Avslutning av konto i Danske Bank
Dersom du trenger hjelp med å avslutte konto, får du hjelp med et bankbytteskjema hos din nye bank. Dette inkluderer hjelp med flytting av konto, overføring av saldo, dine faste betalinger (AvtaleGiro) og spesielle kontotyper som f.eks BSU (boligsparing for ungdom).
Før du setter i gang med bytte av bank bør du ha fullført opprettelse av kundeforhold hos din nye bank, dvs. du har fått nye kort og kontonumre.
Se også vår oversikt her som viser hvilke tjenester som avvikles og når frem mot overføringen til Nordea.
Slik går du frem når du bytter bank
1
- Velg en ny bank - vurder ulike alternativ og velg den som best dekker dine behov. Sjekk gjerne på finansportalen
- Etabler deg som kunde gjennom den nye bankens hjemmeside eller ved å kontakte de
2
- Opprett BankID i ny bank før du avslutter alle dine konti i Danske Bank
- Oppdater betalingsdetaljene dine hos arbeidsgiver, og for eventuelle faste betalinger, f.eks strøm og internett
3
- Når du har åpnet ny konto i ny bank er det viktig å avslutte dine konti i Danske Bank, slik at du du i tillegg til innestående saldo også får overført påløpte renter. Dette gjøres enkelt ved å fylle ut et bankbytteskjema i ny bank.
Overføringen vil da også inkludere AvtaleGiro og andre faste betalinger.
4
- Har du lån eller kreditter som skal flyttes innebærer dette at du må legge inn en søknad om dette til din nye bank.
I den sammenheng vil din nye bank be om oversikt over din økonomiske situasjon som grunnlag for søknaden
- Den nye banken vil kunne gi deg nødvendig veiledning knyttet til hvordan du går fram for å flytte dine produkter og løsninger til den nye banken