Derfor stiller vi spørsmål

Å forebygge og bekjempe økonomisk kriminalitet er to essensielle oppgaver som alle ansvarlig finansinstitusjoner må utføre.

Derfor har vi i Danske Bank både en forpliktelse til og et engasjement for å overholde norsk og internasjonal lovgivning og regelverk mot hvitvaskning, og for å bekjempe hvitvasking og svindel mot banker og kunder.

Dette innebærer blant annet at vi kontinuerlig oppdaterer kunnskapen om kundene våre og deres bruk av våre produkter og tjenester, samt at vi nøye overvåker transaksjoner og samarbeider tett med myndigheter og utenfor Norge.



Hva bør vi vite om våre kunder?

Først og fremst har vi plikt til å dokumentere våre kunders identitet, vanligvis med en kopi av pass eller førerkort og helsekort. Hvis vi ikke allerede har kopi av din ID, vil vi kontakte deg direkte.

Hvis ditt statsborgerskap ikke er oppført i våre opplysninger om deg, eller hvis vi ikke har nødvendig dokumentasjon for din adresse, vil vi også spørre om dette.

Du kan også oppleve at vi med jevne mellomrom spør deg om hvilke produkter og tjenester du forventer å bruke hos oss, dine forventninger til betalinger på kontoen din, dine løpende transaksjoner – og om du for eksempel planlegger å sette inn kontanter på kontoen din eller overføre penger til utlandet.

Hva betyr dette konkret for deg?

I praksis betyr dette ikke mye for flertallet av våre kunder. I de fleste tilfeller har vi allerede den nødvendige informasjonen, men hvis vi mangler informasjon eller kopier av din ID, vil du selvfølgelig høre fra oss.

Du må regne med å bli kontaktet flere ganger i løpet av din tid som kunde i Danske Bank. Dette skyldes at vi har plikt til å oppdatere våre opplysninger om våre kunder med jevne mellomrom. Du finner spørsmål og svar nedenfor.

Spørsmål og svar

Få alle fordelene i dag. Bli kunde i Danske Bank.

Content is loading
Show more rows: All table rows are already visible for screen readers.
Show less rows: All table rows are already visible for screen readers.