Avslutning av ditt kundeforhold
Salget av personmarkedet til Nordea omfatter ikke alle deler av kundeporteføljen. På denne siden får du svar på det du eventuelt skulle lure på vedrørende avslutning av ditt kundeforhold oss hos.You can find information in English here.
NB! Vi opplever for tiden stor pågang, og noe ekstra ventetid i forbindelse med bankbytte må påregnes.
Slik går du frem når du bytter bank
1
- Velg en ny bank - vurder ulike alternativ og velg den som best dekker dine behov. Sjekk gjerne på finansportalen
- Etabler deg som kunde gjennom den nye bankens hjemmeside eller ved å kontakte de
2
- Opprett BankID i ny bank før du avslutter alle dine konti i Danske Bank
- Oppdater betalingsdetaljene dine hos arbeidsgiver, og for eventuelle faste betalinger, f.eks strøm og internett
3
- Når du har åpnet ny konto i ny bank er det viktig å avslutte dine konti i Danske Bank, slik at du du i tillegg til innestående saldo også får overført påløpte renter. Dette gjøres enkelt ved å fylle ut et bankbytteskjema i ny bank.
Overføringen vil da også inkludere AvtaleGiro og andre faste betalinger.
4
- Har du lån eller kreditter som skal flyttes innebærer dette at du må legge inn en søknad om dette til din nye bank.
I den sammenheng vil din nye bank be om oversikt over din økonomiske situasjon som grunnlag for søknaden
- Den nye banken vil kunne gi deg nødvendig veiledning knyttet til hvordan du går fram for å flytte dine produkter og løsninger til den nye banken
Hva skjer hvis jeg ikke bytter bank?
- Du vil ikke ha muligheten til å søke om finansiering eller opplåning, og du vil heller ikke kunne foreta endringer på eksisterende lån.
- Alle servicetilbud tilknyttet investeringer blir avsluttet. Dette omfatter blant annet tilgang til investeringsrådgivning, porteføljeforvaltning og andre tilknyttede servicetjenester.
- Du vil ikke lenger ha mulighet til å kjøpe investeringsprodukter, som f.eks fondsandeler gjennom banken.
- De fleste innskuddskonti blir avsluttet i november. Dette gjelder også belastningskonto for boliglån.
- All rådgivning opphører.
Vi oppfordrer deg til å velge og bytte bank selv før den 17. november, slik at du selv har kontroll på eget engasjement. Du får begrenset muligheter etter denne dato. Ditt kundeforhold i Danske Bank inngår ikke i salget og vil derfor bli avsluttet i Danske Bank.
Investeringer
Har du fond eller aksjer på en Aksjesparekonto?
ASK kan flyttes til ny bank såfremt ny bank tilbyr ASK. (de aller fleste banker i Norge tilbyr ASK) Ta kontakt med ny bank for å flytte din ASK fra Danske Bank.
Har du fond utenfor en Aksjesparekonto?
Disse vil som hovedregel ikke kunne flyttes men må innløses. Det kan du gjøre i nettbanken. Får du ikke logget på nettbanken kan du legitimere deg her.
Har du andre verdipapirer som f. eks enkeltaksjer?
Disse vil som hovedregel kunne flyttes såfremt ny bank tilbyr oppbevaring av verdipapirer på VPS-konto.
Ta kontakt med ny bank for å få næmere informasjon om mulighetene for å flytte dine verdipapirer.
Aktuelle spørsmål
Lån
Investering
Konto, kort og sparing
Kredittkort
Nettbank, mobilbank og BankID
Annet
Bakgrunn
Sommeren 2023 annonserte Danske Bank at banken ville trekke seg ut av det norske personkundemarkedet, og at Nordea ville overta personvirksomheten i Norge.
Etter overføringen, som er planlagt gjennomført i helgen 15. - 17. november 2024, vil Danske Bank bli en ren forretningsbank som kun tilbyr tjenester og produkter til bedriftskunder.
Salget av personmarked til Nordea omfatter ikke alle deler av kundeportføljen, og noen kundeforhold i Danske Bank inngår ikke i salget. Hvilke kunder som er ekskludert fra kjøpsavtalen er et resultat av forhandlinger mellom partene, og er ikke noe vi har anledning til å gå i detalj på. Kundeforhold som ikke er omfattet av salget vil derfor bli avsluttet på en annen måte enn ved overføring til Nordea.
Lurer du på noe? Du når oss på telefon 987 01 011.
You can find this information in English here.