Mobil-ID 

Med Mobil-ID har du altid kodebrikken med deg.

Mobil-ID er en egen app fra Danske Bank som erstatter bruken av en kodebrikke i en BankID prosess. Etter at du har aktivert Mobil-ID appen på din telefon skal du godkjenne vaslinger i appen i stedet for å taste inn engangkoder fra din kodebrikke når du bruker BankID.

Mobil-ID fra Danske Bank er ikke det samme som 'BankID på mobil'. Danske Bank tilbyr ikke 'BankID på mobil' tjenesten og støtter ikke tjenesten som innloggingmetode.

  • Kom i gang med Mobil-ID

    For å bruke Mobil-ID må du være kunde i Danske Bank.

    I tillegg til at den genererer engangskoder til bruk i nettbank og  mobilbank, kan du bruke den alle steder du tidligere har brukt din fysiske kodebrikke.

    Få mobil-ID ved å gå gjennom to trinn:

    1. Bestill Mobil-ID i nettbanken
      • Logg inn i nettbanken med BankID
      • Bestill Mobil-ID under Mobile tjenester'. Vælg 'Mobil-ID' under 'Koder og sikkerhet'.
      • Klikk på 'Bestill Mobil-ID.

      • Logg ut av netbanken.
    2. Aktiver Mobil-ID på din telefon
      • Last ned appen 'Mobil-ID' på din mobiltelefon. Appen finner du ved å søke på 'Mobil-ID' i App Store/Google Store
      • Åpne Mobil-ID appen.
      • Trykk på 'Start aktivering'.
      • Tast inn engangskode - denne mottar du på SMS. Koden benyttes kun ved aktiveringen og ikke når du tar Mobil-ID i bruk.
      • Velg PIN og bekreft denne.
  • Aktivere BankID på ny mobil

    Aktivere BankID på ny mobil ved å gå gjennom to trinn.

    Slik gjør du det

    1.  Gjenoppretting av Mobil-ID 
      • Logg inn i nettbanken med BankID fra din gamle mobiltelefon (alternativt kodebrikke).
      • Under Mobile tjenester'. Vælg 'Mobil-ID' under 'Koder og sikkerhet'.
      • Klikk på 'Bestill Mobil-ID.
        (Du kan se bort fra at avtalestatus står som aktiv, dette er din tidligere avtale) 

    2. Aktiver Mobil-ID på din nye mobil
      • Last ned Mobil-ID appen 'Mobil-ID' på din nye mobiltelefon. Har du den fra før skal du slette den og laste den ned på nytt.
      • Åpne Mobil-ID appen
      • Trykk på 'Start aktivering' og fyll ut alle trinnene.
        (Hver gang du bestiller Mobil-ID i nettbanken har du 20 minutter på deg til å aktivere appen på din telefon). 

    Har du ikke kodebrikke eller annen BankID som gjør at du kan logge inn i nettbanken, kan du ringe oss på telefon 987 08540.

    NB! Vi anbefaler at du sletter og laster ned Mobil-ID appen på ny hver gang du skal gjøre en ny aktivering.
  • Forsinkelse av push varsel

    Hvis push-varslingen ikke kommer frem på din telefon automatisk kan du finne det på blyantikonet i appen.

    Ser du ikke blyantikonet trykk på tannhjulet og logg ut. Finner du fortsatt ikke varslingen kan det være at internettdekningen på din pc, mac, eller mobil ikke er sterk nok. Prøv derfor å logge av og på internett, samt gjengstarte din mobil.
  • Rød skjerm i Mobil-appen

    Den røde skjermen tyder på at appen ikke har nok internettdekning. Prøv å bytt fra wifi til 3G/4G og restart din telefon. Opplever du fortsatt problemer kan du kontakte oss på 987 08540.