- Hvis bedriften din har lavsesong om sommeren, er det fornuftig å bruke tid på oppgaver som det er viktig å få gjort, men som ellers blir skjøvet på når det stormer som verst resten av året, sier Lars Erik Sandbakken, leder for små- og mellomstore bedrifter i Danske Bank.

Sandbakkens mest grunnleggende råd er at du fra dag til dag alltid starter dagen med de viktigste og mest produktive oppgavene. Da kommer du inn i flytsonen, og det blir enklere å gjøre resten av dagen produktiv også. Han anbefaler dessuten at du deler ulike oppgaver inn i bolker, slik at du samler opp og utfører for eksempel administrative oppgaver i én bolk

Hvilke oppgaver kan du legge til rette for?

Så hva slags oppgaver kan du sette medarbeiderne til å følge opp i sommer? Det varierer så klart veldig fra bedrift til bedrift, og hvilken bransje man opererer i, men her er en liste over oppgaver som det generelt sett kan være nyttig å se nærmere på:

 

  • Generelle administrative oppgaver

    Hvilke administrative oppgaver kan taes unna på sommeren når annen aktivitet er lavere? Slik kan man rydde mer tid til salg, oppfølging, utvikling eller annen aktivitet når høsten kommer.

  • Interne eller eksterne sosiale arrangement

    Planlegg høstens kick-off eller andre sosiale tilstelninger for høsten. Hva med for eksempel å planlegge og bestille det meste til årets julebord?

  • Kurs og faglig oppdatering

    Dersom de ansatte har kurs eller opplæringsprogram som skal tas, er sommeren en fin periode å få gjort unna dette på. Kanskje er det også andre faglige oppdateringer som er nødvendige eller relevante å gjøre, men som er blitt utsatt i mangel på tid.

  • Markedsundersøkelser og analysearbeid

    Sommeren kan også være god tid til å bruke tid på å se nærmere på konkurrentene. Har det dukket opp nye aktører eller produkter du bør være obs på? Hvem gjør det godt, hvem gjør det mindre godt, og hvorfor?

    Samtidig kan det være nyttig å analysere kundene nærmere. Hva er de mest opptatt av for tiden? Hva er de misfornøyde med? Mottar bedriften din tilbakemeldinger fra kundene, kan det være lurt å systematisere disse og se hvor det er rom for forbedring.

  • Oppdater digitale flater

    Det kan også være nyttig med en gjennomgang av bedriftens digitale avtrykk. Gjennomgå sosiale medier, hjemmesider, ratingsider og lignende. En ting er hvordan du selv omtaler bedriften din i sosiale medier. Enda viktigere er hva kunder og andre sier om deg.

    Google har blitt hovedinngangsdøren til mange bedrifter. Bruk derfor litt tid til å sette deg inn i hvor søkbar du er. Tenk på hvilke søkeord som kan være relevante for kunder som trenger dine produkter eller tjenester.

Avslutningsvis har Sandbakken en oppfordring;

– Tid er den ressursen de aller fleste bedrifter bruker desidert mest penger på å kjøpe, enten i form av lønn og støttefunksjoner til egne ansatte, eller i form av tjenestekjøp. Derfor er det merkelig at bruken av denne ressursen ofte blir undervurdert, sier han, før han legger til:

– Når du skal prioritere ulike gjøremål, er det derfor smart å stille seg et grunnleggende spørsmål: Er denne aktiviteten noe som fører bedriften framover, eller er det andre oppgaver som er viktigere? Det gjør det lettere å kutte unødvendige oppgaver, eller delegere dem til andre.