Du kan gjennomføre betalinger og overføringer i nettbank.
I nettbank:
- Gå til "Betal og overfør"
- Velg "Betal regning"
- Du kan øverst velge om du skal betale med KID eller Tekst
Her finner du oversikt over ofte stilte spørsmål om betalinger og overføringer. Bla nedover siden eller klikk på en av lenkene for å komme til den kategorien du ønsker.
Du kan gjennomføre betalinger og overføringer i nettbank.
I nettbank:
Ja, det er en beløpsgrense på kr 500.000 pr. betaling i nettbanken. Denne kan du enkelt endre selv. Klikk pilen bak til høyre for kontoen du betaler fra og velg ‘Innstillinger’ i menyen som dukker opp.
Den faste overføringen er nå opprettet. Du kan finne selve avtalen i mobilbanken under "Betalinger" og "Faste betalinger" eller i nettbanken under "Betal og overfør" og "Se og endre avtalegiro og faste trekk".
Du kan slette eller endre kontooverføringene dine i nettbanken:
I nettbanken finner du fremtidige betalinger under belastningskontoen:
Du kan opprette nye kontoer i nettbanken.
I nettbanken:
Du kan gjennomføre overføre penger til utlandet i nettbank.
I nettbanken:
Merk at hvis du sender en overføring til utlandet skal den være sendt innen kl. 13:45 for at betalingen blir utført samme dag. Legges den inn etter dette tidspunktet vil betalingen gå neste virkedag.
Vi anbefaler at du sjekker at all informasjon er korrekt før du godkjenner betalingen. Dersom det er feil på kontonummer eller navn på mottaker vil betalingen bli avvist av mottakeren sin bank. Det er enkelte land som ikke godkjenner overføringer som er gjort i norske kroner. Gjerne sjekk med mottaker av pengene hvilken valuta som ønskes. Du kan selv velge hvilken valuta overføringen skal bli gjort i når du legger den inn i nettbanken.
Dersom du skal motta penger fra utlandet, trenger avsender banken sin SWIFT/BIC-kode, som identifiserer hvilken bank overføringen skal gjøres til.
Danske Bank Norge sin SWIFT: DABANO22
De trenger også ditt IBAN-nummer. Dette finner du i nettbanken ved å klikke på pilen bak kontoen din, og velge «vilkår».
Penger som du har mottatt fra utlandet vil bli satt inn på din konto, men de kan ikke benyttes før det er gått to virkedager. Dette på grunn av at Danske Bank forskutterer et oppgjør fra avsenderbank som kommer to dager senere.
Du kan genere IBAN-nummer og SWIFT/BIC nedenfor:
IBAN er den internasjonale versjonen av kontonummeret til kontoen du ønsker å motta pengene på. IBAN står for International Banking Account Number. Swift og BIC er det samme, og er bare to ulike betegnelser. Dette er en unik kode, som identifiserer banken du har konto i, eller banken du skal overføre til.
Danske Bank Norge sin SWIFT er DABANO22.
Skriv inn kontonummeret
Kontonummeret tilhører , for å finne din SWIFT/BIC anbefaler vi å søke på swift.com.
Kurser ved betalinger til utlandet settes kl. 14:30 hver virkedag. Legger du inn betalingen innen kl. 13:45, blir betalingen gjennomført samme dag med den dagens kurs. Legger du inn betalingen etter kl. 13:45 blir den betalt neste virkedag med den dagens kurs. Det vil si at du alltid overfører til ukjent kurs.
Du finner også valutakalkulator i mobilbanken:
Det kan du enkelt gjøre selv i Danske Bank sin nettbank:
Logg inn i Danske Bank nettbank | Velg Betaling og avtaler | Velg Se og endre avtalegiro | Velg Flytte Avtalegiro fra annen bank
Du kan velge hvilke avtaler du ønsker å flytte.
AvtaleGiro trekkes direkte fra kontoen din, og du kan få tilsendt fakturadetaljer fra betalingsmottaker per post/epost.
Med eFaktura vil du få fakturadetaljene og betalingen tilsendt direkte i nettbanken din, og du må godkjenne betalingen for at den skal belaste kontoen din. Du har mulighet til å endre på beløpet som trekkes og velge hvilke konto som skal belastes, før du godkjenner at betalingen går gjennom.
Det er noen bedrifter som tilbyr muligheten til å kombinere AvtaleGiro og eFaktura.
Med kombinasjonen sendes fremdeles eFakturaen med fakturadetaljene direkte i nettbanken din og lagres der, men du slipper å godkjenne betalingen for at pengene skal trekkes på konto. Du beholder full kontroll over regningene og finner enkelt igjen betalte regninger.
Tips: Flere bedrifter tar fakturagebyr for å sende fakturaen i posten. Ved å opprette eFaktura eller AvtaleGiro vil du ofte unngå fakturagebyr.
Du kan opprette AvtaleGiro gjennom betalingsmottaker, eller du kan opprette i nettbanken på følgende to måter (dette forutsetter at betalingsmottaker har inngått avtale om AvtaleGiro).
Aktivere forslag
Vær oppmerksom på at du må ha betalt minimum én faktura til denne mottakeren fra din konto hos oss før det dukker opp et forslag til AvtaleGiro.
Sende henvendelse via nettbank:
Vi trenger følgende informasjon:
Når du vil motta din første faktura via AvtaleGiro er avhengig av når bedriften sender faktura. Det kan ta inntil 45 dager før AvtaleGiro er aktiv hos betalingsmottaker, det er derfor mulig du må betale regninger manuelt i mellomtiden.
Beløp og trekkdato avtales direkte med betalingsmottaker, og er ikke noe vi kan endre på.
Det kan være flere årsaker til at en AvtaleGiro er stoppet:
En AvtaleGiro søker dekning i 4 dager før den blir avvist.
Du kan endre beløpsgrensen i nettbanken. Beløpsgrensen på AvtaleGiro-betalinger bestemmer du når du oppretter avtalen. Vi anbefaler at du setter grensen til tre ganger det beløpet du bruker å betale.
Beløpsgrensen endres enkelt i nettbanken.
Ønsker du å endre kontonummer dine AvtaleGiroer trekkes fra, kan du ta kontakt på chat i nettbanken, eller ved å sende oss en sikker henvendelse via mobil- eller nettbank.
Dersom avtalen skal flyttes mellom to ulike kontoer, som står med ulike eiere, må AvtaleGiroen opprettes på nytt av banken.
Dersom du ikke tidligere har mottatt noen eFaktura, kan du logge deg inn i nettbanken og aktivere denne avtalen. Dette finner du i nettbanken under "Betal og overfør" og "eFaktura".
Har du allerede aktiv eFaktura-avtale, vil du via den nye eFakturaløsningen, som ble aktivert 1/12-21, automatisk få tilsendt eFaktura fra nye tilbydere. Når du logger inn i nettbanken kan du sjekke at du har oppdatert versjon av eFaktura-avtalen.
Du reaktiverer en stoppet eFaktura i nettbanken. Klikk deg inn på belastningskontoen via kontooversikten på forsiden. Deretter klikker du på selve betalingen og velger «kopier». Endre forfallsdatoen, og godkjenn betalingen med BankID.
Vi forsøker å belaste kontoen din i fem dager (inkludert forfallsdatoen), dersom du ikke har dekning på konto ved forfall.
Logg in i nettbanken for å endre kontaktinformasjon her
Du kan blokkere en eFaktura-tilbyder i nettbanken:
Da vil du ikke lenger motta eFaktura fra denne tilbyderen, men kan når som helst aktivere avtalen i nettbanken.
Med Kontanttjenester i butikk kan du ta ut og sette inn penger i butikker tilhørende NorgesGruppen i hele Norge, kun ved å tæppe eller sette inn ditt BankAxept-kort i terminalen og taste din PIN-kode.
Tjenesten følger butikkens åpningstider, og du trenger ikke handle for å bruke tjenesten
Hvor mye kontanttjenester i butikk koster avhenger av om du benytter tjenesten som privatperson eller bedrift. Se under 'kort' i prislisten dersom du er privatkunde og under 'corporate card' hvis du er bedriftskunde.
Uten kort og/eller PIN kan du ikke benytte kontanttjenester i butikk. Har du glemt din PIN til kortet, finner du denne i Mobilbanken under fanen Kort, og du kan velge det kortet du ønsker å se PIN-koden for. Det er også mulig å bestille koden på nytt i nettbanken.