For mange kan «åtte til fire»-livet være akkurat det man vil ha og sikter seg inn mot på veien inn i arbeids- og familielivet. Men for noen er drømmen å lage sin egen arbeidsdag, starte en bedrift og skape noe selv også. Dette medfører mer risiko, men også mye større muligheter enn å være ansatt i et firma. 

Har du en dårlig dag på jobb som ansatt kan du i mange tilfeller likevel gå hjem etter endt arbeidsdag og ikke tenke på jobben før dagen etterpå. Regnskapet i ditt eget selskap skriver seg ikke selv om du har en dårlig dag. Er du en person som blir motivert av tanken på å jobbe mye, og er nysgjerrig på å lære seg å drive sitt eget selskap? Da bør du lese videre.


- Det viktigste er at du må bli interessert i den administrative delen ved å drive et selskap, ellers så får du det ikke til. Du må virkelig lære deg det.


Christian Cleve Broch
Sivilarkitekt
Daglig leder Cleve Broch AS

Grundig jobb på forhånd

Sivilarkitekt Christian Cleve Broch valgte å starte for seg selv etter mange år som ansatt og senere partner et større arkitektfirma. Han hadde gjort en grundig jobb på forhånd for å finne ut om han hadde stort nok nettverk og nok potensielle kunder før han gikk fra den trygge jobben sin til noe helt nytt.

Cleve Broch har gjort seg noen betraktninger rundt hva han mener er den viktigste suksessfaktoren ved å drive for seg selv.

- Det viktigste er at du må bli interessert i den administrative delen ved å drive et selskap, ellers så får du det ikke til. Du må virkelig lære deg det, sier Christian Cleve Broch.

Han bruker tiden sin mellom det faglige og administrative cirka 60/40, og synes det er en god løsning.

Når du har stiftet ditt eget selskap er det mye administrativt arbeid du må gjennom. Fakturering, timelister, lage kontrakter, gjøre regnskap, for å nevne noe. Cleve Broch mener at hvis du ikke liker tanken på dette, så er det mest sannsynlig ikke noe for deg å drive for deg selv.

Struktur og rutiner

Sivilarkitekten har stort fokus på struktur og rutiner, og dette er grunnleggende pilarer i god og sunn drift. Økonomiske rutiner må jobbes med allerede fra begynnelsen, og Cleve Broch påpeker at det er svært viktig å holde likviditetsbudsjettet løpende oppdatert.

- Man lærer ikke hvordan å drive en bedrift på skolen, det må man lære seg selv. Det er hardt arbeid, men virkelig verdt det når man får det til, sier han.

Les Danske Banks beste tips til likviditetsstyring i din bedrift

Christian Cleve Brochs tips til deg som driver eget selskap

  • Opparbeid deg struktur, økonomiske rutiner og faktureringsrutiner. 
  • Ikke ta ut mer penger fra selskapet enn du må ha for å overleve. Det er veldig viktig med en god buffer om det kommer dårligere tider. Invester i selskapet heller enn å ta ut penger.
  • Husk: Om du har AS, så er det en del kostnader per måned. Hold oversikt over det som må betales månedlig eller hver termin, og sett av dette.
  • Vær ydmyk og hør på andre med erfaring. 
  • Avtale/Kontrakt før oppstart
  • Prosjektstyring
  • Ha kontroll på timeforbruk
  • Dokumentere grundig hva man gjør for kunden i et prosjekt
  • Holde kunden kontinuerlig informert – fremdrift, leveranse og rammer for hva som skal gjøres

Viktig å balansere hverdagen

Når man driver eget selskap så er det lett at det kan bli altoppslukende, og at det går utover eventuell familie og fritid. Hvordan skal man balansere det å være fagperson og flink i det man jobber med – i tillegg til å bruke tid på å gjøre det administrative arbeidet riktig?

- Det er viktig med fritid generelt, men jeg synes det er morsomt å jobbe mye. Jeg må ha hjelp til å balansere hverdagen, men det er fordi jeg gjør det meste administrative selv, sier Cleve Broch.

Det er også en mulighet å sette bort noe av det administrative oppgavene til noen andre, men da er det viktig å gjøre en analyse på om bedriften vil tjene mer penger ved at du fokuserer mindre på disse oppgavene og mer på faget. 

Les mer om hva du bør gjøre etter en vellykket oppstart av bedriften