Hold deg trygg på nettet

Ved å følge noen få, enkle trinn kan du øke bedriftens sikkerhet. Disse sidene tilbyr råd og hjelp.

Nettkriminalitet blir en stadig mer alvorlig trussel mot alle bedrifter – både små og store. I Danske Bank har vi på plass systemer og prosesser for å sikre at bedriften din er godt beskyttet hos oss. Du har imidlertid også et ansvar for å beskytte bedriften mot nettkriminalitet.

Hvis bedriften din blir rammet av nettkriminalitet, kan konsekvensene bli alvorlige. I verste fall kan et angrep bli så stort og dyrt at det kan true bedriftens eksistens. I enkelte andre tilfeller klarer du kanskje ikke engang finne ut om du har blitt utsatt for et hackerangrep.

De aller fleste saker som omhandler nettkriminalitet har et rent økonomisk motiv. Men svindlere kan også målrette tyveri av personopplysninger, konfidensiell bedriftsinformasjon og andre bedriftskritiske data som kan selges til tredjeparter eller brukes til utpressing.

Slik holder du bedriften sikker

  • Opprett og håndhev retningslinjer for sikkerhet

    For å holde bedriften sikker, må alle bedrifter ha skriftlige retningslinjer for sikkerhet som skisserer akseptabel praksis og forventninger. Disse forventningene bør kommuniseres tydelig til alle ansatte. Små bedrifter har kanskje ikke et dedikert IT-team eller en spesialist som kan opprette og håndheve retningslinjer for sikkerhet. I slike tilfeller er eieren av bedriften ansvarlig for å håndheve retningslinjer for sikkerhet i bedriften.

    Grunnleggende retningslinjer for sikkerhet bør definere hvordan du:
    • holder informasjon, systemer og nettverk beskyttet mot virus, spionprogrammer og andre typer skadelig kode
    • holder Internett-tilkoblingen sikker
    • sikrer trådløse tilgangspunkter og nettverk
    • installerer og aktiverer brannmurer på alle bedriftssystemer
    • oppdaterer operativsystemer og programmer
    • tar sikkerhetskopier av alle viktige bedriftsdata og bedriftsinformasjon
    • kontrollerer fysisk tilgang til datamaskiner og nettverkskomponenter
    • lærer opp ansatte i grunnleggende sikkerhetsprinsipper
    • begrenser ansattes tilgang til data og informasjon til kun å være på behovsbasis
    • begrenser muligheten til å installere programvare til bare administratorer
  • Obligatorisk sikkerhetsopplæring for alle ansatte

    Det er ikke tilstrekkelig å kun ha retningslinjer for sikkerhet. Alle ansatte må bli kjent med retningslinjene så snart de begynner i bedriften. Hvis det er mulig, bør bedriften ha obligatorisk opplæring i retningslinjene for sikkerhet som alle ansatte må gjennomføre minst én gang i året.

    Cybersikkerhet antas ofte å være en sak som kun gjelder IT- eller sikkerhetsavdelingen. Men cybersikkerhet er en oppgave som involverer hele bedriften og alle ansatte. Det er viktig at de ansatte er bevisste på de reelle truslene og at de kjenner godt til spesifikke forebyggende tiltak.

    Selv om en bedrift har implementert anbefalte sikkerhetsverktøy og praksis, vil den fortsatt være sårbar for nettkriminalitet. Det skyldes at svindlere ofte utnytter IT-sikkerhetens svakeste ledd: de ansatte. Det er mye lettere å få en intetanende ansatt til å åpne døren i god tro enn å bryte seg inn i komplekse systemer.

Slik beskytter vi bedriften din

I Danske Bank gjør vi det vi kan for å beskytte bedriften din mot nettkriminalitet. Nedenfor kan du lese om arbeidet vi gjør for å beskytte bedriften din.

Vi utvikler systemene for å være rustet mot ulike eksterne angrep
For å sikre at bedriften din er trygg hos oss, jobber vi på flere fronter. Vi utvikler kontinuerlig systemene våre for å gjøre dem motstandsdyktige mot alle eksterne angrep og for at du skal være godt beskyttet når du bruker nettbankløsningene våre til bedriftens bankaktiviteter.

Vi gir kundene kunnskap og erfaring om nettkriminalitet
Vi vil også gjerne hjelpe deg med å øke bedriftens eget IT-sikkerhetsoppsett. Det gjør vi ved å dele kunnskap og erfaring rundt nettkriminalitet og ved å tilby ulike sikkerhetsverktøy du kan implementere i bedriften din. Nettbanken Business, District og alle appene til Danske Bank ligger i krypterte og sikre miljøer. Dette betyr at uvedkommende ikke kan få tilgang til opplysningene dine via Danske Banks plattformer, og de kan heller ikke lese eller endre data som overføres mellom nettleserne dine og Danske Bank. Dersom det skjer unormale transaksjoner på en av plattformene, gjør de avanserte overvåkningssystemene våre at vi kan iverksette umiddelbare tiltak.

Vi implementerer systemer mot falske e-poster
Falske e-poster (phishing) er et stort problem, og de blir stadig mer sofistikerte og vanskeligere å forstå. Vi har implementert flere systemer for å fange opp falske e-poster. Systemene beskytter ikke bare Danske Bank – de beskytter også bedriften mot å motta e-post fra avsendere som utgir seg for å være Danske Bank. Hvis en svindler likevel klarer å sende deg en e-post som hevder å være sendt fra Danske Bank, ber vi deg om å rapportere dette på falskpost@danskebank.no, så vil vi jobbe for å ta ned det falske nettstedet umiddelbart.
Nettkriminalitet kjenner ingen grenser, så i Danske Bank må vi ikke bare kunne forhindre kjente former for angrep – vi må også være forberedt på fremtidige nye trusler fra kriminelle som opererer over hele verden. Derfor er Danske Bank engasjert i en rekke internasjonale samarbeid der vi deler kunnskap og erfaringer som en felles innsats for å bekjempe datasvindel. Danske Bank sitter for eksempel i det rådgivende styret i Europol Cybercrime Centre og er i løpende dialog med andre banker og ledende IT-eksperter.

Hva gjør du hvis bedriften har blitt utsatt for nettkriminalitet?

  • Har du utlevert informasjon om bedriftens kort eller kontoer?

    Hvis en uautorisert person har fått tak i kort- eller kontoinformasjonen din, må du ta kontakt med oss umiddelbart på tlf. 987 06030.
  • Har du mottatt falske e-poster eller tekstmeldinger?

    Hvis du mottar en falsk e-post eller tekstmelding, kan du rapportere hendelsen ved å videresende e-posten eller sende et skjermbilde av tekstmeldingen til falskpost@danskebank.no.

    Noen ganger opererer nettkriminelle ved å utgi seg for å være Danske Bank. Selv om e-posten eller tekstmeldingen ikke bruker Danske Bank som avsendernavn, kan du rapportere eventuelle falske e-poster eller tekstmeldinger som refererer til Danske Bank. Vi samarbeider med andre organisasjoner og gjør vårt beste for å fjerne falske nettsider. Når du rapporterer en falsk e-post eller tekstmelding til oss, bidrar du også til å beskytte andre.

    Lær mer om phishing (falske e-poster) og smishing (falske tekstmeldinger) her.
  • Dersom du vil anmelde datakriminalitet til politiet

    Bedriftene er ikke forpliktet til å anmelde datainnbrudd til politiet, men en politianmeldelse kan bidra til at bedriften får oversikt over omfanget av angrepet og på sikt bidrar til bedre forebygging. Hvis du ønsker å sende inn en politianmeldelse, hjelper vi deg gjerne. Ta kontakt med oss på 987 06030

Nettbankforsikring

Som bedrift er du ansvarlig for å dekke tapet dersom noen bryter seg inn nettbankløsningen din i Danske Bank. Det kan derfor være lurt å tegne en nettbankforsikring.

Sikkerhet i District

Vi anbefaler at kunder som bruker District, alltid kommuniserer med oss via District-plattformen fordi den tilbyr økte sikkerhetsfunksjoner for betalinger. Noen av disse sikkerhetsfunksjonene er beskrevet nedenfor.

Begrenset brukertilgang
Du kan administrere de ulike brukernes rettigheter til å utføre betalinger og opprette långivere. Dette gjør at du for eksempel kan begrense antall brukere som håndterer nye eller store långivere.

Autorisasjon av betalinger fra to brukere
Du kan bruke to-trinns autentisering der to autoriserte District-brukere må autorisere betalinger, uavhengig av hverandre. Det gjør det vanskeligere for hackere å foreta betalinger i bedriftens navn.

Betalinger og beløpsgrenser
Du kan sette en begrensning for beløpet som kan overføres av en bestemt bruker eller fra en bestemt konto.

Motta varsler om bedriftskontoene dine
Du kan for eksempel motta et varsel på telefonen når det skjer viktige transaksjoner på bedriftskontoene, for eksempel når en betaling overstiger et visst beløp eller saldoen på en konto faller under en angitt grense.

Oversikt over brukertilgang
Du kan enkelt holde oversikt over hva de forskjellige brukerne har tilgang til i District – og du kan endre tilgangsrettighetene selv med umiddelbar virkning – også fra den mobile enheten din. Dermed kan du enkelt kan godkjenne eller slette brukere som ikke lenger trenger tilgang til en gitt funksjon i District.

Dette bør du gjøre

  • Vær oppmerksom på falske e-poster og bekreft alltid avsenderen. Vær spesielt forsiktig med å klikke på linker og åpne vedlegg.
  • Videresend mistenkelige e-poster og tekstmeldinger til falskpost@danskebank.no
  • Stopp opp hvis en melding haster. Du bør alltid anse kontooppdateringer og tidsbegrensede tilbud som røde flagg for mulig smishing.

Dette bør du ikke gjøre

  • Åpne aldri linker, last aldri ned vedlegg eller installer programmer fra kilder du ikke kjenner eller stoler på.
  • Svar aldri på e-post, telefonsamtaler eller tekstmeldinger som virker mistenkelige. Legitime institusjoner ber aldri om kontooppdateringer eller innloggingsdetaljer via e-post, telefon eller tekstmeldinger.
  • Bruk aldri passord på tvers av flere kontoer eller plattformer.

Ansvarsfraskrivelse: Det ovenstående innholdet er ikke, og skal ikke betraktes som en erstatning for juridisk rådgivning.

Les også


Få alle fordelene i dag. Bli kunde i Danske Bank.

Content is loading
Show more rows: All table rows are already visible for screen readers.
Show less rows: All table rows are already visible for screen readers.