Solid bankhåndverk er fortsatt det viktigste i fremtiden

Onsdag møttes banksjefene i Norges største banker til debatt om fremtidens bank i DN-teltet under Arendalsuka. Trond Mellingsæter, Country Manager i Danske Bank, er klar på at man må værende ledende på teknologi, men at banken ikke må glemme sitt opphav.

- Vi skal ikke bli et IT-selskap. Her vil jeg faktisk gå imot hva DNB-sjef Rune Bjerke har sagt tidligere. Vi skal bli banken med de gode IT-løsningene, men vi mener det viktigste blir å bygge fremtiden på solid bankhåndverk, sa Trond Mellingsæter. 

Fortsatt behov for kundemøter

Panelet som diskuterte fremtidens banknæring bestod i tillegg til Mellingsæter av Snorre Storset, administrerende direktør i Nordea, Vipps-sjef Rune Garborg og Ingjerd Blekeli Spiten, konserndirektør for Personmarked i DNB. Debatten ble ledet av Bård Bjerkholt som er kommentator i Dagens Næringsliv.  

- Alt som kan bli digitalisert vil bli digitalisert. Men, det er stort paradoks er den kundegruppen som har størst interesse av et fysisk kundemøte er unge par som skal kjøpe sin første bolig. Veritas ble nye kjøpt tilbake fra tyske hender, noe man ikke klarer med en app. Her er det kun grundig planlegging og organisering som teller. Vi tror derfor at den gode rådgivningen bare vil få økt verdi i årene som kommer, sa Mellingsæter.

Kompetansebehov fremover

Antall ansatte i banknæringen var også et sentralt tema. Deltakerne ble utfordret på DNB-sjef Rune Bjerkes utsagn for halvannet år siden om at antall ansatte kan bli halvert.

- Da jeg startet i Fokus Bank for over 20 år siden var vi omtrent tusen ansatte. Vi er det samme i dag, men låner ut ti ganger så mye. Men det er klart at det er en litt mer variert kompetanse vi har behov for fremover. Det betyr at vi nok vil se flere folk i hettegenser og joggesko, sa Mellingsæter med et smil. 

- Hvilke type mennesker ser dere da etter, spurte Bjerkholt. 

- Vi jakter såkalte corporate entrepreneurs. Det betyr mennesker som har kreativiteten til gründeren, men som også kan jobbe innenfor de rigide rammene som en bank krever. For oss er profil nesten like viktig som formell kompetanse når vi skal ansette. Man tilegner seg kompetanse underveis. Holdningen er det avgjørende. 

ApplePay ble nylig lansert i Norge, og foreløpig er det kun Nordea av de store bankene som har implementert løsningen.

- Vi har inntatt en litt «vente og se»-holdning til ApplePay. I Danmark har det foreløpig vært en laber mottakelse. Men vi følger utviklingen nøye, og Danske Bank i Nord-Irland har for eksempel inngått et samarbeid med ApplePay. Der er imidlertid konkurransesituasjonen annerledes – de har hverken Vipps, MobilePay eller lignende løsninger på plass. Likevel er det bare 4 prosent av kundene våre i Nord-Irland som bruker ApplePay. Men dette følger vi tett, og vi er opptatt av de beste digitale løsningene for kundene våre, avsluttet Mellingsæter i et fullsatt telt i Arendal.