Nordmenn er godt vant med å bruke bankkortet til netthandel. Nesten tre av fire oppgir at de foretrekker å betale med bankkort når de handler på nettet. Likevel blir nye betalingsformer mer vanlig, og for første gang på ti år har en ny betalingsløsning brutt gjennom i norsk e-handel. I løpet av første halvår 2017 hadde 23 prosent av nordmenn benyttet Vipps til å handle på nett via mobilen.

Vipps oppleves som enklest og raskest

Og det er flere og flere som bruker mobilen når de netthandler. Kortbetaling står sterkt i Norge, men faller i popularitet når forbrukerne får velge sin foretrukne betalingsmåte ved e-handel på mobil. Vipps er nå den tredje største betalingsformen innen e-handel, bak betalingskort og PayPal. Noe av årsaken til at Vipps har blitt så populært er at løsningen møter kundenes forventninger i kjøpsøyeblikket – nemlig at kjøpet skal være enkelt og raskt å gjennomføre.

Handel via mobil øker

Veksten i e-handel er ventet å fortsette og i løpet av de siste årene har konkurransesituasjonen på nett virkelig tetnet til. Det er viktig å ha i tankene at stadig mer av trafikken på hjemmesidene kommer via mobilen, og derfor bør man optimalisere bedriftens nettsider for mobil. Flere og flere nettsider har nå såkalt responsivt design, som betyr at nettsiden tilpasser seg enheten den blir vist på. Handel med mobile enheter er raskt blitt en naturlig del av mange nordmenns kjøpsvaner på nett, og de som har størst suksess klarer å skape en effektiv og bekvemmelig handleopplevelse for kunden på nett.

Selv om 53 prosent svarer at kort er deres foretrukne betalingsform, er det likevel mange som oppfatter kortbetaling på nett som tungvint. Dette kan nok skyldes at man må frem med kortet og taste inn kortnummer, utløpsdato og CVC-kode. I tillegg kan det være at kunden må gjennom et ekstra sikkerhetstrinn, såkalt 3D-identifikasjon. En undersøkelse utført av Episerver i 2016 viser at 34 prosent av kundene har forlatt en digital handlekurv på grunn av problemer i betalingsfasen. For at kunden skal fullføre kjøpet, er det viktig at man legger til rette for at denne prosessen oppleves mest mulig smidig. En løsning som for eksempel Vipps vil være med å bidra til at flere velger å gjennomføre handelen. Noe som igjen betyr økt konverteringsrate og inntekt for bedriften.

Hva kan man forvente fremover?

I 2017 handlet nordmenn på nett for ca 105 milliarder kroner. Det er en økning på 16 prosent sammenlignet med 2016, da den totale omsetningen var 91 milliarder kroner. For å kunne ta en del av denne kaka fremover blir det stadig viktigere å ha en brukervennlig nettbutikk med enkle og raske betalingsløsninger. Vipps har gjort en rask inntreden i markedet, men det er også knyttet stor spenning til hva aktører som Google og Apple vil få til når det norske markedet åpnes for disse i 2018. Netthandel og hvordan kunden ønsker å betale er i stadig endring, og dette kan bety at bankkortet om kort tid kanskje ikke lenger er den foretrukne betalingsformen.