- Danske Bank eller andre betrodde offentlige myndigheter eller organisasjoner vil kun be deg om å sende konfidensiell informasjon gjennom en sikker kanal. I Danske Bank anbefaler vi for eksempel alltid å kommunisere via nettbanken eller District.
- Banker og andre pålitelige offentlige myndigheter eller organisasjoner ber aldri om pinkoder, passord eller om å få kontrollere datamaskinen eller mobilenheten din.
- Hvis du mottar en uventet e-post eller tekstmelding, må du aldri klikke på linker eller åpne filer uten å ha lest e-posten grundig for å bekrefte at den er ekte.
- Språket i falske e-poster og tekstmeldinger kan være direkte og upersonlig, og det kan være små avvik i avsenderens domenenavn (for eksempel danskkebank.no i stedet for danskebank.no).
- Noen svindlere bruker en teknikk som kalles spoofing – de forfalsker avsenderinformasjonen du ser på datamaskinen eller mobilenheten for å skjule sin egen identitet, og gir dermed inntrykk av at den falske e-posten eller tekstmeldingen er ekte.
- Hvis du er i tvil om en e-post eller tekstmelding er ekte, kan du kontakte avsenderen direkte på telefonnummeret du vanligvis ville brukt – ikke bruk nummeret som er oppgitt i e-posten eller tekstmeldingen.
Hvis du mistenker at du har mottatt en falsk e-post eller tekstmelding, ber vi deg videresende den til falskpost@danskebank.no.
En dag mottar Martin fra markedsavdelingen i GreatCampaigns Ltd en tekstmelding som ser ut til å være fra DHL. Martin venter på levering av en pakke til en kommende kampanje, og meldingen ber ham klikke på en link og betale en krone for å motta pakken. Ved å åpne den skadelige linken har Martin gitt svindleren tilgang til å foreta flere overføringer fra bedriftskontoen. GreatCampaigns Ltd har nå blitt utsatt for et smishing-angrep.
Svindel som bedriften er utsatt for
Fordi svindlere stadig utvikler strategiene sine, bør det å beskytte bedriften ha høy prioritet. Alle bedrifter er sårbare for svindel, og angrepene kan være vanskelige å oppdage. Denne nettsiden gir gode råd for å hjelpe deg å beskytte bedriften og forklarer de vanligste formene for svindel og hvordan og når du skal være oppmerksom på svindel. Vær oppmerksom på at svindeltyper ofte kan brukes i kombinasjon, og at fremgangsmåtene som brukes kan bygge oppå hverandre.
Gode råd til ansatte
- Bekreft identiteten til avsenderen før du foretar en betaling eller overfører penger
- Klikk aldri på mistenkelige linker
- Følg alltid bedriftens retningslinjer for sikkerhet
- Vær oppmerksom på risikoen ved deling av konfidensiell informasjon
- Bruk sikre passord og bytt dem ofte
- Vær oppmerksom på svindel i ferier eller når ledelsen er borte fra jobb
Gode råd til ledelsen
- Øk sikkerheten ved å bruke sikkerhetsalternativene i District
- Vurder nøye hvor mye informasjon du deler om bedriften på nettet, både som bedrift og som ansatt – svindlere kan bruke slik informasjon for å få ondsinnet kommunikasjon med ansatte til å virke mer overbevisende (direktørsvindel)
- Sørg for effektiv og kontinuerlig svindelforebyggende opplæring av ansatte
- Vær oppmerksom på truslene mot bedriften
- Etabler ett felles kontaktpunkt (SPOC) for bedrifter du gjennomfører regelmessige betalinger til
- Implementer et varslingsoppsett
Noen av de vanligste svindelformene
Hold deg trygg på nettet
På nettstedet Be Safe kan du lese mer om cybersikkerhet og hvordan du kan holde deg trygg på nett
Bruk sterke passord og bytt dem ofte.
Lag en sikkerhetskopi av alle viktige data, og lagre denne på en separat plattform, for eksempel en ekstern harddisk eller en backup-tjeneste på nettet.
Beskytt alle PC-er og mobile enheter med antivirusprogram, og installer programvareoppdateringer så snart de er tilgjengelige. Hold brannmurene slått på, og kjør hyppige virusskanninger.
Har du vært utsatt for svindel?
Har noen uvedkommende fått tilgang til kort- eller kontoinformasjonen din?
Blokker kortet ditt, finn instruksjoner her, og kontakt oss umiddelbart på 987 06030.
Ønsker du å bestride en korttransaksjon?
Hvis du opplever transaksjoner på kontoen som du ikke gjenkjenner eller godtar, må du sperre kortet umiddelbart. Dette kan du gjøre i nettbanken eller mobilbanken til Danske Bank, eller ved å ringe oss på 987 06030
Har du opplevd tegn på uautorisert bruk i nettbanken eller District i Danske Bank?
Hvis du mistenker uautorisert bruk av kontoene dine, må du kontakte oss umiddelbart på 987 06030
Har du mottatt en falsk e-post eller tekstmelding?
Ikke klikk på noen linker og oppgi aldri informasjon om pålogging eller annen legitimasjon.
Videresend mistenkelige e-poster og tekstmeldinger til falskpost@danskebank.no og slett e-posten eller tekstmeldingen etterpå uten å svare på den.
Anmeld svindelen til politiet.
Hvis du vil melde svindel til politiet, hjelper vi deg gjerne. Kontakt oss på 987 06030. Vurder å investere i cyberforsikring og nettbankforsikring.
Les også
Artikkel
Beskytt bedriften mot økonomisk kriminalitet
Det er en kompleks oppgave å beskytte bedriften mot økonomisk kriminalitet. Du må være årvåken, ta forholdsregler og ha på plass de riktige prosedyrene.
Artikkel
Bedriftskort og digitale betalinger
Den digitale verden har gjort det lettere for kriminelle å begå økonomisk kriminalitet. Du bør være årvåken hver dag, fordi konsekvensene kan være skadelige for bedriften din.
Artikkel
Hold bedriften trygg på nettet
Nettkriminalitet blir en stadig mer alvorlig trussel mot alle bedrifter – både små og store. Ved å følge noen få, enkle trinn kan du øke bedriftens sikkerhet.