Opprett betalingsavtaler

Du har mulighet til å opprette Avtalegiro og eFaktura via Nettbanken 

  • Forskjellen på Avtalegiro og eFaktura

    Forskjellen på Avtalegiro og eFaktura

    Avtalegiro trekkes direkte fra kontoen din, og du vil få tilsendt fakturadetaljer fra betalingsmottaker per post/epost. 

    Med eFaktura vil du få fakturadetaljene og betalingen tilsendt direkte i nettbanken din, og du må godkjenne betalingen for at den skal belaste kontoen din. Du har mulighet til å endre på beløpet som trekkes og velge hvilke konto som skal belastes, før du godkjenner at betalingen går gjennom. 
  • Kan Avtalegiro og eFaktura kombineres?

    Kan Avtalegiro og eFaktura kombineres?

    Det er noen bedrifter som tilbyr muligheten til å kombinere avtalegiro og eFaktura,. Du finner oversikt over hvilke brukerstedet dette er på efaktura.no

    Med kombinasjonen sendes fremdeles eFakturaen med fakturadetaljene direkte i nettbanken din og lagres der, men du slipper å godkjenne betalingen for at pengene skal trekkes på konto. Du beholder full kontroll over regningene og finner enkelt igjen betalte regninger.

    Tips:
    Flere bedrifter tar fakturagebyr for å sende fakturaen i posten. Ved å opprette eFaktura eller avtalegiro vil du ofte unngå fakturagebyr.


  • Opprette Avtalegiro

    Opprette Avtalegiro

    Du har følgende to alternativer når det gjelder opprettelse av Avtalegiro i nettbanken:

    1. Aktivere forslag
    • Gå inn på "Betal & overfør" - "Se og endre Avtalegiro og faste trekk".
    • Her kan du finne forslag til avtalegiro som du selv kan opprette.
    • For å aktivere et forslag trykker du først på pilen foran avtalen, og velg deretter "Endre/Opprett" - "Endre avtale". 

    Vær oppmerksom på at du må ha betalt minimum én faktura til denne mottakeren fra din konto hos oss før det dukker opp et forslag til avtalegiro.

    2. Sende henvendelse via nettbanken
    • Gå inn på "Kontakt og hjelp" - "Ny post".
    • Her kan du sende oss en sikker post med de opplysningene vi trenger for å opprette en avtalegiro. 

    Vi trenger følgende informasjon: 

    • Belastningskonto
    • Mottakerkonto
    • KID-nummer
    • Maks periodebeløp (bankens anbefaling er 3ganger terminbeløp).

    AvtaleGiroavtalen vil være aktiv hos betalingsmottaker i løpet av neste virkedag. Når du vil motta din første faktura via avtalegiro er avhengig av når bedriften sender faktura. Det kan derfor hende du må betale regninger manuelt i mellomtiden.
  • Finn oversikt over forslag til Avtalegiroer

    Finn oversikt over forslag til Avtalegiroer

    Du finner forslag til avtalegiro i nettbanken. Klikk på «betal og overfør», og deretter «se og endre avtalegiro og faste trekk». Her finner du oversikt over dine forslag. For å aktivere dem, klikker du på pilen foran avtalen, og velger «Endre/opprett» og deretter «endre avtale».  
  • Endre maks beløpsgrense på Avtalegiro

    Endre maks beløpsgrense på Avtalegiro

    Beløpsgrensen av Avtalegiro avtalen bestemmer du når du oppretter avtalen. Vi anbefaler at du setter grensen til tre ganger det beløpet du bruker å betale. 

    Beløpsgrensen endres enkelt i nettbanken. Klikk på «Betal & overfør» og «Se og endre avtalegiro og faste trekk». Her trykker du på pilen foran den aktuelle avtalen, og velger «Endre avtale». Øk beløpsgrensen og godkjenn med bankID/Mobil-ID.
  • Finne fremtidige trekk på Avtalegiro

    Finne fremtidige trekk på Avtalegiro

    Du finner fremtidige betalinger via avtalegiro i din forfallsoversikt i nettbank og mobil-/brettbank. Klikk deg inn på belastningskontoen og videre på «Fremtidige» til høyre på tidslinjen. 
  • Slette en Avtalegiro-avtale

    Slette en Avtalegiro-avtale

    • Klikk deg inn på «Betal & overfør» og «Se og endre avtalegiro og faste trekk».
    • Trykk deretter på pilen til venstre for aktuell avtale og velg ‘Slett avtale’. 

    Vær oppmerksom på at dersom du sletter en Avtalegiro-avtale, så blir også eventuelle betalinger til denne mottakeren slettet fra forfallsregisteret. 
  • Endre belastningskonto for Avtalegiro

    Endre belastningskonto for Avtalegiro

    Ønsker du å endre konto som avtalegiroene dine trekkes fra, kan du ta kontakt med oss på via chat i nettbanken, eller ved å sende oss en sikker henvendelse via nettbanken din.  

    Sikker melding sender du ved å klikke på «kontakt & hjelp» og «Ny post» i nettbanken, eller via menyvalget «kontakt oss» i mobilbank/brettbank. 

    Tips

    Dersom avtalen skal flyttes mellom to ulike kontoer, som står med ulike eiere, må Avtalegiroen opprettes på nytt av banken. 

  • Aktivere et stanset trekk på avtalegiroen

    Aktivere et stanset trekk på avtalegiroen

    Avviste betalinger kan reaktiveres i nettbanken. Klikk deg inn på belastningskontoen via kontooversikten på forsiden. I transaksjonslisten vil det stå «avvist» under beløpet til høyre. Trykk på den aktuelle betalingen, og velg ‘Start’. Husk at dersom avtalegiroen er stoppet på grunn av at maksbeløpet er oversteget, må du først øke beløpsgrensen på avtalen.

    Tips:
    • Fra man oppretter en avtalegiro, kan det gå opp til 45 dager til du får første faktura fra bedriften gjennom avtalegiro avtalen. Det kan derfor hende at du må betale en regning manuelt i mellomtiden
    • Dersom beløpsgrensen er lavere enn beløpet som skal trekkes, vil betalingen ikke gå gjennom. Se hvordan du setter opp beløpsFgrensen her (link).
    • Beløp og trekkdato avtales direkte med betalingsmottaker, og er ikke noe vi kan endre på.
  • Opprette eFaktura

    Opprette eFaktura

    Du kan opprette eFaktura på to måter:
    1. Huk av for at du ønsker å opprette eFaktura før du godkjenner betalingen under «betal & overfør» og «betal regning». 
    2. Opprette eFakturaen manuelt via «betal & overfør» og eFaktura. Trykk deg inn på «Se tilbydere av eFaktura», velg aktuell tilbyder i listen og opprett. 
  • Aktivere en eFaktura som er stoppet

    Aktivere en eFaktura som er stoppet

    For å reaktivere en stoppet eFaktura klikker du deg inn på belastningskontoen via kontooversikten på forsiden i nettbanken. Deretter klikker du på selve betalingen og velger «kopier». Endre forfallsdatoen, og godkjenn betalingen med bankID/Mobil-ID. 

    Tips:
    Vi forsøker å belaste kontoen din i fem dager (inkludert forfallsdatoen), dersom du ikke har dekning på konto ved forfall. 

  • Slette en eFaktura-avtale

    Slette en eFaktura-avtale

    Du kan slette eFaktura-avtaler via «Betal & overfør» og «eFaktura» i nettbanken din. Gå videre på «Dine avtaler». Her klikker du på pilen foran den avtalen det gjelder, og velger «Slett».  Godkjenn med BankID/Mobil-ID.
  • Endre e-posten du får varsel til

    Endre e-posten du får varsel til

    Hvis du ønsker å endre e-posten som du får varsel logger du deg inn i nettbanken, og trykker deg inn på «Betal & overfør» og «eFaktura». Klikk deg videre på «Dine avtaler». Her trykker du på pilen foran den eFaktura-avtalen det gjelder, og velger «Endre». Endre adressen som er oppgitt i feltet for e-post.