Avslutning av ditt kundeforhold

På denne siden får du svar på det du eventuelt skulle lure på vedrørende avslutning av ditt kundeforhold oss hos.

You can find information in English here.

Overføring av ditt kundeforhold til Svea Bank

For deg som har forfalte pengekrav

For deg med verdipapirer eller investeringer

Dersom du har hatt verdipapirer eller investeringer i Danske Bank som du ikke selv har flyttet eller solgt, har banken enten innløst verdipapirene eller deponert (overført) dem til Norges Bank. Pengene fra salg av verdipapirer som ikke blir hentet ut av deg, vil også bli overført til Norges Bank.

Du har mottatt brev fra banken med informasjon når verdipapirene er blitt innløst eller deponert, sammen med instruksjoner for hvordan du kan hente ut pengene. Når midlene overføres til Norges Bank, vil du få et nytt brev med informasjon om hvordan du kan hente dem derfra.

Aktuelle spørsmål

Viktig informasjon om din BSU-konto hos Danske Bank

Du har tidligere mottatt et brev der vi informerer deg om at din avtale om Boligsparing for ungdom (BSU) avsluttes på grunn av Danske Banks avvikling av personkundemarkedet i Norge. Overføringen av personmarkedet til Nordea ble fullført i november 2024, og Danske Bank vil fortsette som en ren forretningsbank.

Hva skjer med din BSU-konto? Din BSU-konto hos oss avsluttes, og du må opprette en ny BSU-konto hos en annen bank så fort som mulig.

Du må opprette en ny BSU-konto i en annen bank. For å fortsatt nyte godt av BSU-ordningen, er det viktig at du oppretter en ny BSU-konto hos en annen bank. Du bør derfor ordne ny BSU-konto snarest mulig. Gi beskjed til din nye bank om at du ønsker å overføre dine oppsparte BSU-midler til den nye BSU- kontoen. Husk at det er viktig å ikke ta ut pengene selv, da dette kan føre til tap av skattefordeler.

Hva skjer hvis du ikke gjør noe? Hvis du ikke oppretter ny BSU-konto i annen bank slik at BSU-midlene kan overføres dit, vil vi avslutte BSU-kontoen din og pengene på BSU-kontoen vil, ved oppsigelsesfristens utløp bli overført til en midlertidig konto hos oss. Vi gjør deg oppmerksom på at dette vil kunne gi deg negative skattemessige konsekvenser.

Trenger du mer informasjon? For mer detaljert informasjon om BSU og skatteregler, ta en titt på Skatteetatens nettsider. Har du spørsmål eller trenger hjelp, ring oss på +47 987 01 011.

Slik går du frem når du bytter bank



1

  • Velg en ny bank - vurder ulike alternativ og velg den som best dekker dine behov. Sjekk gjerne på finansportalen
  • Etabler deg som kunde gjennom den nye bankens hjemmeside eller ved å kontakte de


2

  • Opprett BankID i ny bank før du avslutter alle dine konti i Danske Bank
  • Oppdater betalingsdetaljene dine hos arbeidsgiver, og for eventuelle faste betalinger, f.eks strøm og internett


3

  • Når du har åpnet ny konto i ny bank er det viktig å avslutte dine konti i Danske Bank, slik at du du i tillegg til innestående saldo også får overført påløpte renter. Dette gjøres enkelt ved å fylle ut et bankbytteskjema i ny bank.

    Overføringen vil da også inkludere AvtaleGiro og andre faste betalinger.


4

  • Har du lån eller kreditter som skal flyttes innebærer dette at du må legge inn en søknad om dette til din nye bank.
    I den sammenheng vil din nye bank be om oversikt over din økonomiske situasjon som grunnlag for søknaden
  • Den nye banken vil kunne gi deg nødvendig veiledning knyttet til hvordan du går fram for å flytte dine produkter og løsninger til den nye banken

Investering

Lån

Konto, kort og sparing

Kredittkort

Nettbank, mobilbank og BankID

Annet

Content is loading
Vis
Skjul
Show more rows: All table rows are already visible for screen readers.
Show less rows: All table rows are already visible for screen readers.