Svindel som bedriften er utsatt for

Fordi svindlere stadig utvikler strategiene sine, bør det å beskytte bedriften ha høy prioritet. Alle bedrifter er sårbare for svindel, og angrepene kan være vanskelige å oppdage. Denne nettsiden gir gode råd for å hjelpe deg å beskytte bedriften og forklarer de vanligste formene for svindel og hvordan og når du skal være oppmerksom på svindel. Vær oppmerksom på at svindeltyper ofte kan brukes i kombinasjon, og at fremgangsmåtene som brukes kan bygge oppå hverandre.

Gode råd til ansatte

  • Bekreft identiteten til avsenderen før du foretar en betaling eller overfører penger
  • Klikk aldri på mistenkelige linker
  • Følg alltid bedriftens retningslinjer for sikkerhet
  • Vær oppmerksom på risikoen ved deling av konfidensiell informasjon
  • Bruk sikre passord og bytt dem ofte
  • Vær oppmerksom på svindel i ferier eller når ledelsen er borte fra jobb

Gode råd til ledelsen

  • Øk sikkerheten ved å bruke sikkerhetsalternativene i District 
  • Vurder nøye hvor mye informasjon du deler om bedriften på nettet, både som bedrift og som ansatt – svindlere kan bruke slik informasjon for å få ondsinnet kommunikasjon med ansatte til å virke mer overbevisende (direktørsvindel)
  • Sørg for effektiv og kontinuerlig svindelforebyggende opplæring av ansatte
  • Vær oppmerksom på truslene mot bedriften
  • Etabler ett felles kontaktpunkt (SPOC) for bedrifter du gjennomfører regelmessige betalinger til
  • Implementer et varslingsoppsett

Noen av de vanligste svindelformene

Hold deg trygg på nettet

På nettstedet Be Safe kan du lese mer om cybersikkerhet og hvordan du kan holde deg trygg på nett


Bruk sterke passord og bytt dem ofte.

Lag en sikkerhetskopi av alle viktige data, og lagre denne på en separat plattform, for eksempel en ekstern harddisk eller en backup-tjeneste på nettet.

Beskytt alle PC-er og mobile enheter med antivirusprogram, og installer programvareoppdateringer så snart de er tilgjengelige. Hold brannmurene slått på, og kjør hyppige virusskanninger.

Har du vært utsatt for svindel?


Har noen uvedkommende fått tilgang til kort- eller kontoinformasjonen din?

Blokker kortet ditt, finn instruksjoner her, og kontakt oss umiddelbart på 987 06030.

Ønsker du å bestride en korttransaksjon?

Hvis du opplever transaksjoner på kontoen som du ikke gjenkjenner eller godtar, må du sperre kortet umiddelbart. Dette kan du gjøre i nettbanken eller mobilbanken til Danske Bank, eller ved å ringe oss på 987 06030

Har du opplevd tegn på uautorisert bruk i nettbanken eller District i Danske Bank?

Hvis du mistenker uautorisert bruk av kontoene dine, må du kontakte oss umiddelbart på 987 06030

Har du mottatt en falsk e-post eller tekstmelding?

Ikke klikk på noen linker og oppgi aldri informasjon om pålogging eller annen legitimasjon. Videresend mistenkelige e-poster og tekstmeldinger til falskpost@danskebank.no og slett e-posten eller tekstmeldingen etterpå uten å svare på den. Anmeld svindelen til politiet.

Hvis du vil melde svindel til politiet, hjelper vi deg gjerne. Kontakt oss på 987 06030. Vurder å investere i cyberforsikring og nettbankforsikring.

Les også


Få alle fordelene i dag. Bli kunde i Danske Bank.

Content is loading
Show more rows: All table rows are already visible for screen readers.
Show less rows: All table rows are already visible for screen readers.