Q & A i app

  • Hvordan opretter jeg Mobil-ID? / Hva gjør jeg når jeg skal bytte til ny telefon?
    Ska du oprette Mobil-ID, må du laste ned og aktivere Mobil-ID på telefonen din. Slik gjør du det. 

    1.Last ned og installer appen Mobil-ID på din smarttelefon.
    2.Logg inn i nettbanken med BankID og bestill Mobil-ID under "mobile tjenester"
    3.Logg ut av nettbanken
    4.Fullfør registrering av  Mobil-ID appen. Du har 20 minutter på deg fra aktivering 

    Ferdig, du kan nå bruke mobil-ID. 


  • Hva skal jeg gøre hvis jeg har fått et nytt telefonnummer?
    Hvis du får et nytt mobilnummer, må du oppdater det under kontaktinformasjon i nettbanken/mobilbanken. Slik gør du det. 

    1.Logg inn i nettbanken
    2.Trykk på Om nettbank opp til høyre på siden
    3.Trykk på personlige opplysninger
    4.Trykk på endre
    5.Skriv in ditt nye nummer i feltet Mobiltelefon
    6.Trykk på OK 

    1.Logg inn i mobilbank
    2.Trykk på Profil på bunnen
    3.Endre ditt nummer under Mobil privat
  • Kan jeg bruke Mobil-ID i utlandet?
    Ja, du kan benytte Mobil-ID i utlandet så lenge du har internett-tilgang på din telefon.
  • Hva skal jeg gjøre om jeg mister/blir frastjålet telefonen min?
    1.Logg inn i nettbanken
    2.Trykk på Mobile tjenester
    3.Trykk på Mobil-ID
    4.Trykk på sperr Mobil-ID
    5.Bekreft sperr med din BankID

    Hvis du ikke kan sperre din Mobil-ID selv i nettbanken, må du kontakte banken for å sperre din Mobil-ID
  • Hva er aktiveringskode?

    Aktiveringskode er en engangskode som du mottar på SMS. Denne skal du benytte som en del av aktiveringsprosessen. 

  • Jeg får ingen aktiveringskode på SMS?
    Aktiveringskoden får du når du er i gang med aktiveringsprosessen på din telefon. Har du kommet til det trinn hvor du skal taste inn aktiveringskode, men ikke mottatt SMS med engangskode i løpet av noen minutter. Bestill tjenesten Mobil-ID en gang til i nettbanken din.
  • Kan jeg fremdeles bruke kodebrikken min?

    Ja, du kan fortsatt bruke kodebrikken din om du ønsker det.