Følgende personer må legitimere seg:
- Aksjonærer som eier/kontrollerer mer enn 25% av bedriften (Reell rettighetshaver)
- Bedriftens representanter (Personer med signaturrett for bedriften)
- Tiltenkte brukere av nettbank og kontoprodukter
Finansnæringen er pålagt å forhindre hvitvasking av penger og terrorfinansiering. Det er nødvendig at vi har god kunnskap om deg som kunde og din bruk av finansielle tjenester.
Det innebærer at både nye og eksisterende kunder vil få spørsmål om bedriftens virksomhet, eiere, transaksjoner samt bruk av bankens produkter og tjenester.
Vi kan ikke opprette et nytt, eller videreføre eksisterende, samarbeid med deg uten å ha fullført vår forpliktelse ovenfor myndighetene. Spørsmålene kan oppleves som uvanlige, men vi synes dette er et viktig samfunnsansvar og håper at du har forståelse for vår oppgave.
Vi stiller spørsmål om din virksomhet og anbefaler å ha følgende dokumenter og informasjon tilgjengelig:
Nedenfor får du informasjon om hva du må gjøre for å kunne bruke bankens produkter og tjenester.
Både nye og eksisterende kunder må gjennom spørsmålene på ulike tidspunkt. Spørsmålene vil være om din bedrift og tilknyttede personer.
Alle nye kunder må også signere på FATCA/CRS-skjema. Vi sender ut skjemaet til deg når du oppretter kundeforholdet.
Vi må med jevne mellomrom oppdatere informasjonen som vi har vedrørende din bedrift. Dette er noe vi gjør for alle kunder i banken
Følgende personer må legitimere seg:
Har du ikke bankID men er bosatt i Norge så er det enkleste å møte opp i en av våre filialer med pass.
Om du ikke har mulighet til å møte opp i en av våre filialer med pass må du sende oss attestert ID enten via post eller elektronisk. Vi krever 1 stk ID som må være enten pass, førerkort eller nasjonalt ID-kort.
Attestert ID dokument sendes elektronisk eller via post til adresse:
Postboks 4700, Torgarden
7466 Trondheim
Les hvordan du sender ID elektronisk under "ofte stilte spørsmål".
Om du ikke har mulighet til å møte opp i en av våre filialer med pass må du sende oss attestert ID enten via post eller elektronisk. Vi krever 1 stk ID som må være enten pass, førerkort eller nasjonalt ID-kort.
Attestert ID dokument sendes elektronisk eller via post til adresse:Postboks 4700, Torgarden
I tillegg må du sende oss en adressebekreftelse. Les mer om adressebekreftelse under "ofte stilte spørsmål".
Vi tar kontakt ved behov for avklaringer eller ytterligere spørsmål om det skulle være behov.
Vi vil ta kontakt med deg på et senere tidspunkt for å oppdatere bedriftsinformasjon.
Dersom du ikke svarer vil konsekvensen være at dine produkter blir sperret for videre bruk, inntil du har besvart våre spørsmål. Er du ny kunde vil ikke banken opprette produkter før du har besvart våre spørsmål.
Nei. Vi kan ikke svare på disse spørsmålene for dere.
Vi må med jevne mellomrom oppdatere informasjonen som vi har vedrørende din bedrift. Dette er noe vi gjør for alle kunder i banken. Vi må opprettholde våre forpliktelser både for nye kunder og eksisterende kunder.
Dersom du har gjennomgått en lignende prosess i banken tidligere, er det naturlig at dette vil gå raskere neste gang vi henvender oss til deg
En person som eier, eller kontrollerer, mer enn 25% av eierandelene i et selskap.
Hvem kan signere på vegne av selskapet? Styret kan alltid representere selskapet og signere i fellesskap. Ettersom det kan være upraktisk å signere i fellesskap kan styret gi enkelte styremedlemmer, daglig leder eller andre navngitte ansatte rett til å signere for selskapet. Slik signaturrett fremgår av firmaattesten og registreres i foretaksregisteret, og kan også fremgå av vedtektene. Daglig leder representerer selskapet utad i alle saker som inngår i den "daglige ledelse".
Vi er pålagt til å hente inn denne type informasjon av myndighetene. Innhenting av informasjonen gjør oss i stand til å bekjempe økonomisk kriminalitet, terrorfinansiering, hvitvasking og skatteundragelse.
Hvem kan bekrefte ID ?
Den som attesterer må ha opphav i EU/EØS. Personer i følgende roller kan attestere:
Hvordan?
Det skal fremkomme tydelig...
Generelt: en attestering skal være utført på en slik måte at Danske Bank skal kunne verifisere at attesteringen har funnet sted.
Dersom du er bosatt i utlandet har banken behov for å kunne bekrefte din adresse.
En slik bekreftelse kan være kopi av post, tilsendt din bostedsadresse som viser:
Vi anbefaler deg å møte opp i en av våre filialer med pass når du skal legitimere deg. Da trenger du ikke å bekrefte din ID før oppmøte.
Dersom et slikt oppmøte ikke lar seg gjøre, kan vi motta dine dokumenter via fysisk post eller elektronisk. Vi kan kun motta dine dokumenter elektronisk dersom den som bekrefter kopiene bruker vår kanal for sikker opplasting.
Norge har inngått avtale med både USA (ved Foreign Account Tax Compliance Act — FATCA) og OECD medlemsstatene (ved Common Reporting Standard — CRS). Formålet er å innhente informasjon for å avdekke om våre kunder er amerikanske statsborgere og/eller skattemessig bosatt i andre land enn Norge.