Betale en regning

Du kan enkelt betale regningene dine via Nettbank, Brettbank eller Mobilbank. Merk at en overføring til en venn også teller som en regning, og du trenger ikke bruke KID. Når betalingen går til en annen bank, er det faste tidsfrister du skal forholde deg til.

  • Regningsbetaling i Nettbank

    Regningsbetaling i Nettbank

    • Logg inn i nettbanken med din BankID/Mobil-ID
    • Velg ”Betal & overfør” og ”betal regning”
    • Velg om du skal betale med KID-nummer eller med tekst
    • Fyll ut informasjonen, velg  ”Godkjenn betalingen nå” og trykk OK
    • Les gjennom informasjonen du har lagt inn, huk av i boksen om at du har forstått innholdet og trykk på ”ok”
    • Signer med BankID/Mobil-ID

    Kvitteringsoblat - hvordan bestilles dette?
    Huk av for «kvittering» før du godkjenner betalingen og du får kvitteringsoblatet tilsendt per post. Du kan også etterbestille kvitteringsoblat på betalinger du har utført via nettbanken ved å gå inn på betalingen som er utført. Kvitteringsoblatet koster kr 20.

    Beløpsgrenser - er det forskjell på mobilbank og nettbank?
    I mobilbanken og brettbanken er det satt en beløpsgrense for overførsler på kr 99 999 per dag. Beløpsgrensen er satt av sikkerhetsmessige hensyn og det er ikke mulig å overstyre den. Skal du betale en regning som er større enn dette, må du bruke nettbanken. 

    I nettbanken er beløpsgrensen på kr 500 000 per betaling. Denne kan du enkelt endre selv i regningsbetaling-bildet (se direkte under beløp-feltet). Alternativt kan du fra forsiden i nettbanken, klikke på pilen til høyre for kontoen du betaler fra og velg deretter "Innstillinger" i menyen som dukker opp. På denne siden kan du endre beløpsgrensen. Trykk på 'Lagre innstillinger'.  

    Skal du betale en regning på et stort beløp, kan det i alle tilfeller være lurt å sjekke beløpsgrensen din. 

    Hvilke tidsfrister gjelder når jeg betaler til en annen kundes konto:
    Dersom du betaler til en annen kundes konto i Danske Bank, blir pengene overført umiddelbart.

    Dersom du betaler til en konto i annen bank, er siste frist kl. 14.15 for at pengene skal gå inn på konto til mottaker i annen bank. Dersom du ikke får betalingen til å gå gjennom samme dag, kan dette være fordi siste bankkjøring for dagen har gått. Du må da legge neste virkedag som forfallsdato. 

  • Regningsbetaling i Mobilbank

    Regningsbetaling i Mobilbank

    • Logg på mobilbanken med ditt personnummer og servicekode.
    • Velg «betal» og fyll ut feltene.
    • Velg «ok». 
    • Signer med bankID/Mobil-ID.
    • Du vil da få opp en bekreftelse på at overførselen er utført.

    Tips:

    Dersom du trenger kvitteringsoblat kan du huke av for «kvittering» før du godkjenner betalingen. Dette koster kr 20, og du får da kvitteringsoblatet tilsendt pr. post. Du har også mulighet til å bestille opp kvitteringsoblat på betalinger som er utført via nettbanken din. Dette gjør du ved å gå inn på betalingen som er utført. 
  • Regningsbetaling i Brettbank

    Regningsbetaling i Brettbank

    • Logg på brettbanken med ditt personnummer og servicekode.
    • Klikk på «forside» på toppen av siden. 
    • Velg «betal og overfør» og velg «betal» på neste side.
    • Fyll ut feltene.
    • Velg «ok».
    • Signer med bankID/Mobil-ID.

    Tips:
    Godkjenne flere betalinger samtidig:
    Hvis du skal betale flere regninger samtidig kan du godkjenne alle betalingene i én omgang. Legg inn betalingsopplysningene via «betal & overfør» og «Betal regning». Huk av for at du ønsker å legge betalingene i utboks, og klikk «OK». Når du har lagt inn alle betalingene klikker du på «Betal & overfør» og «utboks». Her kan du klikke på «Godkjenn alle» og signere med bankID. 
  • Tidsfrister

    Tidsfrister

    Hvilke tidsfrister gjelder når jeg betaler til en annen kundes konto:
    • Dersom du betaler til en annen kundes konto i Danske Bank, blir pengene overført umiddelbart.
    • Dersom du betaler til en konto i en annen bank gjelder følgende tidsfrister: Før kl 10.00 – Før kl 12.15 eller før kl 14.15.
    • Dersom du betaler til en konto i annen bank, er siste frist kl. 14.15 for at pengene skal gå inn på konto til mottaker i annen bank. Dersom du ikke får betalingen til å gå gjennom samme dag, kan dette være fordi siste bankkjøring for dagen har gått. Du må da legge neste virkedag som forfallsdato.