Godt gjennomførte leveranser fører til fornøyde kunder, som igjen vil anbefale deg videre til sitt nettverk - og for mange rådgivere og konsulenter er jungeltelegrafen den viktigste markedsføringkanalen. Følg derfor opp og ha kontakt med eksisterende kundebase for å holde relasjonene varme.
Samtidig har jungeltelegrafen noen begrensninger. Den gjør det vanskelig for deg å nå utover ditt eget nettverk, som i starten gjerne overlapper med kundenes nettverk. Det er også en risiko for at de kundene du allerede har, glemmer at du eksisterer, om du ikke er synlig når de senere har et behov. Jobber du online har du en unik mulighet til å få kunder fra helt andre geografiske områder enn der du selv bor. Så hvordan blir du mer synlig? Og mot de rette kundene?
Nettside
Start med å få deg en enkel og oversiktlig nettside som viser hva du kan tilby. Denne blir ditt digitale visittkort og gjør det enklere for andre å tipse deg videre. Sørg for at kontaktinformasjonen din er lett tilgjengelig. Tenk på at førsteinntrykket betyr like mye på nett, som når noen møter deg i person. En ryddig og profesjonell nettside er mer tillitvekkende enn om kunden blir møtt med utdatert eller mangelfull informasjon. Tenk også på at i dag må alt på nett være tilpasset mobil – sidene må være like fine å se på via mobilen som via en pc.
Tenk referanser
Skal du få tillit fra potensielle kunder er det en stor fordel å kunne vise til tidligere oppdrag du har hatt, og hva disse kundene synes om ditt arbeid. Referanser og sitater fra kunder gjør det enklere for potensielle kunder å skjønne hva du jobber med og hvordan du kan hjelpe dem. Referansene er også med på å bygge tillit, ettersom potensielle kunder faktisk kan kontakte referansene for å bekrefte at du leverer i tråd med forventningene. Ha derfor referanser og sitater godt synlig på nettsiden og på andre kanaler du bruker.
Bruk sosiale medier for det det er verdt
Kundene dine er sosiale vesener som oss andre, og de er tilstede i sosiale medier. Når du har fått opp en hjemmeside, bør du derfor linke profilene dine på Facebook, Twitter, LinkedIn og lignende. Videre bør du ha en bevisst plan på hvordan du bruker sosiale medier for å nå frem til kundene dine. Hva er kundene dine mest interessert i, og hvilke kanaler bruker de? Er de på Facebook eller LinkedIn? Eller er de på Instagram eller Snapchat? Når du vet du hvor du enklest når målgruppen din, fokuser kun på denne kanalen eller kanalene. Ha heller kvalitet i en kanal, mot å skulle være halvveis tilstede i flere.
Velg kanal med omhu
Hvordan du bør bruke de ulike sosiale kanalene, avhenger av hva du vil oppnå. Ønsker du for eksempel å bygge synlighet eller drive salg, kan Facebook være et greit sted å starte. Med Facebooks sideinnsikt og de mange mulighetene du har til å målrette annonser, kan du nå frem til den målgruppen du ønsker. Det kan for eksempel være en annonse med en kort video som forklarer hvilken kompetanse du har og hva du hjelper bedrifter med, som kan målrettes mot et gitt aldersintervall, et konkret geografisk område, noen gitte yrkestitler eller konkrete interesser denne målgruppen skal inneha.
Er du derimot mer opptatt av å bygge det profesjonelle nettverket ditt og fremheve ekspertposisjonen din, kan LinkedIn være en god kanal. Her kan du for eksempel dele gode kundecase eller fagstoff fra ditt område, eller du kan produsere eget innhold å publisere gjennom LinkedIn-artikler.
Uavhengig av hvordan du bestemmer deg for å bruke sosiale medier, er det viktig å ha en gjennomtenkt strategi bak de tiltakene du gjør. For å skaffe deg en oversikt over nordmenns bruk av sosiale medier, som hvordan ulike kanaler har ulik andel kvinner mot menn, alder, bruksfrekvens og lignende, kan du sjekke ut Ipsos sin oversikt for andre kvartal 2021(PDF). Det kan gi deg en god pekepinn på hvilken kanal din målgruppe bruker.