Mobil-ID

  • Hva er Mobil-ID?

    BankID består av tre sikkerhetstrinn:

    • Fødselsnummer
    • Kodebrikke eller Mobil-ID
    • Personlig passord.

    Mobil-ID er en app på telefonen som kan erstatte bruk av den fysiske kodebrikken ved at du aksepterer en varsling i stedet for å taste enganskode bra kodebrikken. I tillegg til at den genererer engangskoder til bruk i nettbank, mobilbank og brettbank, kan du bruke den alle steder du tidligere har brukt din fysiske kodebrikke. Fordelen med Mobil-ID har du alltid kodebrikken med deg.

  • Hvordan bestiller jeg Mobil-ID?

    Mobil-ID bestiller du i din nettbank:

    • Klikk på "Mobile tjenester" i menylinjen
    • Velg "Mobil-ID"
    • og "Bestill"

    Du kan nå aktivere appen på din telefon. Det gjør du slik:

    • Last ned og aktiver 'Mobil-ID' på din telefon. Du finner appen i Google store/App store.
    • Åpne Mobil-ID og klikk på 'Start aktivering'.
    • Tast inn fødselsnummer
    • Tast inn aktiveringskode (denne mottar du på SMS)
    • Velg PIN og bekreft denne

    NB! Fullfører du ikke aktiveringen på din telefon innen 20 minutter, må du gjenta bestillingen som er beskrevet over.

    Har du ikke kodebrikke eller annen BankID som gjør at du kan logge inn i nettbanken, kan du ringe oss på telefon 98708540, tastevalg 1, så løser vi det over telefonen.
    Vi anbefaler at du sletter og laster ned Mobil-ID appen på ny hver gang du skal gjøre en ny
    aktivering.

  • Jeg får ikke til å aktivere Mobil-ID på min mobil, hva gjør jeg?

    For å aktivere Mobil-ID krever det en ny bestilling av Mobil-ID i nettbanken før du kan aktivere selve appen på mobilen.

    • Logg inn i nettbank, trykk på Mobile tjenester og Mobil-ID
    • Bestill og Signer bestilling
    • Aktiver deretter appen på din telefon

    Om du ikke har tilgang til nettbanken med kodebrikke eller annen BankID, må vi be deg ringe oss på 987 08540 og trykke 1 for nettbank support så løser vi dette raskt og enkelt over telefonen.

    NB. Vi anbefaler at du sletter og laster ned igjen Mobil-ID appen til din telefon hver gang du skal gjøre en ny aktivering.

  • Jeg har fått ny mobil, hvordan gjenoppretter jeg min Mobil-ID?
    1. Logg inn i nettbanken med Mobil-ID fra din gamle telefon (alternativt kodebrikke)
    2. Velg "Mobile tjenester" og trykk på "Mobil-ID" for bestilling
    3. Last ned Mobil-ID-appen til din nye telefon
    4. Følg beskrivelsen for aktivering av Mobil-ID på din telefon

    Har du ikke kodebrikke eller annen BankID som gjør at du kan logge inn i nettbanken, kan du ringe oss på telefon 987 08540, tastevalg 1, så løser vi det raskt og enkelt over telefonen.

    NB! Vi anbefaler at du sletter og laster ned Mobil-ID appen på ny hver gang du skal gjøre en ny aktivering.

  • Hva er forskjellen på Mobil-ID og BankID på mobil?

    Mobil-ID er en egen app fra Danske Bank som erstatter bruken av en kodebrikke i en BankID prosess. Etter at du har aktivert Mobil-ID appen på din telefon skal du godkjenne vaslinger i appen i stedet for å taste inn engangkoder fra din kodebrikke når du bruker BankID.

    BankID på Mobil er en egen sim-kort lagret legitimasjonsløsning som ofte gjenkjennes ved at det dukker opp ”to morsomme ord” på din telefon. Danske Bank tilbyr ikke denne tjenesten og støtter ikke tjenesten som innloggingmetode.

  • Hvorfor kan jeg ikke logge inn med Mobil-ID i andre banker og offentlige nettstedet (feilmelding C161)?

    Mobil-ID er en app som lager engangskoder, faller den under kategorien «kodebrikke».

    Dersom du skal logge inn i en annen bank eller på en offentlig side (eks. altinn.no) skal du derfor velge innloggingsalternativet «BankID (med koder fra banken din)» før du kan benytte deg av Mobil-ID. Når du har tastet inn personnummer vil du få spørsmål om å benytte Mobil-ID, akkurat som på www.danskebank.no.

    Merk at «BankID på mobil» og Mobil-ID er to forskjellige tjenester.

  • Hvorfor får jeg ikke varsling i Mobil-ID appen når jeg prøver å logge inn eller signere en betaling?

    Hvis push-varslingen ikke kommer frem på din telefon automatisk kan du finne det på blyantikonet i appen.

    Ser du ikke blyantikonet trykk på tannhjulet og logg ut. Finner du fortsatt ikke varslingen kan det være at internettdekningen på din pc/mac/ og/eller mobil ikke er sterk nok. Prøv derfor å logge av og på internett, samt gjengstarte din mobil.

  • Hvorfor får jeg rød skjerm i Mobil-appen?
    Den røde skjermen tyder på at appen ikke har nok internettdekning. Prøv å bytt fra wifi til 3G/4G og restart din telefon. Opplever du fortsatt problemer kan du kontakte oss på 987 08540, tast 1 for nettbank.