiell på ulike områder som arbeidskontrakter og presentasjoner. The Hub gir en oversikt over det norske og nordiske oppstartsmiljøet ved å gi synlighet til alle norske startups.
Vicky Green Samuelsen, administrerende direktør og med-grunnlegger i Eir of Norway sier at hun aldri forventet å skulle vinne konkurransen.
—Det er så mange talentfulle startups her, så jeg følte at konkurransen var hard. Imidlertid er jeg velge glad for at juryen synes vår bedrift har så bra potensial. Vi ser nå på muligheten for å kunne ekspandere virksomheten vår, og vi ønsker å utvide teamet vårt. Nå leter vi etter kompetanse innen salgs og havbruk. Derfor er vekstråd fra Danske Bank og en utvidet profil på theHub veldig verdifullt for oss, sa Samuelsen.
Med seminarer, pitch-konkurranser, paneldebatter og nettverkstreff tok She Start-up Arena, She Invest og She Future-programmet opp det meste av dagen. Kveldsprogrammet, kalt She Conference, inneholdt innlegg fra kvinnelige entreprenører, næringslivsprofiler, komikere og statsminister Erna Solberg. Hun fremhevet behovet for møteplasser for kvinner i næringslivet.
—Dette prosjektet er et initiativ på tvers av forretningsenheter i banken. Vi satser på å forsøke å koble kvinnelige investorer sammen med kvinnelige entreprenører. Jeg tror ikke noe på at kvinner er redde for å starte bedrifter. Det er imidlertid et betydelig finansieringsgap mellom selskapene som er startet av kvinner og de som er startet av menn. Bare 20 prosent av norske oppstartsselskaper er etablert av kvinner. Vi må øke antall kvinnelige gründere og bidra til å fylle finansieringsgapet, sier Heidi Algarheim, nestleder for Danske Banks bedriftsvirksomhet i Norge.
Tre tips til deg som er i oppstartsfasen
- Hva vil kundene ha?
Vent med å starte utviklingen eller salget av noe før du faktisk har funnet ut om det finnes et marked for ideen din. Vær forberedt på å måtte endre ideen radikalt underveis. - Identifiser dine svakheter
Vær ærlig med deg selv fra starten av. For mange oppstartsselskaper kan det være nyttig å hente inn kompetanse fra rådgivergrupper eller velge styremedlemmer som har den kompetansen du trenger. Kartlegg kandidater og hvilket nettverk de har, og få med noen som kan åpne dører og hjelpe selskapet i riktig retning. Å få slike personer inn i styret kan ofte være en god måte å få dyktige bidragsytere med på laget. - Finn riktig investor
Kunnskapen en investor kan bidra med, kan være vel så viktig for den som selve finansieringen. De kan hjelpe med å styre selskapet i riktig retning, gi konstruktive tilbakemeldinger og gode råd underveis.