Hvilke personopplysninger har vi og hvordan bruker vi de?

I Danske Bank ønsker vi å gi deg råd basert på din livssituasjon og tilby de beste løsningene. Jo bedre vi kjenner deg, jo bedre kan vi tilby gode råd og løsninger til rett tid. Derfor lagrer vi og bruker informasjon om deg.

Å ivareta dine personopplysninger på samme måte som vi ivaretar dine finanser er fundamentalt for å bygge og vedlikeholde en sterk relasjon og tillit med deg, derfor tar vi alle relevante tiltak for å beskytte dine personopplysninger.

Under kan du lese mer om:

  • hvorfor vi lagrer personopplysninger om deg
  • hvilke personopplysninger vi lagrer og bruker
  • hvordan du kan få en oversikt over personopplysningene vi har om deg
  • eksempler på hvordan vi bruker personopplysninger til din fordel
  • Hvorfor lagrer og bruker vi dine personopplysninger?

    Hvorfor lagrer og bruker vi dine personopplysninger?

    Vi lagrer og bruker informasjon om deg for å tilby deg best mulig råd og løsninger, ta vare på dine finanser og for å være i tråd med lovverk som gjelder finansielle institusjoner.

    Dette betyr at vi lagrer og bruker personopplysninger om deg når:

    • du har eller vurderer å gjøre en avtale med oss om et produkt eller en tjeneste
    • du har gitt oss tillatelse til å bruke dine personopplysninger for et spesifikt formål
    • det er vår plikt i henhold til loven
  • Hvilke personopplysninger lagrer og bruker vi?

    Hvilke personopplysninger lagrer og bruker vi?

    Avhengig av tjenesten eller produkt registrerer og bruker vi forskjellige typer personopplysninger. Personopplysningene er informasjon om deg som du formidler eller som du har tillatt oss å lagre, blant annet:

    • grunnleggende personinformasjon som navn og kontaktinformasjon
    • finansiell informasjon som inntekt og gjeld
    • informasjon om utdanning og yrke
    • informasjon om din familie og husholdning
    • detaljer om tjenestene og produktene vi tilbyr deg og dine preferanser mot de

    Hvis du tror at vi har data om deg som er utdatert eller irrelevant så er du velkommen til å kontakte oss.

  • Hvordan få en oversikt over dine personopplysninger?

    Hvordan få en oversikt over dine personopplysninger?

    Du får enkelt oversikt over personopplysninger du har delt med oss ved å gå innom profil-delen i den nye mobilbanken, tilgjengelig fra 25. mai. I profil-delen vil du finne din kontaktinformasjon, informasjon du har delt om husstanden, inntekt, gjeld og så videre. Du kan også oppdatere informasjonen om noe har endret seg i livet ditt siden sist. Informasjonen deles med din rådgiver for å sikre at vi gir deg best mulig råd.

    I profil-delen kan du også se dokumenter du har signert digitalt og administrere samtykker om deling og lagring av personopplysningene dine.

    Du kan også oppdatere informasjonen i nettbanken eller ved å kontakte oss.

    Hvis du ønsker en mer detaljert oversikt over personopplysningene vi har registrert om deg kan du fra 25. mai bestille en oversikt over disse på denne nettsiden eller ved å kontakte oss.

  • Slik får du endret opplysninger vi har om deg

    Slik får du endret opplysninger vi har om deg

    Du er alltid velkommen til å kontakte oss om du mener at vi har opplysninger om deg som ikke lengre er oppdatert eller som har blitt irrelevante slik at vi kan få rettet eller slettet de. Det er også mulig å endre opplysninger vi har om deg i profil-seksjonen i nettbanken.

    Vær oppmerksom på at vi i følge loven også er forpliktet til å lagre visse opplysninger om deg i flere år, selv om du ikke er kunde hos oss.

  • Samtykke

    Samtykke

    Vi samler inn, lagrer og bruker personopplysninger om deg i forbindelse med en forespørsel eller søknad, en avtale eller i forbindelse med administrasjon av et avtaleforhold. Vi gjør dette for å kunne gi deg, vår bedriftskunde eller samarbeidspartner, best mulige råd og tilby beste og sikrest mulige løsninger, gjennomføre avtaler med deg, våre bedriftskunder eller samarbeidspartnere, og for å overholde de rettslige kravene som gjelder for oss som finansforetak.

    Vi samler inn, lagrer og brukerpersonopplysninger bare hvis vi har et rettslig grunnlag for å gjøre det, for eksempel når du har gitt oss samtykke til å samle inn, lagre og/eller bruke dine personopplysninger til et bestemt formål.


Hva betyr bruken av personopplysninger for deg som kunde i Danske Bank?

Økonomisk rådgivning

Å gi deg gode råd om finansielle beslutninger er en viktig del av å være din finansielle rådgiver - og jo bedre vi kjenner deg, jo bedre råd kan vi gi. Ser du for eksempel etter et nytt sted å bo baserer vi våre anbefalinger på informasjon om din inntekt, gjeld og daglige utgifter. Vi tar også høyde for dine fremtidsplaner, for eksempel om du har planer om å få barn, bytte jobb eller kjøpe ny bil. Ved å ta i bruk all denne informasjonen kan vi vise deg mulighetene og gi deg råd som legger til rette for at du kan leve livet du ønsker, også i fremtiden.

Ta vare på pengene dine

Å beskytte deg fra svindel er veldig viktig for oss. Vi gjennomgår alle transaksjoner og bruker din data til å identifisere transaksjoner som kan indikere svindel. Hvis en transaksjon virker mistenksom fordi den avviker fra din normale atferd eller minner om kjente svindelmønster etterforsker vi transaksjonen på dine vegne. Hvis våre mistanker er bekreftet tar vi kontakt med deg.

Her er to eksempler på hva en mistenksom transaksjon kan være:

  • Irregulære betalinger til kontoer du ikke har overført penger til tidligere, eller plutselige, store betalinger fra utlandet
  • noen andre enn deg prøver å få tilgang til kontoene dine eller bruker ditt kredittkort

NB. Data vi bruker til svindelbeskyttelse blir aldri brukt til kommersielle formål. Det handler om å passe på pengene dine. Du kan få mer informasjon om hva du kan gjøre for å beskytte deg selv på våre sider om sikkerhet på nettet.

Lær mer om IT-sikkerhet

Oversikt over forbruket ditt

Forbruksoversikten i nettbanken og i mobilbanken er et enkelt eksempel på hvordan data kan gi deg en oversikt over hvordan du bruker pengene dine måned for måned. Oversiktenkan være et nyttig verktøy når du skal ta økonomiske beslutninger. Transaksjoner kategoriseres automatisk og vises grafisk. Du har mulighet for å tilpasse kategoriseringen til dine egne behov.

Relevant kommunikasjon

Vi bruker vår kunnskap om deg til å gjøre all kommunikasjon og rådgivning så relevant for deg som mulig. For eksempel:

  • Vi overvåker de finansielle markedene kontinuerlig. Hvis renteendringene skifter på en måte som gjør det relevant for deg som huseier å vurdere alternative måter du kan finansiere hjemmet ditt på, vil vi kontakte deg med en anbefalinger om alternative lånetyper, eller muligheter for refinansiering.
  • Hvis vår informasjon viser at barna dine snart er gamle nok til å flytte ut vil vi sende deg tips om mulighetene i den nye fasen i livet ditt, som for eksempel muligheter til å hjelpe barna inn på boligmarkedet eller hvordan andre foreldre har dratt nytte av de ekstra midlene de har fått etter at barna flyttet ut.

Velkommen til Danske Bank