Betalinger
Styrk forretningsdriften din ved å få kontroll på inn- og utbetalinger. Vi har en rekke løsninger som kan hjelpe deg å optimalisere hvordan du mottar og betaler penger.
Styrk forretningsdriften din ved å få kontroll på inn- og utbetalinger. Vi har en rekke løsninger som kan hjelpe deg å optimalisere hvordan du mottar og betaler penger.
AutoGiro er en betalingstjeneste for direkte belastning av betalers konto. Beløpene belastes direkte på forfallsdato, og betalingsmottaker slipper manuelt arbeid med utsendelse av papirfakturaer.
Tjenesten kan kun benyttes for betalinger fra bedrift til bedrift. For direkte belastning i privatmarkedet er Avtalegiro et alternativ.
Fordeler for betalingsmottaker
Tjenesten er basert på en avtale mellom betaler og betalingsmottaker og betalingsmottakers bank. Betalingsmottaker innhenter en fullmakt for trekk av et fast beløp (kan være variabelt) på betalers konto.
AutoGiro er en enkel og effektiv måte å få hentet penger for bedrifter som har en fast kundekrets.
For å unngå flest mulig purringer kan betalingsmottaker velge at transaksjonen skal repetere fra 1-3 dager ved manglende dekning.
AvtaleGiro er en tjeneste for automatisk betaling av faste regninger. Når bedriften velger AvtaleGiro sørger banken for at regningene betales direkte fra konto på forfallsdato.
Hvilke bedrifter passer AvtaleGiro for?
Avtalegiro er spesielt godt egnet til bedrifter med en fast kundemasse og som mottar betalinger regelmessig, har stort transaksjonsvolum, har mange kunder og/eller høy innbetalingsfrekvens. AvtaleGiro kan i utgangspunktet tilbys av alle bedrifter.
Fordeler for din bedrift
Vi vil være støttespiller i etableringsfasen. Etablering og tilrettelegging i regnskapssystemet avklares med bedriftens egen programvareleverandør for økonomi og regnskapsprogram. For å sikre god kvalitet på tjenesten, testes og kvalitetssikres all funksjonalitet, før bedriften tilbyr AvtaleGiro til sine kunder.
Fordeler for dine kunder
Ofte vil den letteste og billigste løsningen være å opprette en kontooverføring i nettbanken eller District. Hvis du vil gjøre det, trenger du:
Hvis du har mange betalinger til et enkelt land, kan det være en fordel å opprette en lokal konto. Du kan lese mer om konto i utlandet eller kontakte oss og få rådgivning om hva som er den beste løsningen for deg.
Hvis du har District og sender en betaling til utlandet som en ekspressbetaling, kan du ved hjelp av track and trace-funksjonen vår følge betalingen hele veien frem til mottakeren. Funksjonen gjør deg i stand til å se status for betalingen og selv kontrollere at den er nådd frem.
Med våre løsninger har bedriften mulighet til å utveksle elektroniske fakturaer og andre digitale dokumenter med både kunder og leverandører.
Løsningene effektiviserer fakturahåndteringen og og ordreprosessen, og gir betydelige kostnadsreduksjoner sammenlignet med tradisjonell papirbasert dokumenthåndtering.
eFaktura Bedrift
Som utsteder av elektronisk faktura får bedriften:
Som mottaker av elektronisk faktura får bedriften:
Vi tilbyr løsninger for både små og store bedrifter, og støtter fullt ut myndighetskrav om fakturering i EHF-formatet.
Digitale dokumenter
Vi tilbyr også løsninger for å sende og motta katalog, ordre, ordrebekreftelse samt andre relevante dokumenter i EHF-formatet.
eFaktura Privat
eFaktura er bankenes løsning for elektronisk formidling og presentasjon av regninger direkte i privatkunders nettbanker. eFaktura gjør det mulig for bedriften å sende regninger elektronisk direkte til kundens nettbank, uavhengig av hvilken bankforbindelse kunden har.
Nettbankkundene kan på sin side få en ferdig utfylt regning rett i nettbanken. Alt kundene trenger å gjøre er å godkjenne betalingen.
Med E-Giro innbetaling får bedriften alle innbetalinger filbasert og rapporteringen gjøres elektronisk. Det vil si ingen papirlister i posten.
Tjenesten gir automatisk kontering mot åpne poster i reskontro også for andre typer innbetalinger enn OCR giro (KID). Oppfølging og avstemming av konto blir dermed raskere og enklere.
Når du skal sende en faktura til en kunde, skal den ifølge lover og regler inneholde en del fast informasjon. Vi har laget en sjekkliste, slik at du raskt kan kontrollere om fakturaen overholder retningslinjene.
Fakturaen skal alltid opplyse om
Det kan dessuten forekomme bransjespesifikke tilleggskrav.
Andre nyttige faktureringsopplysninger
Ønsker du å effektivisere innbetalingsprosedyren og likviditetsstyringen, er det dessuten en fordel å ta med følgende opplysninger på fakturaen, selv om dette er ikke et lovkrav:
Hvis du velger å føre på opplysninger om betalingsbetingelser og purregebyr, er det viktig at du faktisk følger den beskrevne prosedyren og krever inn det varslede gebyret ved for sen eller uteblitt betaling.
Bruk og bestilling av nattsafe
Med en avtale om nattsafe i Danske Bank har du mulighet til å levere bedriftens kontantoppgjør i en avtalt nattsafe når som helst på døgnet. Pengene blir godskrevet kontoen din og kvittering for kreditert oppgjør sendes elektronisk eller i posten.
Bestill nattsafe her
Bestilling av rekvisita til nattsafe - poser og bilag
Rekvisita bestilles i kundeportalen til Loomis. For å få tilgang til kundeportalen må du få brukernavn og passord fra Loomis. Du får tilsendt dette ved å fylle ut registreringsskjema som sendes til webshop@no.loomis.com. Logg deg inn på kundeportalen til Loomis.
Mange av oss er fra før godt kjent med fakturaer med KID-nummer i privat sammenheng, men hvordan dette fungerer i praksis kan være noe ukjent. KID er et unikt nummer som genereres av regnskapssystemet når en faktura lages. Man kan selv bestemme hvor langt et slikt nummer skal være (Mellom 3-25 siffer), men typisk består et KID-nummer av kundenummer, fakturadato og et kontrollsiffer.
Ved å benytte KID på dine fakturaer, vil kunden måtte betale med dette nummeret i sin nettbank og regnskapssystemet vil da identifisere betalingene ved innbetaling. Man kan selv velge hvorvidt en betaling skal avvises uten gyldig KID når kunden betaler. Når betalingen gjennomføres, vil betalingen gå som normalt og bokføres din konto, men KID-nummeret vil fanges opp og legges i en datafil som ditt regnskapssystem kan lese. Denne leveres i et intervall du selv bestemmer. Alt fra fire ganger om dagen til en gang i måneden. Regnskapssystemet vil da matche alle innbetalingene automatisk kun ved få tastetrykk. Siden hver faktura har et eget KID, er det heller ingen tvil om hva betalingen gjelder.
Om det gjøres flere betalinger til deg på samme dag, vil disse betalingene samles i en såkalt sumpost. Dette gjør at din kontoutskrift blir enklere, men man er helt avhengig av å hente ut filen man får tilsendt for å identifisere betalingen, da dette ikke fremgår på selve kontoutskriften når KID blir aktivert. Ønsker du ikke at betalingen skal samles i sumposter, vil f.eks eGiro være en bedre løsning for deg.
Fordeler med KID
Hvilke bedrifter passer tjenesten for?
Hvis bedriften din har gjentatte, faste betalinger i euro, kan SEPA Direct Debit være en enkel og billig måte å håndtere dem på. SEPA er et EU-initiativ som gjør det enklere og billigere å sende og motta euro i 35 europeiske land.
SEPA Direct Debit er en løsning som gjør det mulig for bedriften din å samle alle betalinger og betalingskrav i euro på en og samme konto. Der kan du legge inn automatiske betalinger og betalingskrav i euro – med rask avstemming og uten verditap. På den måten kan løsningen være med på å optimalisere betalingsprosessene og forbedre kontantstrømmen for din bedrift.
Fakta om SEPA
SEPA Direct Debit har to ordninger:
Hvis du vil vite mer, kan du ringe oss på 987 06030.
Produkt
Styrk forretningsdriften din ved å få kontroll på inn- og utbetalinger. Vi har en rekke løsninger som kan hjelpe deg å optimalisere hvordan du mottar og betaler penger.
Produkt
Hvilke kort som er relevante for din bedrift, avhenger av dine behov. Vi kan tilby en rekke løsninger som kan gjøre hverdagen enklere både for de som skal bruke kortene og den som skal administrere bruken av dem.
Samle alle dine banktjenester i fleksible dashbord tilpasset dine behov. Med District får du bedre oversikt over bedriftens økonomi og et verktøy for enklere likviditetsstyring.