Misbruk av kort og reklamasjon

Les hvordan hva du skal gjøre hvis kortet har vært misbrukt og hvordan du kan reklamere dersom det er kortbetalinger på din konto som du ikke kjenner til eller ikke kan godkjenne.

  • Har kortet ditt blitt misbrukt

    Har kortet ditt blitt misbrukt

    Hvis banken oppdager at det kan være misbruk på kortet ditt, kan vi midlertidig sperre kortet. Vi sender deg da en sms som informerer om dette, og ber deg om å ringe oss tilbake på et telefonnummer som står oppgitt i sms’en. Har du selv sperret kortet ditt, kan det være mulig å åpne det i mobilbanken og nettbanken. Dersom det ikke lar seg gjøre, må du bestille nytt kort.

    Hva skal du gjøre hvis kortet ditt har blitt misbrukt?

    • Hvis kortet ditt har blitt misbrukt, eller du har mistanker om det, skal du sperre kortet så fort som mulig. Dette gjør du fra nettbank, mobilbank eller ved å ringe oss på  987 08540 (5-sifret nr.  08540).
    • Hvis det er belastet penger på kontoen som du ikke kjenner til, kan du sende oss en reklamasjon. Se reklamasjon.
    • Hvis transaksjonen kommer fra en butikk som du har handlet i, skal du først ta saken opp med butikken.
    • Har du mistanke om, eller er bekymret for  ID-tyveri, kan du som har kundeprogrammene GOLD og PLATINUM og er Akademikerkunde få assistanse fra vårt ID-tyveriteam. Ring oss på 987 08540 (5-sifret nr.  08540) for kontakt med ID-tyverisikringsteamet. 
    • Hvis kortet ikke kan åpnes igjen, må du bestille et nytt kort. Les om hvordan du bestiller nytt kort her.
  • Reklamasjon

    Reklamasjon

    Du kan reklamere dersom det er kortbetalinger på din konto som du ikke kjenner til eller ikke kan godkjenne. Vi oppfordrer deg til å gjøre dette via din nettbank, for raskere og enklere håndtering. Logg inn i nettbanken, gå til kortoversikten, velg kortet det gjelder og trykk på kortreklamasjon. Dreier det seg om noe annet skal du i stedet kontakte oss på telefon +47 85 40 50 00 (5-sifret nr. 08540).

    Kontakt først forretningen/nettstedet du har handlet med.
    Dersom betalingen er til en forretning eller et nettsted du kjenner til og har handlet med, skal du selv forsøke å løse problemer med forretningen/nettstedet før du reklamerer på transaksjonen. Dersom du ikke finner en løsning med forretningen/nettstedet innen 2-4 uker skal du straks reklamere. Jo før du kontakter oss, jo større er sannsynligheten for at vi kan hjelpe deg med å få pengene tilbake.

    Riktig blankett
    Du finner blanketten du skal fylle ut ved å svare på noen spørsmål. Slik går du frem:

    1. Finn og last ned riktig blankett (trykk start nedenfor)
    2. Fyll ut blanketten
    3. Skriv ut blanketten
    4. Signer og send blanketten til banken

    Beløpet må være belastet konto før reklamasjonen sendes inn. 


     Klikk START

Velkommen til Danske Bank