Del

Syv tips din bedrift bør huske før ferien

Disse syv tipsene hjelper deg med å beholde kontrollen, slik at du kan bruke ferien til det den bør brukes til: nemlig å slappe av.

1. Få oversikt med Danske Banks App «Mobile Business»

Med Danske Banks app har du tilgang til bedriftens økonomi rett fra lomma, med oversikt over alle konti, selv når du er på farten. Du kan laste ned appen gratis til både mobil og nettbrett.

Første gangen du logger inn vil du trenge kodebrikken, men deretter oppretter du en personlig kode som gjør at du slipper å bruke kodebrikken for senere innlogging. Med appen får du oversikt over inn- og utbetalinger og kan overføre penger mellom egne konti. Appen har også mange andre nyttige funksjoner, som enkel tilgang til kurser på valuta, aksjer, råvarepriser og obligasjoner.

Les mer og last ned Mobile Business-appen her

2. Endre fullmakter

Dersom den som til vanlig har betalingsfullmakt er på ferie, husk å endre fullmakter slik at en medarbeider som befinner seg på jobb har mulighet til å godkjenne betalinger ved behov.

Dette er mulig å gjøre i Mobile Business-appen, men du trenger fortsatt kodebrikken for å gjøre det. Vil du unngå å ta med deg jobben på ferie og den blå brikken som reisefølge, fordel oppgavene før du reiser bort.

3. Fakturér utestående fordringer for å unngå likviditetsklemme

Sørg for å fakturere utestående fakturaer før ferien, slik at du unngår likviditetsskvis og etterslep i ferien.

Avhengig av din kredittid vil de fleste fakturaene forfalle i løpet av ferietiden. Det kan være du har et system der fakturaer automatisk går til purring eller inkasso også i ferien, noe som kan føre til misfornøyde kunder. Derfor kan det være greit å ta en manuell sjekk på hva som sendes ut, for å vise fleksibilitet og god kundeservice overfor kunder.

4. Unngå purringer ved å planlegge for både ventede og uventede krav

Ferier er høysesong for glemte regninger og purringer. Det kan du unngå med litt planlegging.

En liten ekstra innsats før ferien kan lønne seg ved at du slipper purregebyr og misfornøyde leverandører. Du kan for eksempel legge forventede regninger til forfall frem i tid, avtale med leverandører at du vil motta regninger på e-post, bestille videresending av post, eller delegere ansvar blant medarbeidere.

5. Opprett varsling i District for bedre kontroll

Ønsker du å unngå at betalinger stoppes på grunn av manglende dekning? Eller vil du få beskjed når det kommer en innbetaling? District tilbyr en varslingstjeneste som kan varsle deg på SMS eller e-post ved bestemte hendelser. Dette kan du enkelt sette opp under «Hjelp og bestilling» og «Varsling».

Logg inn og opprett varsling nå

6. Ferie er høytid for svindel og «phishing»
– unngå de vanligste fellene

Det er vanligvis høy svindelaktivitet i ferier. Ulike metoder blir brukt for å innhente sensitiv informasjon og e-postsvindel er svært vanlig.

Ofte vil noen utgi seg for å være fra din egen bedrift eller en samarbeidspartner, og etterspørre påloggingsinformasjon, bekrefting av identitet og oppdatering eller aktivering av konti.

Med disse huskereglene kan du redusere risikoen for at din bedrift opplever dette i ferien:

  • Innloggingsutstyr og koder skal kun være tilgjengelig for personer med fullmakt. Eventuelle koder og passord skal ikke deles med andre.
  • Unngå innlogging på offentlige datamaskiner
  • Slå av Bluetooth når det ikke brukes
  • Logg kun inn via Danskebank.no eller Mobile Business-appen
  • Ikke åpne ukjente e-poster og linker
  • Tenk deg nøye om før du oppgir personlige opplysninger, så du unngår «phishing»

Lær hvordan du kan unngå datasvindel 

Danske Bank tilbyr sikkerhetsprogrammet Webroot, som brukere av District kan laste ned gratis. Dersom du mistenker svindel, ta kontakt på
+47 987 06030.

Logg inn og last ned Webroot

Sist, men ikke minst:

7. Husk at vi er tilgjengelig i ferien dersom du trenger hjelp

Våre rådgivere i Danske Bank er tilgjengelige gjennom ferien.

Du når oss på telefon +47 987 06030. 

Andre har også lest