Sperre og åpne sperret kort. Misbruk av kort.

Les hvordan du sperrer et kort og hvordan du kan fjerne en sperring. Du kan også lese om hva du skal gjøre hvis kortet har vært misbrukt.
  • Sperring av kort

    Sperring av kort

    Hvis kortet ditt blir borte, stjålet eller glemt, må du sperre kortet så fort som mulig. Det kan du gjøre enten i mobilbanken eller i nettbanken. Du kan også ringe oss på telefon 987 08540 (5-sifret nr. 08540) - hele døgnet.

     

    Sperr kort i mobilbanken

    • Logg på mobilbanken
    • Velg «Kort»
    • Velg «Sperr kort»
    • Trykk på det kortet du ønsker å sperre
    • Dra «slider» til høyre for å sperre kortet
    • Trykk på «Sperr kort»
    • Kortet er sperret og i kortoversikten står kortet som «Sperret»

    Vil du fjerne sperringen igjen? Etter 5 minutter kan du enkelt fjerne sperringen. Les hvordan du gjør det under punktet Åpne sperret kort.

    Hvis kortet er mistet, stjålet eller gått i stykker skal du i stedet bestille et nytt kort. Les hvordan du bestiller nytt kort her.

    Funksjonen er foreløpig ikke tilgjengelig på Apple Watch og Windows Phone.


    Sperr kort i nettbanken

    • Logg på nettbanken og gå til «Kort & valuta» og «Kortoversikt»
    • Klikk på pilen ved siden av kortet du ønsker å sperre
    • Velg «Sperr kort»
    • Fyll ut alle opplysninger.
    • Velg om det skal bestilles nytt kort til deg
    • Klikk «OK»
    • Signér med BankID
    • Kortet er nå sperret
  • Åpne sperret kort

    Åpne sperret kort

    Har du selv sperret kortet ditt, kan det være mulig å åpne det i mobilbanken og nettbanken. Dersom det ikke lar seg gjøre, må du bestille nytt kort.

     

    Fjern sperring av kort i mobilbanken

    • Logg på mobilbanken
    • Velg «Kort»
    • Trykk på det kortet du ønsker å fjerne sperringen fra (status på kortet er «Sperret»)
    • Dra «slider» til venstre for å fjerne sperringen og gjøre kortet aktivt igjen.
    • Trykk på «Fjern sperring».
    • Kortet er aktivt igjen og i kortoversikten står det nå som «Aktivt»


    Når du fjerner sperringen, må du vente i 10 minutter før kortet kan brukes. For at du skal kunne sperre, fjerne sperring og bestille nytt kort, krever det at mobilbank-appen er oppdatert til nyeste versjon.

  • Har kortet ditt blitt misbrukt?

    Har kortet ditt blitt misbrukt?

    Hvis banken oppdager at det kan være misbruk på kortet ditt, kan vi midlertidig sperre kortet. Vi sender deg da en sms som informerer om dette, og ber deg om å ringe oss tilbake på et telefonnummer som står oppgitt i sms’en. Har du selv sperret kortet ditt, kan det være mulig å åpne det i mobilbanken og nettbanken. Dersom det ikke lar seg gjøre, må du bestille nytt kort.

    Hva skal du gjøre hvis kortet ditt har blitt misbrukt?

    • Hvis kortet ditt har blitt misbrukt, eller du har mistanker om det, skal du sperre kortet så fort som mulig. Dette gjør du fra nettbank, mobilbank eller ved å ringe oss på  987 08540 (5-sifret nr.  08540).
    • Hvis det er belastet penger på kontoen som du ikke kjenner til, kan du sende oss en reklamasjon. Les mer om hvordan du melder inn reklamasjon her. 
    • Hvis transaksjonen kommer fra en butikk som du har handlet i, skal du først ta saken opp med butikken.
    • Har du mistanke om, eller er bekymret for  ID-tyveri, kan du som har kundeprogrammene GOLD og PLATINUM og er Akademikerkunde få assistanse fra vårt ID-tyveriteam. Ring oss på 987 08540 (5-sifret nr.  08540) for kontakt med ID-tyverisikringsteamet. 
    • Hvis kortet ikke kan åpnes igjen, må du bestille et nytt kort. Les om hvordan du bestiller nytt kort her.

Velkommen til Danske Bank