Avslutning av ditt kundeforhold

Salget av personmarkedet til Nordea omfatter ikke alle deler av kundeporteføljen. På denne siden får du svar på det du eventuelt skulle lure på vedrørende avslutning av ditt kundeforhold oss hos.

You can find information in English here.

NB! Vi opplever for tiden stor pågang, og noe ekstra ventetid i forbindelse med bankbytte må påregnes.

Slik går du frem når du bytter bank



1

  • Velg en ny bank - vurder ulike alternativ og velg den som best dekker dine behov. Sjekk gjerne på finansportalen
  • Etabler deg som kunde gjennom den nye bankens hjemmeside eller ved å kontakte de


2

  • Opprett BankID i ny bank før du avslutter alle dine konti i Danske Bank
  • Oppdater betalingsdetaljene dine hos arbeidsgiver, og for eventuelle faste betalinger, f.eks strøm og internett


3

  • Når du har åpnet ny konto i ny bank er det viktig å avslutte dine konti i Danske Bank, slik at du du i tillegg til innestående saldo også får overført påløpte renter. Dette gjøres enkelt ved å fylle ut et bankbytteskjema i ny bank.

    Overføringen vil da også inkludere AvtaleGiro og andre faste betalinger.


4

  • Har du lån eller kreditter som skal flyttes innebærer dette at du må legge inn en søknad om dette til din nye bank.
    I den sammenheng vil din nye bank be om oversikt over din økonomiske situasjon som grunnlag for søknaden
  • Den nye banken vil kunne gi deg nødvendig veiledning knyttet til hvordan du går fram for å flytte dine produkter og løsninger til den nye banken

Hva skjer hvis jeg ikke bytter bank?

  • Du vil ikke ha muligheten til å søke om finansiering eller opplåning, og du vil heller ikke kunne foreta endringer på eksisterende lån. 
  • Alle servicetilbud tilknyttet investeringer blir avsluttet. Dette omfatter blant annet tilgang til investeringsrådgivning, porteføljeforvaltning og andre tilknyttede servicetjenester.
  • Du vil ikke lenger ha mulighet til å kjøpe investeringsprodukter, som f.eks fondsandeler gjennom banken.
  • De fleste innskuddskonti blir avsluttet i november.
  • All rådgivning opphører.

Vi oppfordrer deg til å velge og bytte bank så snart som mulig, slik at du selv har kontroll på eget engasjement. Du får begrenset muligheter etter denne dato. Ditt kundeforhold i Danske Bank inngår ikke i salget og vil derfor bli avsluttet i Danske Bank.

Investeringer

Har du fond eller aksjer på en Aksjesparekonto?

ASK kan flyttes til ny bank såfremt ny bank tilbyr ASK. (de aller fleste banker i Norge tilbyr ASK) Ta kontakt med ny bank for å flytte din ASK fra Danske Bank.

Har du fond utenfor en Aksjesparekonto?

Disse vil som hovedregel ikke kunne flyttes men må innløses.

  • Dersom du har en konto i Danske bank som verdien av dine fondsandeler kan overføres til, kan du innløse andelene selv i nettbanken. Får du ikke logget på nettbanken kan du legitimere deg her.
  • Dersom du ikke har en konto i Danske Bank som verdien av fondsandelene kan overføres til, trenger vi nærmere opplysninger for å kunne hjelpe deg å løse inn dine fondsandeler. Se link til skjema for innløsing nedenfor.

Har du VPS-registrerte verdipapirer som f. eks norske aksjer?

Disse vil som hovedregel kunne flyttes såfremt ny bank tilbyr oppbevaring av verdipapirer på VPS-konto.


Blankett for innløsing av fondsandeler og flytting av VPS-registrerte verdipapirer finner du her:

Skjema for innløsing 

Har du andre verdipapirer som ikke er registrert i VPS, f. eks utenlandske aksjer?

Ta kontakt med ny bank for å få nærmere informasjon om mulighetene for å flytte dine verdipapirer.

 

Aktuelle spørsmål

Viktig informasjon om din BSU-konto hos Danske Bank

Du har tidligere mottatt et brev der vi informerer deg om at din avtale om Boligsparing for ungdom (BSU) avsluttes på grunn av Danske Banks avvikling av personkundemarkedet i Norge. Overføringen av personmarkedet til Nordea ble fullført i november 2024, og Danske Bank vil fortsette som en ren forretningsbank.

Hva skjer med din BSU-konto? Din BSU-konto hos oss avsluttes, og du må opprette en ny BSU-konto hos en annen bank så fort som mulig.

Du må opprette en ny BSU-konto i en annen bank. For å fortsatt nyte godt av BSU-ordningen, er det viktig at du oppretter en ny BSU-konto hos en annen bank. Du bør derfor ordne ny BSU-konto snarest mulig. Gi beskjed til din nye bank om at du ønsker å overføre dine oppsparte BSU-midler til den nye BSU- kontoen. Husk at det er viktig å ikke ta ut pengene selv, da dette kan føre til tap av skattefordeler.

Hva skjer hvis du ikke gjør noe? Hvis du ikke oppretter ny BSU-konto i annen bank slik at BSU-midlene kan overføres dit, vil vi avslutte BSU-kontoen din og pengene på BSU-kontoen vil, ved oppsigelsesfristens utløp bli overført til en midlertidig konto hos oss. Vi gjør deg oppmerksom på at dette vil kunne gi deg negative skattemessige konsekvenser.

Trenger du mer informasjon? For mer detaljert informasjon om BSU og skatteregler, ta en titt på Skatteetatens nettsider. Har du spørsmål eller trenger hjelp, ring oss på +47 987 01 011.

Lån

Investering

Konto, kort og sparing

Kredittkort

Nettbank, mobilbank og BankID

Annet

Bakgrunn

Sommeren 2023 annonserte Danske Bank at banken ville trekke seg ut av det norske personkundemarkedet, og at Nordea ville overta personvirksomheten i Norge.

Etter overføringen, som er planlagt gjennomført i helgen 15. - 17. november 2024, vil Danske Bank bli en ren forretningsbank som kun tilbyr tjenester og produkter til bedriftskunder.

Salget av personmarked til Nordea omfatter ikke alle deler av kundeportføljen, og noen kundeforhold i Danske Bank inngår ikke i salget. Hvilke kunder som er ekskludert fra kjøpsavtalen er et resultat av forhandlinger mellom partene, og er ikke noe vi har anledning til å gå i detalj på. Kundeforhold som ikke er omfattet av salget vil derfor bli avsluttet på en annen måte enn ved overføring til Nordea.

Lurer du på noe? Du når oss på telefon 987 01 011.

You can find this information in English here.

Content is loading
Show more rows: All table rows are already visible for screen readers.
Show less rows: All table rows are already visible for screen readers.