Sanksjoner innført av EU
24. februar
EU implementerte en sanksjonspakke som svar på Russlands handlinger.
EU har innført restriksjoner på aktiviteter som involverer DNR og LNR, og har begrenset Russlands muligheter til å skaffe kapital i EUs finansmarkeder ved å forby handel med verdipapirer utstedt av Russland og dets regjering. EU har også innført sanksjoner rettet direkte mot russiske myndighetspersoner og folkevalgte. I tillegg har EU innført sanksjoner mot Bank Rossiya, Vneshoconombank og Promsvyazbank.
25. februar
Eiendeler i EU frosset for Vladimir Putin og Sergey Lavrov.
28. februar
EU utvidet de eksisterende økonomiske restriksjonene.
Dette inkluderte restriksjoner på notering og levering av tjenester knyttet til aksjer i russiske statseide selskap, mottak av betalinger fra russiske statsborgere, innbyggere eller selskaper etablert i Russland, med mer enn EUR 100 000, samt levering av tjenester fra sentrale verdipapirdepoter i EU og salg av eurobaserte verdipapirer til russiske personer eller selskap. EU vedtok også et forbud mot transaksjoner med den russiske sentralbanken. EUs medlemsland må forby fly fra å lande, ta av eller fly over deres territorier hvis et fly opereres av et russisk flyselskap og nye eksportkontrollrestriksjoner ble pålagt varer og teknologi brukt i strategiske sektorer, inkludert energi-, transport- og teknologisektorene.
3. mars
Forbud av salg, levering, overføring og eksport av euro til Russland.
Forbudet omfatter enkeltpersoner og enheter lokalisert i Russland, inkludert den russiske sentralbanken. Videre forbød EU de russiske TV-nyhetsnettverkene Sputnik og Russland Today (RT) fra å operere i EU.
3. mars
EU gir ut en sterkt utvidet sanksjonspakke for Hviterussland. EU retter seg mot de fleste større sektorer av den hviterussiske økonomien, inkludert tobakk, mineralbrensel, bituminøse stoffer og gassformige hydrokarbonprodukter, kaliumklorid (“potash”) produkter, treprodukter, sementprodukter, jern- og stålprodukter og gummiprodukter. EU sanksjonerte også 22 høytstående medlemmer av det hviterussiske militæret. EU venter angivelig på å se virkningen av de nye sanksjonene mot Russland før de innfører flere, men jobber med ytterligere skritt som kan omfatte målrettede sanksjoner på kryptoaktiva, samt energi- og fraktrestriksjoner.
10. mars
EU vil forby transaksjoner med Hviterusslands sentralbank som er knyttet til forvaltning av reserver eller eiendeler, tilrettelegging av offentlig finansiering for handel, og for investeringer i Hviterussland. Videre kunngjør EU at de vil i betydelig grad begrense den økonomiske tilstrømningen fra Hviterussland til EU ved å forby:
- Oppføring og levering av tjenester i forhold til aksjer i hviterussiske statseide enheter på EUs handelsplasser fra og med 12. april 2022.
- Aksept av innskudd på over €100 000 fra hviterussiske statsborgere eller innbyggere.
- Kontoer tilknyttet hviterussiske kunder i EUs verdipapirsentraler, samt salg av euro-denominerte verdipapirer til hviterussiske kunder.
- Levering av eurosedler til Hviterussland.
11. mars
USA, EU og G7-ledere fra Canada, Frankrike, Tyskland, Italia, Japan og Storbritannia kunngjør at de vil påtvinge Russland ytterligere økonomiske sanksjoner i et forsøk på å holde Russlands president Vladimir Putin ansvarlig for hans fortsatte angrep på Ukraina. De økonomiske sanksjonene vil omfatte følgende:
- Oppheve Russlands status som foretrukken nasjon (MNF) i WTO .
- Å nekte Russland å låne fra multilaterale finansinstitusjoner, som Det internasjonale pengefondet og Verdensbanken.
- Flere blokkerende sanksjoner mot ytterligere russiske eliter og deres familiemedlemmer.
- Forbud mot eksport av luksusvarer til Russland.
- Forby amerikansk import av varer fra ytterligere sektorer av Russlands økonomi.
- Opprette myndighet til å forby nye investeringer i enhver sektor av den russiske føderasjonens økonomi.
16. mars
24 enkeltpersoner er plassert i EU sitt sanksjonsprogram rettet mot Russland. De utpekte partene er plassert på EUs liste over frysing av aktiva, og sanksjonstiltakene forbyr også å gjøre noen midler eller økonomiske ressurser tilgjengelig for disse partene.
Videre har EU iverksatt ytterligere sanksjoner mot Russland. Primært er all eksport av visse teknologier og varer, som oppført i regelverket, forbudt. Videre er import av visse jern- eller stålprodukter, hvis disse produktene har opprinnelse i, eller er importert fra, Russland forbudt, slik tilfellet er med listede luksusvarer. I tillegg er alle transaksjoner med bedrifter eller privatpersoner som er etablert i Russland og 50 % offentlig eid, eller hvor Russland, dens regjering eller sentralbank har rett til fortjenesten, eller med en person som har et betydelig økonomisk forhold til Russland, dets regjering eller sentralbank, forbudt.
Til slutt er det forbudt å tilby kredittvurderingstjenester til enhver person, enten juridisk eller naturlig, som bor i eller etablert i Russland.
5. april
EU kunngjør en femte sanksjonspakke mot Russland, som ikke ennå er trådt i kraft, men forventes å inkludere:
- Importforbud mot kull fra Russland
- Et transaksjonsforbud mot fire sentrale russiske banker, blant dem VTB
- Nektet tilgang til havner i EU for russiske- og russisk opererte fartøyer
- Ytterligere målrettede eksportforbud innen strategiske områder (kvantedatamaskiner, avanserte halvledere, sensitivt maskineri og transportutstyr)
- Nye importforbud av produkter som tre, sement, sjømat og brennevin
- Forbud for russiske selskapers deltakelse i offentlige innkjøp innen EU eller ekskludering av økonomisk støtte til russiske offentlige organer
8. april
EU vedtar sin femte runde med sanksjoner mot Russland. Pakken består av:
- et forbud mot å kjøpe, importere eller overføre kull og andre fossile brensler til EU hvis de har opprinnelse i Russland eller eksporteres fra Russland, fra august 2022.
- et forbud mot å gi tilgang til EU-havner til fartøyer registrert under Russlands flagg. Det gis unntak for landbruks- og matprodukter, humanitær bistand og energi.
- et forbud mot russiske og hviterussiske veitransportforetak som hindrer dem i å transportere varer på vei innenfor EU, inkludert i transitt. Det gis likevel unntak for en rekke produkter, som farmasøytiske, medisinske, landbruks- og matprodukter, inkludert hvete, og for veitransport for humanitære formål.
- Ytterligere eksportforbud, rettet mot jetdrivstoff og andre varer som kvantedatamaskiner og avanserte halv-ledere, avansert elektronikk, programvare, sensitivt maskineri og transportutstyr, og nye importforbud mot produkter som: tre, sement, gjødsel, sjømat og brennevin.
- Målrettede økonomiske tiltak som har til hensikt å styrke eksisterende tiltak og tette smutthull
- Det pålegges et fullstendig transaksjonsforbud for fire sentrale russiske banker som representerer 23 % av markedsandelen i den russiske banksektoren. Etter å ha blitt fjernet fra SWIFT vil disse bankene nå bli gjenstand for en aktiva frysing, og dermed være fullstendig avskåret fra EU-markedene.
- I tillegg har Rådet for Den europeiske union utpekt 217 personer og 18 enheter under sitt sanksjonsprogram rettet mot Russland. De utpekte partene er plassert på EUs liste over frysing av aktiva, og sanksjonstiltakene forbyr også å gjøre noen midler eller økonomiske ressurser tilgjengelig for disse partene.
22. april
Rådet for Den europeiske union endrer vedtak (FUSP) 2022/266 for å inkludere unntak som tillater klart definerte kategorier for å levere varer og teknologi for bruk i visse sektorer, samt visse begrensede tjenester og bistand knyttet til slike varer og teknologi, til personer, enheter og organer i Donetsk- og Luhansk-oblastene i Ukraina eller for bruk i disse områdene, der det er nødvendig for humanitære formål. På samme måte åpner unntakene for levering av spesifikke begrensede tjenester og bistand direkte knyttet til viss infrastruktur i de ikke-statlig kontrollerte områdene i Donetsk- og Luhansk-oblastene i Ukraina, der det er nødvendig for humanitære formål. Videre, under begge regimene, kan organisasjoner som ikke dekkes av unntakene ovenfor be medlemsstatene om å gi unntak fra de samme forbudene når det er nødvendig for humanitære aktiviteter i Ukraina.
4. mai
En sjette pakke med sanksjoner mot Russland. Tiltakene, som ennå ikke er vedtatt ved lov, inkluderer følgende:
- Utnevnelse av senior militært personell som sies å være ansvarlig for krigsforbrytelser i Butja og de som er ansvarlige for beleiringen av Mariupol
- Utelukkelse av Sberbank og to andre banker fra SWIFT-systemet
- Forbud mot tre russiske statseide kringkastere
- Forbud mot eksport av revisjons-, konsulent- og tilsvarende tjenester
- Forbud mot import av all olje fra Russland. Importen av russisk råolje vil fases ut i løpet av seks måneder, og importen av raffinerte produkter vil opphøre senest innen utgangen av 2022.
6. Juni
EU implementerer sin sjette sanksjonspakke mot Russland. Pakken inkluderer blant annet:
Restriksjoner på import og transport av olje: Medlemsland har vedtatt en embargo på import av råolje og raffinert oljeprodukter. Etter en nedtrapping på 6 måneder, vil selskaper i EU ikke kunne forsikre eller finansiere transport av russisk olje til tredjeparter.
Kringkasting: Tre ytterligere statseide russiske selskaper, Rossiya RTR/RTR PlNETA, Rossiya 24/Russia 24, TV Centre international, har blitt sperret. De har ikke lenger muligheten til å distribuere innhold i EU, hverken via kabel-tv, satellitt, på internett eller via app. Reklamering for produkter eller tjenester på disse kanalene sine plattformer er også forbudt.
Eksportrestriksjoner (Hviterussland): Listen over hviterussiske enheter underlagt restriksjoner har blitt betydelig utvidet (fra 1 enhet til 25). Dette er knyttet til autorisasjoner for salg, levering, overføring eller eksport av varer og teknologi med to bruksområder, samt varer og teknologi som kan bidra til Hviterusslands militære og teknologiske forbedring, eller til utviklingen av forsvars- og sikkerhetssektoren.
EU har også utpekt ytterligere 65 personer og 18 enheter som svar på Russlands pågående krig i Ukrainia.
30. oktober
EU implementerer sin 8. sanksjonspakke
Pakken utpeker ytterligere 30 individer og 7 enheter involvert i Russlands okkupasjon, ulovlige annektering og falske "folkeavstemning" i de okkuperte områdene Donetsk, Luhansk, Kherson og Zaporizhzhia-regionene. Personer og enheter som jobber i forsvarssektoren, og aktører som sprer desinformasjon om krigen er også satt på sanksjonslister. Øvrige restriksjoner er også utvidet til oblastene Kherson og Zaporizhzhia.
Andre tiltak inkluderer:
- Eksportrestriksjoner på kull inkludert kokskull (som brukes i russiske industrianlegg), spesifikke elektroniske komponenter (finnes i russiske våpen), tekniske gjenstander brukt i luftfartssektoren, samt visse kjemikalier. Et forbud mot eksport av håndvåpen og andre varer etter antitorturforordningen er lagt til.
- Importrestriksjoner, forbud mot alle russiske ferdig- og halvfabrikat av stål, maskineri og apparater, plast, kjøretøy, tekstiler, fottøy, lær, keramikk, visse kjemiske produkter og ikke-gullsmykker.
- Et oljepristak forventes innført fra 5. desember 2022 for råolje og 5. februar 2023 for raffinerte petroleumsprodukter, etter ytterligere vedtak i Rådet.
- EU-borgere har forbud mot å inneha stillinger i de styrende organene til visse statseide foretak.
- Det vil være et forbud mot alle lommebøker, kontoer eller depottjenester for kryptoaktiva, uavhengig av lommebokbeløpet (tidligere var opptil €10 000 tillatt).
- Tjenester som ikke lenger kan leveres til regjeringen i Russland eller juridiske personer etablert i Russland inkluderer nå IT-rådgivning, juridisk rådgivning, arkitektur og ingeniørtjenester.
16. desember
EU vedtar sin 9. sanksjonspakke mot Russland. Pakken påla ytterligere restriksjoner på eksportkontroller og varer med dobbelt bruk som bidrar til den teknologiske forbedringen av Russlands forsvars- og sikkerhetssektor. I tillegg er ytterligere to russiske finansinstitusjoner, nemlig Bank of Moscow og Dalnevostochniy Bank, utpekt, og Russian Regional Development Bank ble underlagt fullt transaksjonsforbud.
Videre henvendte EU seg til Russlands føderasjons evne til å spre desinformasjon ved å suspendere kringkastingslisenser til flere medier, som NTV/NTV Mir, Rossiya 1, REN TV og Pervyi Kanal.
Ytterligere restriksjoner er pålagt konsulenttjenester, som annonsering, markedsundersøkelser og offentlige meningsmålingstjenester, i tillegg til at det er innført forbud mot å forby nye investeringer i gruvesektoren.