– Vår mentalitet rundt markedsføring har vært at det er lov å feile. Man må hive seg ut i det og se hva brukerne responderer på. Noen ganger flyr det ikke, men vi river oss ikke i håret av den grunn, sier markedssjef i Tise, Victoria Terese Hauk.
Årets markedsfører
Det er to år siden startskuddet gikk for gjenbruksappen Tise. Målet var å gjøre secondhand-klær og gjenbruk inspirerende og lettvint. Det kan man trygt si at de har klart. I dag har Tise over 400 000 brukere og i år vant de prisen for «Årets markedsfører 2017», og det helt uten byråhjelp.
– Vi har hatt en tydelig markedsstrategi fra dag én. I stedet for å svi av alt kruttet på en svær reklamekampanje har vi valgt å tenke hvordan man kan nå målgruppen på en autentisk måte, selv med et lite budsjett, forteller Hauk.
– Vi jobber nesten aldri med eksterne byråer. Om man finner folk med riktig kompetanse er det utrolig mye man kan gjøre selv.
Viktig plattform
Eirik Frøyland Rime, en av gründerne bak Tise, forteller at de har stor nytte av plattformer som hub.no, et samarbeid mellom Nordic Impact og Danske bank, som tilbyr en rekke gratis tjenester for startups, blant annet en rekrutteringsplattform.
– Plattformer som hub.no gjør det mye lettere for oss å komme i kontakt med relevante kandidater uten å måtte betale et halvt markedsføringsbudsjett for å få lyst ut stillingen.
Via plattformen hub.no kan startups også få oversikt over relevante investorer og tilgang til en rekke verktøy som budsjettmaler, arbeidskontrakter og råd som gjør den daglige driften enklere.
– Vi ønsker å gjøre det lettere for nye, nordiske bedrifter i vekstfasen, forteller prosjektleder for Growth & Impact i Danske Bank, Ida Marie Christensen.
Ved å tilgjengeliggjøre verktøy og maler blir det lettere for mindre bedrifter å løse noen av utfordringene de står ovenfor.
– Ønsket vårt er at flere skal slippe å bruke mye tid og penger på dyre konsulenttimer og heller fokusere på utvikling og drift slik som Tise er et godt eksempel på, sier Christensen som tror flere oppstartsbedrifter vil dra nytte av plattformer som hub.no.
– Mange tror at det ligger en prismodell bak siden, men det er viktig å understreke at alt av verktøy og muligheter på plattformen faktisk er helt gratis.
Suksess med humor
I dag har Tise også ekspandert tjenesten sin til Sverige og er inne i en spennende vekstfase. Hauk tror noe av nøkkelen til Tise sin suksess har vært å bruke mye tid på å sette seg inn i målgruppen.
– Vi ønsker å treffe brukerne våre der de er. Vår kjernemålgruppe er kvinner mellom 18-24 år. De er aktive på sosiale medier og derfor har Instagram blitt vår aller viktigste markedsføringskanal, sier Hauk.
Med Jenny Skavlan som kreativ leder har humor vært en tydelig del av kommunikasjonsstrategien.
– Hennes personlighet gjenspeiler merkevaren Tise. Vi vil ikke virke belærende og ha pekefingen ute, men heller inspirere målgruppen og formidle at gjenbruk er moro.
Tise sine tre gode tips til andre bedrifter:
- Tør å stole på magefølelsen. Selv om det kommer utfordrere på markedet, er det viktig å holde på strategien og ideene sine. Ikke la deg påvirke.
- Nå brukerne på deres premisser. Veldig få liker å bli belært. Som bedrift må man være ydmyk og møte målgruppens behov. For å få til det må man kjenne målgruppen sin inn og ut. Vi opplever det veldig givende å ansette mennesker som også er målgruppen.
- Tenk alternativt. Ikke brenn alle pengene på en dyr reklameproduksjon eller konsulenttimer. Det er mye man kan gjøre selv uten å ha stort budsjett.
The Hub er en nordisk plattform for startups som tilbyr en rekke gratistjenester inkludert hjelp og profilering i forbindelse med rekruttering, synlighet overfor investorer og malverk til de mer administrative sidene av gründerlivet.
Les mer om hvilke gratis verktøy som finnes for din bedrift på hub.no