- KAR, eller Konto- og Adresseringsregisteret, er muligheten til å få verifisert om et kontonummer eksisterer før man oppretter en betaling. I tillegg kan du som bedriftskunde også verifisere om en konto tilhører en bedrift eller organisasjon hvis de har kontonummer og organisasjonsnummer, sier Roger Bjørnstad, produkteier i Danske Bank.

- På denne måten slipper du ekstraarbeid og manuell oppfølging i etterkant. Dette er en etterspurt tjeneste som vi nå er glade for å kunne tilby, fortsetter han.

Flere bruksområder med utvidet tilgang

For enkelte kundegrupper, som for eksempel eiendomsmeglere, forsikringsselskap, verdipapirforetak og andre som har konsesjon for personnummer, finnes enda et bruksområde. 

- Disse kundene kan få det vi kaller utvidet tilgang, det vil si at dersom de allerede har betalingsmottakers personnummer og kontonummer, kan de få verifisert at det foreligger en knytning mellom disse. Det betyr at for eksempel en eiendomsmegler kan være sikker på at utbetaling av oppgjør for salg av bolig går til riktig person, forteller Bjørnstad.

Hvem kan få tilgang?

En medarbeider som er administrator i District vil få tilgang til KAR. Registrert administrator kan tildele adgang til aktuelle brukere hos foretaket. For å bestille tilgang ta kontakt med din kontaktperson i banken eller ring vårt kundesenter på  98706030.

KAR kan benyttes for å unngå svindel

KAR er en enkel løsning som gir våre kunder en god kontroll på leverandørers kontonummer ved et enkelt oppslag. Det kan også benyttes for å unngå å bli svindlet. Endring av betalingsinformasjon er en gjenganger ved svindelforsøk, og ved hjelp av KAR kan man få verifisert enkelt om kontoen er reell og tilhører betalingsmottaker.

- Det kommer gjerne en melding via e-post om at en leverandør har endret konto og at denne må oppdateres. Da kan du sjekke mot registeret på innenlandske konti at endringen er ekte, sier Jan Haakensen, Head of Integrations & Corporate Payments.