Ofte stilte spørsmål
- Hva er bankens SWIFT-adresse?
- Hvor finner jeg mitt IBAN nummer?
- Hvordan overfører jeg penger til utlandet?
- Hvordan sperrer jeg kortet mitt?
- Hva er Mastercard 3D Secure?
- Hvordan gir jeg en annen person fullmakt til min konto?
- Hvordan oppretter jeg en ny konto?
- Hvordan oppretter jeg Avtalegiro og eFaktura?
- Hvordan kan jeg komme i kontakt med en rådgiver?
-
Hva er bankens SWIFT-adresse?
Danske Banks SWIFT-adresse: dabano22
Når du skal motta en betaling fra utlandet, må du oppgi en SWIFT-adresse. Den forteller hvilken bank du er kunde i. SWIFT-adressen er det samme som BIC (Bank Identifier Code), ABA-nummer eller Routing-nummer. Det er ikke det samme som IBAN-nummeret.
Forkortelsen SWIFT står for Society for Worldwide Interbank Financial Telecommunication. Det er et datanettverk som utveksler betalingsdata mellom 8 300 finansforetak i 208 land.
Ved overføreringer til USA via nettbanken, må du merke deg følgende:- Du kan finne bankkoden ved å klikke på 'bankopplysninger' under BIC/SWIFT-adressen.
- Husk å skrive 'FW' foran den amerikanske bankkoden.
- Hvis du ikke har en SWIFT-adresse, blir du belastet et gebyr på 80 kroner. Du kan i stedet bruke adressen: BOFAUS3N.
-
Hvor finner jeg mitt IBAN nummer?
Du finner IBAN til din konto i nettbanken:
- Logg deg inn i nettbanken og gå til 'Kontooversikt'
- Klikk på kontoen du vil ha IBAN-nummeret til
- Klikk på fanebladet 'Vilkår'
- Se under IBAN kontonummer
IBAN-nummeret er ditt internasjonale kontonummer og angir hvilken konto du vil ha pengene satt inn på. IBAN står for International Banking Account Number, og er ikke det samme som SWIFT og BIC, som angir banken din og ikke kontoen. Med IBAN oppnår du en høyere sikkerhet for at beløp som skal betales eller mottas, ekspederes hurtigst mulig gjennom banksystemene. Det skyldes bla. at IBAN er bygget opp på samme måte over hele verden. Vi anbefaler derfor at du benytter IBAN, men det er ikke et krav. -
Hvordan overfører jeg penger til utlandet?
Logg deg inn i nettbanken:- Gå til 'Betal til utlandet
- Fyll ut feltene, og klikk på 'Neste'
- Fyll inn informasjon om mottakere, klikk 'OK'
- Tast sikkerhetskode og personlig passord og klikk på 'OK'
- Overføringen er nå registrert
Hva koster det?
Prisen på en overføring til utlandet avhenger blant annet av:- Type overføring. Om det er det en standard overføring, ekspressoverføring, overføring til egen konto i Danske Bank-konsernet eller en sjekk
- Om du eller mottaker betaler gebyrene i mottakerbanken
En overføring til utlandet er når du overfører penger fra din konto til en konto i et annet land. Det gjelder også når det er en konto i en av Danske Bank-konsernets banker i utlandet. -
Hvordan sperrer jeg kortet mitt?
Du sperrer kortet ditt enklest i mobil- eller nettbanken:
Mobilbank- Logg deg inn og gå på «Kort»
- Velg det kortet du ønsker å sperre
- Sperr kortet
Merk at du også kan bestille deg et nytt kort på samme sted som du sperrer.
Nettbanken- Logg deg i nettbanken og gå til 'Kortoversikt'
- Klikk på pilen ved siden av kortet, og velg 'Sperr kort'
- Fyll ut og klikk 'OK'
- Skriv sikkerhetskode og personlig passord og klikk på 'OK'
- Kortet er nå sperret
Hvis du har mistet kortet ditt er det viktig at du sperrer det så snart som mulig. Dette gjelder også om du tror kortet ditt kan være misbrukt. Vår sperretjeneste for kort er åpen 24 timer i døgnet, 7 dager i uka. -
Hva er Mastercard 3D Secure?
Når du handler på internett vil du i mange tilfeller handle på et nettsted som bruker 3D Secure for å øke sikkerheten og minimere risikoen for kortmisbruk. Du vil bli bedt om å godkjenne kjøpet ved bruk av engangskode på SMS eller BankID.
Bruk av løsningen sikrer at det er rette person (innehaveren av kortet) som betaler med kortet på nett, og sikrer deg mot mulig misbruk av kortet ditt. Se etter logoen for mastercard Identity Check eller MasterCard SecureCode™ når du skal godkjenne kjøpet.
Merk: Det er opp til den enkelte nettbutikk om de vil bruke sikkerhetsløsningen, så det vil fortsatt være noen nettbutikker hvor du ikke må godkjenne kjøpet ved bruk av engangskode eller BankID.
-
Hvordan gir jeg en annen person fullmakt til min konto?
Fullmakt til kontoene dine gir du enklest via nettbanken:- Logg deg inn i nettbanken og klikk på 'Kontooversikt'
- Klikk på den kontoen du vil gi fullmakt på
- Velg fanebladet 'Kontofullmakt'
- Velg 'Ny kontofullmakt'
- Fyll inn feltene - husk å krysse av for 'Disposisjonsfullmakt' eller 'Forespørselsfullmakt'
- Fyll ut og klikk på 'OK'. Skriv sikkerhetskode og personlig passord og klikk på 'OK'
Det er to forskjellige fullmakter du kan gi en annen person på kontoene dine:- Innsyn på konto: vedkommende har kontoen synlig i sin nettbank. Det vil si - kan se saldo og bevegelser på kontoen din.
- Disposisjonsrett på konto: vedkommende kan se bevegelser, ta ut penger, overføre og betale regninger - altså bruke kontoen på samme måte som deg.
Det koster ingenting å opprette en kontofullmakt. Det er kun mulig å opprette en fullmakt til en som allerede er legitimert hos Danske Bank. -
Hvordan oppretter jeg en ny konto?
Du oppretter nye kontoer i nettbanken:- Logg deg inn i nettbanken og gå til 'Ny konto'
- Velg type konto du ønsker å opprette
- Når du har valgt konto klikker du på 'Bestill' og fyller ut feltene
- Signér med BankID
Hva koster det?
Det koster ikke noe å opprette en konto når du allerede er kunde hos oss. -
Hvordan oppretter jeg Avtalegiro og eFaktura?
Avtalegiro
Med Avtalegiro slipper du å tenke på å betale regningene dine. Fra du oppretter avtalen tar det inntil 45 dager før den er aktiv. Alt du trenger å tenke på er at du har dekning på belastningskonto og at maxbeløpet på regningen ikke overstiges.
Du oppretter avtalegiro i nettbanken:- Logg deg inn i nettbanken
- Gå inn på 'Betal & overfør'
- Velg 'Se og endre AvtaleGiro og faste trekk' i menyen. Her finner du alle dine forslag til avtalegiro
- Aktiver et forslag ved å trykke på boksen foran den aktuelle avtalen, og velg 'Endre/Opprett'
- Fyll inn informasjon og trykk 'OK'
- Skriv sikkerhetskode og personlig passord og klikk på 'OK'
- Din avtalegiro vil være aktiv innen 45 dager
Slik oppretter du din eFaktura-avtale i nettbanken:
eFaktura
Med eFaktura får du regningene rett i nettbanken i stedet for i postkassen, ferdig utfylt med KID-nummer og det hele.
1. Logg inn i nettbank -> Betal & overfør -> eFaktura2. Klikk på linken under «Automatisk opprettelse av eFaktura»
3. Sjekk at du har automatisk opprettelse av eFaktura
4. Slik ser det ut når alt er i orden
-
Hvordan kan jeg komme i kontakt med en rådgiver?
Ønsker du et møte med en rådgiver i forbindelse med lån så anbefaler vi deg å søke først, så tar vi kontakt med deg. Du får også god rådgivning og hjelp til de fleste daglige henvendelser, hos vårt Kundesenter på telefon 987 08540.
Rådgivingssenterets åpningstider:- Man.-tor. 08:00-18:00
- Fre. 08:00-18:00
- Lør. 10:00-15:00
- Søn. 15:00-20:00