Tidligere i høst ble det åpnet opp for å kunne se kontoer fra andre banker i Danske Banks mobilbank. Dette ble gjort mulig gjennom samarbeidet med det danske fintech-selskapet Spiir og Nordic API Gateway. Nå investerer banken ytterligere i selskapet, samtidig som DNB også har gått inn på eiersiden. 

- Vi har hatt en stort ønske om at Spiir fikk flere nordiske banker med på eiersiden, da vi er overbevist om at det kan være med på å akselerere utviklingen av løsninger som vil komme til nytte for forbrukere over hele Europa, sier Knut Anders Wangen.

For Spiir var det å få på plass en ny medeier i DNB og Danske Banks økte investering en viktig milepæl for selskapet.

- Vi er stolte over å ha to av de største og mest innovative nordiske bankene med på eiersiden. Det gir oss ekstra muskler med tanke på den videre utviklingen av vår plattform. Vi vil i det kommende året se nye og spennende finansielle tjenester i Norden basert på Nordic API Gateway, sier Rune Mai, CEO i Spiir.

Hva er API?

API (Application programming interface) er et grensesnitt i en programvare som gjøre at spesifikke deler av denne kan kjøres fra en annen programvare. Det betyr at enkle applikasjoner kan gjøre endringer, behandle data eller kjøre prosesser i en større kontekst.

Hva er Open banking?

Open banking er bruken av åpne APIer som gjør det mulig for tredjepartsutviklere å bygge applikasjoner og tjenester rundt finansinstitusjonen. Dette for eksempel gjennom åpne eller private data som brukes som økonomiske transparentsalternativer for kontoinnehavere. Open banking er knyttet til endringer i holdninger knyttet til eierskap av data, illustrert gjennom forskrifter som PSD2 og GDPR.

En investering i fremtiden

Wangen i Danske Bank ser på investeringen i Spiir og Nordic API Gateway som en investering for fremtiden. – Deres tekniske plattform er med på å øke konkurransen og skape mer åpenhet på tvers av bankene – noe som vil gi kundene nye og spennende muligheter for å få økonomisk oversikt og å kunne håndtere sin daglige økonomi på en enklere måte, sier Wangen.

- Dette er bare begynnelsen. Vi har store ambisjoner om å sammen kunne utvikle flere løsninger som gir verdi for kundene, sier han.

Om Spiir

Spiir ble grunnlagt i 2011 av Rune Mai og Gudmundur Hreidarsson med det formål å gjøre privatforbruk både morsomt og lettforståelig. De to grunnleggerne er i dag hhv. CEO og CTO i en virksomhet som består av 15 ansatte og som støttes av flere private investorer.