Opplysninger om din bedrift

Vi trenger din hjelp til å oppdatere opplysningene vi har om din bedrift.
Dette tar ca 10 - 15 minutter.

 

Kom i gang

 

Hva skal vi med opplysningene?

Som bank samarbeider vi med myndighetene om å bekjempe finansiering av kriminalitet og hvitvasking av penger. Vi er derfor forpliktet til å kjenne våre kunder og deres måte å bruke banken på.

Samtidig er det viktig for oss å ha et godt kjennskap som mulig til deg og din bedrift slik at vi kan tilby deg hurtig hjelp og rådgivning basert på dine behov. 

Før du starter

Vi stiller noen spørsmål om din bedrift og anbefaler at du har følgende informasjon tilgjengelig:

  • Opplysninger om bedriftens eier(e)
  • Opplysninger om bedriftens økonomi og transaksjoner
  • Beskrivelse av bedriftens forretningsmodell

Hvor lenge lagrer vi opplysningene?

Vi lagrer opplysningene så lenge bedriften er kunde hos oss og fem år etterpå. Vil du vite mer om hvordan vi behandler personopplysninger kan du lese "Informasjon om behandling av personopplysninger".

Hvis du i ettertid ønsker å endre opplysningene du har gitt oss er det bare å ta kontakt.


Ofte stilte spørsmål

  • Hvorfor skal jeg svare på min bedrifts bruk av banken?

    Vi har bruk for en rekke opplysninger om deg og din bedrift så vi får et klart bilde av bedriftens situasjon og behov. Opplysningene er blant annet nødvendige for at vi kan leve opp til hvitvaskingsloven som forplikter oss å kjenne våre kunder og deres måte å bruke banken på.

    Som kunde hos oss vil du derfor oppleve at vi for eksempel spør om:

    • Hvorfor din bedrift vil bruke oss som bank
    • Om bedriften skal overføre penger til utlandet
    • Om bedifiten har mange kontante betalinger

    Alle opplysninger du gir oss blir selvfølgelig behandlet fortrolig.

    Selv om din bedrift har vært kunde hos oss i flere år kan du oppleve at vi kontakter deg for å spørre om bedriftens bruk av banken. Det skyldes at vi løpende følger opp for å sikre at de opplysninger vi har om våre kunder er korrekte og oppdaterte.

  • Hva skjer hvis jeg ikke oppdaterer opplysningene?

    Vi har behov for at du oppdaterer opplysningene da det blant annet er nødvendig for at vi kan leve opp til hvitvaskingslovgivningen, som forplikter oss til å kjenne våre kunder og deres måte å bruke banken på.

    Hvis du ikke oppdaterer opplysningene i første omgang vil vi forsøke å kontakte deg gjentatte ganger. Hvis vi ikke når deg kan det dessverre medføre at vi ikke kan fortsette å levere tjenester til deg, i ytterste konsekvens kan vi være nødt til å sperre dine konti og avslutte samarbeidet.

  • Hvor ofte skal jeg oppdatere opplysningene?
    Vi er forpliktet til å sikre at opplysningene vi har om din bedrift er oppdaterte. Derfor vil du oppleve at vi kontakter deg en gang i året eller opp til hvert femte år for å få oppdaterte opplysninger.