Del

- Vi trenger en forandring nå!

Tekstilindustrien er en av de mest forurensende i verden. Det vil det norske gründerselskapet New Movements sette en stopper for.

- Med sko som er laget av resirkulert og naturlig materiale skal vi utgjøre en forskjell for folk, sier CEO Martin Evensen. 

Transparent produksjon 

Målet for New Movements er å være et verdibasert merke som er miljøvennlig i gjennom hele verdikjeden. Alt fra såler, innersåle, lisser, til materiale som brukes på innsiden og utsiden av skoen skal være komfortabelt, resirkulerbart og naturlig. 

- For oss handler ikke det bare om å lage bra sko. Det er avgjørende for oss at hele verdikjeden er så miljøvennlig som mulig. Alt fra innpakningen skoene kommer i, til fabrikkene hvor skoene tilvirkes, er nøye utvalgt, forteller Evensen og legger til: 

- For eksempel drives fabrikken vi bruker på solcellepanel. Det innebærer at fabrikken delvis er selvforsynt med strøm og at den produserer fornybar energi, noe som igjen reduserer CO2-avtrykket i produksjonen vår.

Gründer og daglig leder i New Movements, Martin Evensen.

Et frø ble sådd 

Historien til New Movements startet i San Francisco. Evensen studerte produktutvikling og tok i tillegg faget skodesign. 

- Det var da jeg studerte i USA at jeg skjønte at jeg hadde en lidenskap rundt både sko og miljø. Jeg forsto at dette var noe jeg ville fortsette med også etter skoletiden, forteller han. 

Før New Movements ble en realitet jobbet Evensen i etablerte selskaper og start-ups, og han la ut på en research-tur for å finne de riktige samarbeidspartnerne.   

- Jeg besøkte fabrikker og produsenter i Europa, Asia og Sør-Amerika for å undersøke hvordan produksjonen foregår fra start til slutt.  

Sammen med en europeisk fabrikk lagde han den første prototypen av skoene. 

- I dag er hele verdikjeden vår europeisk, noe vi er veldig stolte av, smiler Evensen.
 

Bærekraft i kjernen 

Som en oppstartbedrift med bærekraft som kjerneverdi er New Movements også en del av Plusimpact

- Da vi var helt ferske var det avgjørende for oss få bygge et godt nettverk. Det fikk vi igjennom Plusimpact-plattformen, sier Evensen og legger til: 

- Plusimpact satte oss i kontakt med personer som har god kunnskap om hvordan man får i gang driften og hvordan man holder driften i gang med gode planer og strategier. 

Plusimpact er Danske Banks portal for gründere. Her kan man bygge nettverk og komme i kontakt med investorer. 

Les mer på hjemmesiden til Plusimpact

Trekker bransjen i riktig retning

I dag selges skoene kun på nett, men New Movements er godt i gang med å velge ut forhandlere til skoene.   

- Det er viktig for oss at de som selger skoene våre har de samme verdiene som oss. Vi skal vokse, men vi skal ikke gå på akkord med det vi står for, påpeker Evensen. 

Kundene er også opptatt av bærekraftige produkter og en miljøvennlig verdikjede. 
- Vi merker at folk ønsker produkter som er laget av resirkulerte og naturlige materialer for å gjøre er forskjell, forteller han. 

New Movements mål er å påvirke både folks holdninger og tekstilindustrien.

- Vi har som mål å gå foran for vår bransje, og folk som velger oss er med på å gjøre en forskjell. Store aktører har tatt kontakt for å lære av oss. Det viser at vi gjør noe riktig, og at vi om fem år kan ha tatt en stor posisjon innenfor bærekraftig skoproduksjon, avslutter Evensen.