Det finnes i dag mange former for digital svindel. Derfor er det også viktig å gi god opplæring i betalingsrutiner, og sørge for å gi god informasjon til de som sitter tett på slike oppgaver. I en tid hvor mange sitter alene på hjemmekontor er dette spesielt viktig å prioritere.
Se opptaket fra webinaret: Hvordan forebygge og avdekke digital svindel?
Ingrid Grav (Senior Operation Advisor, Fraud NO) og Thomas Åsheim (Head of Fraud, Screening & Monitoring Norway) , svarte på de vanligste spørsmålene om svindel mot bedrifter.
- Hva er digital svindel, hvem er svindlerne og hvordan jobber de?
- Hvilke svindeltyper ser vi, og hvordan kan du oppdage de?
- Hvordan kan vi forsvare oss mot digital svindel og hvem er ofrene?
Ekstra viktig med gode rutiner på hjemmekontor
Ingrid Grav, Senior Operation Advisor i Danske Banks fraud-team forteller at det er ekstra viktig med gode betalingsrutiner når man jobber på hjemmekontor.
- Du mister samtalen du ellers ville tatt over pulten, og opplever kanskje at du sitter alene med ansvaret for å sikre at en betaling er korrekt. Det er da enda viktigere enn før at du plukker opp telefonen og gjør de ekstra undersøkelsene du kanskje dropper i en hektisk hverdag. Konsekvensene ved å ikke ha gode betalingsrutiner eller ved at man ikke følger de kan fort bli store hvis svindel først inntreffer.
Et kritisk blikk på det du mottar
Hvis en e-post er hacket, vil det ikke ha noen hensikt å kontrollere ved å svare tilbake på den samme e-posten. Ta kontakt via en annen sikker kanal og helst telefon for å verifisere opplysningene. Spesielt ved skifte av kontonummer eller betaling til en ny leverandør.
- Bruk kontaktinformasjon du har fra før, både på kollegaer og leverandører, for å dobbeltsjekke om betalingsopplysninger er korrekt, tipser Grav.
"Det er viktig å ha sunn fornuft og et kritisk blikk til alle e-poster og fakturaer man mottar."
Ingrid Grav
Senior Operation Advisor
Danske Bank Norge
Sett fokus på svindel i bedriften
- Betalingssvindel er ekstremt skummelt ettersom det ikke er ofte det inntreffer. Det er derfor lett å venne seg til at fakturaer og betalingsinformasjonen man mottar er korrekt, fortsetter Grav.
Fordi det ofte er de som sitter lengre nede i organisasjonen som rammes av betalingssvindel, er det viktig at det ikke bare er daglig leder og økonomidirektøren som har fokus på svindel. Et vanlig svindelforsøk mot en bedrift kan for eksempel være at de sender falske fakturaer.
-De ansatte i bedriften er som regel det svakeste leddet. Det beste man kan gjøre for å forsvare seg mot dette er derfor å snakke om digital svindel i hele firmaet. Ikke bare ta det opp i ledergrupper, men med alle ansatte, ettersom det er de som ofte er målet for svindlerne. Skulle du fortsatt være usikker, ta kontakt med oss i banken. Vi har mye kompetanse og er her for å hjelpe, avslutter Grav.
Gode råd til forebygging av svindel
- Ha gode betalingsrutiner. Sørg for god opplæring.
- Ha fokus på svindel i hele bedriften, og særlig inn mot de som kan utføre betalinger.
- Aldri gjennomfør en betaling du er usikker på. Spør alltid nærmeste leder om du opplever noe mistenkelig.
- Sørg for at medarbeiderne ikke blir alene om betalingsavgjørelser. Ha kollegaer/ledere lett tilgjengelig for å gi råd.
For å lære mer om forebygging av svindel, se opptak av webinaret fra 16. februar eller gå inn på våre Be safe-sider.