Betalinger og overføringer

Her finner du oversikt over ofte stilte spørsmål om betalinger og overføringer. Bla nedover siden eller klikk på en av lenkene for å komme til den kategorien du ønsker.

Kontooverføring og regningsbetaling Overføring til eller fra utlandet Avtalegiro og efaktura

Kontooverføring og regningsbetaling

  • Hvordan betaler jeg en regning eller overfører til en annen konto?

    Du kan gjennomføre betalinger og overføringer i både mobil- og nettbank. 

    I mobilbank:

    • Gå til "Betal og overfør"
    • Deretter "Betal med KID/melding"

    I nettbank:

    • Gå til "Betal og overfør"
    • Velg "Betal regning"
    • Du kan øverst velge om du skal betale med KID eller Tekst
    Tips Trenger du kvitteringsoblat kan du huke av for «kvittering» før du godkjenner betalingen. Dette koster 20 kroner, og du får da kvitteringsoblatet tilsendt pr. post. Du har også mulighet til å bestille opp kvitteringsoblat på betalinger som er utført via nettbanken din. Dette gjør du ved å gå inn på betalingen som er utført.
  • Hvordan overfører jeg mellom egne kontoer?
    I mobilbank:
    «Betal og overfør» - «Overfør mellom egne kontoer»
    Velg «fra konto» og «til konto» og skriv inn beløpet du vil overføre og trykk «neste»
    Du gjennom fører betalingen ved å «sveipe» pilen ved «overfør» til høyre

    I nettbank:
    «Betal & overfør» - «Overfør mellom egne kontoer»
    Legg inn fra og til konto samt beløp og trykk «ok» 
  • Kan jeg endre beløpsgrensen i nett- og mobilbank?

    Ja, det er en beløpsgrense på kr 500.000 pr. betaling i nettbanken. Denne kan du enkelt endre selv. Klikk pilen bak til høyre for kontoen du betaler fra og velg ‘Innstillinger’ i menyen som dukker opp.

    Merk at i mobilbanken er det en døgngrense på kr 99 999. Denne beløpsgrensen skyldes sikkerhetsmessige årsaker. For å få betalt din regning kan du logge på nettbanken, der vil standard beløpsgrense være kr 500 000 pr. betaling.

  • Hvordan oppretter jeg fast kontooverføring?

    Fast kontooverføring kan enkelt opprettes i nettbanken:

    • Velg "Betal og overfør"
    • Deretter "Se og endre avtalegiro og faste trekk"
    • Velg "Ny fast kontooverføring" og fyll ut feltene.

    Den faste overføringen er nå opprettet. Du kan finne selve avtalen under "Betal og overfør" og "Se og endre avtalegiro og faste trekk".

  • Hvordan sletter eller endrer jeg en fast kontooverføring?

    Du kan slette eller endre kontooverføringene dine i nettbanken:

    • Velg "Betal og overfør"
    • Velg "Se og endre avtalegiro og faste trekk"
    • Klikk på pilen til venstre for avtalen du ønsker å endre eller slette
    • Velg "Slett avtale/endre avtale"

  • Hvor finner jeg fremtidige betalinger i mobil-og nettbank?

    I mobilbanken finner du fremtidige betalinger under:

    • Velg "Se alle kontoer og kort"
    • Deretter på belastningskontoen
    • Klikk på ‘Fremtidige betalinger’ over transaksjonslisten 

    I nettbanken finner du fremtidige betalinger under belastningskontoen:

    • Trykk på belastningskontoen
    • Deretter på ‘Fremtidige’ til høyre på tidslinjen
    • Dersom du ønsker å søke etter tekst eller beløp kan du benytte søkefunksjonen som ligger oppe til høyre for transaksjonslisten

Overføring til eller fra utlandet

  • Hvordan opprette overføring til utlandet?

    Du kan overføre til utlandet i nettbanken:

    • Velg "Betal og overfør"
    • Deretter "Betal til utlandet"

    Merk at hvis du sender en overføring til utlandet skal den være sendt innen kl. 13.45 for at betalingen blir utført samme dag. Legges den inn etter dette tidspunktet vil betalingen gå neste virkedag.

    Vi anbefaler at du sjekker at all informasjon er korrekt før du godkjenner betalingen. Dersom det er feil på kontonummer eller navn på mottaker vil betalingen bli avvist av mottakeren sin bank. Det er enkelte land som ikke godkjenner overføringer som er gjort i norske kroner. Gjerne sjekk med mottaker av pengene hvilken valuta som ønskes. Du kan selv velge hvilken valuta overføringen skal bli gjort i når du legger den inn i nettbanken.

  • Hvordan mottar jeg penger fra utlandet?

    Dersom du skal motta penger fra utlandet, trenger avsender banken sin SWIFT/BIC-kode, som identifiserer hvilken bank overføringen skal gjøres til. 

    Danske Bank Norge sin SWIFT: DABANO22

    De trenger også ditt IBAN-nummer. Dette finner du i nettbanken ved å klikke på pilen bak kontoen din, og velge «vilkår». 

    Penger som du har mottatt fra utlandet vil bli satt inn på din konto, men de kan ikke benyttes før det er gått to virkedager. Dette på grunn av at Danske Bank forskutterer et oppgjør fra avsenderbank som kommer to dager senere.

  • Hvor finner jeg IBAN-nummer og SWIFT/BIC?

    Du kan finne IBAN-nummer og SWIFT/BIC i nettbanken:

    • Klikk på pilen bak kontoen du ønsker IBAN til og
    • Velg ‘Vilkår’.

    IBAN er den internasjonale versjonen av kontonummeret til kontoen du ønsker å motta pengene på. IBAN står for International Banking Account Number. Swift og BIC er det samme, og er bare to ulike betegnelser. Dette er en unik kode, som identifiserer banken du har konto i, eller banken du skal overføre til.

    Danske Bank Norge sin SWIFT er DABANO22.

  • Hvilken kurs vil jeg få ved overføring til utlandet?

    Kurser ved betalinger til utlandet settes kl. 14:30 hver virkedag. Legger du inn betalingen innen kl. 13:45, blir betalingen gjennomført samme dag med den dagens kurs. Legger du inn betalingen etter kl. 13:45 blir den betalt neste virkedag med den dagens kurs. Det vil si at du alltid overfører til ukjent kurs.

    Se valutakurser

  • Priser på utenlandsbetalinger

AvtaleGiro og eFaktura

  • Hva er forskjellen på AvtaleGiro og eFaktura?

    AvtaleGiro trekkes direkte fra kontoen din, og du kan få tilsendt fakturadetaljer fra betalingsmottaker per post/epost.

    Med eFaktura vil du få fakturadetaljene og betalingen tilsendt direkte i nettbanken din, og du må godkjenne betalingen for at den skal belaste kontoen din. Du har mulighet til å endre på beløpet som trekkes og velge hvilke konto som skal belastes, før du godkjenner at betalingen går gjennom.


  • Kan AvtaleGiro og eFaktura kombineres?

    Det er noen bedrifter som tilbyr muligheten til å kombinere AvtaleGiro og eFaktura.

    Med kombinasjonen sendes fremdeles eFakturaen med fakturadetaljene direkte i nettbanken din og lagres der, men du slipper å godkjenne betalingen for at pengene skal trekkes på konto. Du beholder full kontroll over regningene og finner enkelt igjen betalte regninger.

    Tips: Flere bedrifter tar fakturagebyr for å sende fakturaen i posten. Ved å opprette eFaktura eller AvtaleGiro vil du ofte unngå fakturagebyr.

  • Hvordan oppretter jeg AvtaleGiro?

    Du kan opprette AvtaleGiro gjennom betalingsmottaker, eller du kan opprette i nettbanken på følgende to måter (dette forutsetter at betalingsmottaker har inngått avtale om AvtaleGiro).

    Aktivere forslag

    • Gå inn på ‘Betal & overfør’ 
    • Velg ‘Se og endre AvtaleGiro og faste trekk’.
      Her kan du finne forslag til AvtaleGiro som du selv kan opprette.
    • For å aktivere et forslag trykker du først på pilen foran avtalen
    • deretter ‘Endre/Opprett’ – ‘Endre avtale’ 

    Vær oppmerksom på at du må ha betalt minimum én faktura til denne mottakeren fra din konto hos oss før det dukker opp et forslag til AvtaleGiro.

    Sende henvendelse via mobil- eller nettbank:
    Vi trenger følgende informasjon:

    • Belastningskonto
    • Mottakerkonto
    • KID-nummer
    • Maks periodebeløp (bankens anbefaling er 3 ganger terminbeløp).

    Når du vil motta din første faktura via AvtaleGiro er avhengig av når bedriften sender faktura. Det kan ta inntil 45 dager før AvtaleGiro er aktiv hos betalingsmottaker, det er derfor mulig du må betale regninger manuelt i mellomtiden.

    Beløp og trekkdato avtales direkte med betalingsmottaker, og er ikke noe vi kan endre på.

  • AvtaleGiro har blitt avvist/stoppet. Hvorfor?

    Det kan være flere årsaker til at en AvtaleGiro er stoppet:

    • Har belastningskontoen dekning?
    • Er maks periodebeløp i avtalen overskredet?
    • Hvis ingen av ovenstående punkter problemet, ta kontakt med betalingsmottaker.

    En AvtaleGiro søker dekning i 4 dager før den blir avvist.

  • Hvordan endrer jeg maks periodebeløp på AvtaleGiro?

    Du kan endre beløpsgrensen i nettbanken. Beløpsgrensen på AvtaleGiro-betalinger bestemmer du når du oppretter avtalen. Vi anbefaler at du setter grensen til tre ganger det beløpet du bruker å betale.

    Beløpsgrensen endres enkelt i nettbanken.

    • Klikk på "Betal og overfør"
    • Deretter "Se og endre AvtaleGiro og faste trekk"
    • Her trykker du på pilen foran den aktuelle avtalen, og velger "Endre avtale".
    • Øk beløpsgrensen og godkjenn med BankID.
  • Hvordan endrer jeg belastningskonto på AvtaleGiro?

    Ønsker du å endre kontoenr dine AvtaleGiroer trekkes fra, kan du ta kontakt på chat i nettbanken, eller ved å sende oss en sikker henvendelse via mobil- eller nettbank.

    Dersom avtalen skal flyttes mellom to ulike kontoer, som står med ulike eiere, må AvtaleGiroen opprettes på nytt av banken.

  • Hvordan aktiverer jeg et stanset trekk på AvtaleGiro?
    Avviste betalinger kan reaktiveres i nettbanken. Klikk deg inn på belastningskontoen via kontooversikten på forsiden. I transaksjonslisten vil det stå ‘avvist’ under beløpet til høyre. Trykk på den aktuelle betalingen, og velg ‘Start’. Husk at dersom AvtaleGiroen er stoppet på grunn av at maksbeløpet er oversteget, må du først øke beløpsgrensen på avtalen.
  • Hvordan sletter jeg en AvtaleGiro-avtale?
    Du kan slette AvtaleGiro i nettbanken. Klikk deg inn på ‘Betal & overfør’ og ‘Se og endre AvtaleGiro og faste trekk’. Trykk deretter på pilen til venstre for aktuell avtale og velg ‘Slett avtale’. Vær oppmerksom på at dersom du sletter en AvtaleGiro-avtale, så blir også eventuelle betalinger til denne mottakeren slettet fra forfallsregisteret.
  • Hvordan oppretter jeg eFaktura?
    Du kan opprette eFaktura manuelt i nettbanken via ‘Betal og overfør’.Trykk deg inn på ‘Se tilbydere av eFaktura’, velg aktuell tilbyder i listen og opprett ved å legge inn eFaktura-referansen.
  • Hvordan aktiverer jeg en eFaktura som er stoppet?

    Du reaktiverer en stoppet eFaktura i nettbanken. Klikk deg inn på belastningskontoen via kontooversikten på forsiden. Deretter klikker du på selve betalingen og velger «kopier». Endre forfallsdatoen, og godkjenn betalingen med BankID.

    Vi forsøker å belaste kontoen din i fem dager (inkludert forfallsdatoen), dersom du ikke har dekning på konto ved forfall.

  • Kan jeg få varsling på e-post når jeg mottar en ny eFaktura?

    Ja, du kan aktivere varsling på e-post når eFaktura er sendt. Dette gjøres i nettbanken:

    • Klikk på "Betal og overfør"
    • Deretter "eFaktura".
    • Klikk deg videre på "Du kan se og endre eksisterende eFaktura-avtaler" under "Dine avtaler"
    • Trykk pilen foran den eFaktura-avtalen det gjelder og velg "Endre".
  • Hvordan sletter jeg en eFaktura-avtale?

    Du kan slette eFaktura-avtale i nettbanken:

    • Klikk på ‘Betal og overfør’
    • Deretter ‘eFaktura’
    • Klikk deg videre på ‘Du kan se og endre eksisterende eFaktura-avtaler’ under ‘Dine avtaler’
    • Trykk pilen foran den eFaktura-avtalen det gjelder og velg ‘Slett’