Vellykket oppstart - hva nå?
Første fase er over. Idéen din var vellykket. Det er nå du skal samle erfaringer, lære av feilene dine og sette mål for fremtiden.
-
1. Evaluering av oppstarten
Første fase er over. Idéen din var levedyktig. Bedriften din går med overskudd. Det er nå du bør samle erfaringene, lære av feilene og sette mål for fremtiden. Det er tid for evaluering.
Nådde jeg de budsjetterte målene for omsetning, kostnader og overskudd? Blir ressursene utnyttet på best mulig måte? Hva er mine styrker og svakheter? Hva gikk galt? Hva ble bra? Hva kan gjøres bedre?
Når du kan besvare disse spørsmålene kan du begynne å legge en strategi for bedriftens videre utvikling.
-
2. Personlige vurderinger/betraktninger
Utgangspunktet var å skape din egen arbeidsplass. I en oppstartsfase har det kostnader for privatlivet, ikke minst når det gjelder finansiell trygghet og fritid. Når bedriften din er etablert, er det viktig å spørre seg selv om hvilken type gründer du er og ønsker å være. Liker du konstant utvikling og risiko, eller foretrekker du stabilitet og trygghet? Foretrekker du lange arbeidsdager, eller lar du familie- og privatliv komme først?
Svarene er sjelden entydige. Utnytt ditt personlige nettverk, og snakk med familien din.
-
3. Vekst eller konsolidering
Når du har evaluert oppstartsfasen og avklart dine personlige mål, er tiden inne for å stake ut bedriftens videre kurs: Vekst eller konsolidering?
Den mest naturlige målsettingen er å øke overskuddet. Det kan grovt sett gjøres på to måter. Du kan øke omsetningen eller redusere utgiftene. De fleste virksomheter lander gjerne et sted midt imellom, men det er viktig at du er klar på hvor du vil legge vekten, slik at du kan utarbeide en effektiv strategi.
I strategiarbeidet kan for eksempel Innovasjon Norge være til god hjelp. -
4. Prosessoptimalisering og kostnader
Bruk erfaringene dine og den posisjonen du har skapt til å kutte overflødige kostnader og forbedre arbeidsprosessene og ressursforbruket i bedriften din.
Får du de beste prisene hos leverandørene dine? Kan du redusere de variable kostnadene uten at det går ut over kvaliteten?
Bruker du (og eventuelle medarbeidere) tiden på de tingene som skaper mest verdi for bedriften? Kan det lønne seg å outsource administrative oppgaver slik at du kan bruke mer tid på kunder, drift og salg?
Viktige redskaper i optimaliseringsprosessen kan være en kontantstrømoppstilling samt en verdistrømanalyse.
Verdistrømanalysen, som har sitt utspring i ledelsesfilosofien LEAN, følger produktet fra skapelse via produksjon til salg, og bidrar til å identifisere god og dårlig tidsforbruk. Søk på veiledning og informasjon om verdistrømanalyse.
-
5. Fremdriftsplan
Vekst krever kapital, ressurser, kunnskap og markedsføring. Før du investerer i vekst bør du ha et klart bilde av dine kunder, dine konkurrenter og markedets potensiale. Du bør vite hvilke kundesegmenter som er mest attraktive, og med hvilket produkt og til hvilken pris du best kan nå dem. Du bør sette opp konkrete vekstmål og en detaljert handlingsplan over hva som må til av kapital, organisatoriske endringer, og salgs- og markedsinitiativer for å nå målene.
Her er noen av de viktigste kildene til rådgivning og vekstfinansiering:
- Innovasjon Norge
- Næringssjefen i mange kommuner kan gi verdifull bistand
- Danske Bank – yter finansieringsrådgivning og har rådgivere med erfaring fra å bistå vekstbedrifter
Vi ønsker å hjelpe deg med å nå dine mål!
Det er knyttet ekstra stor spenning og det følger en rekke utfordringer i en bedrifts oppstartsfase.
Se hvordan vi kan hjelpe deg som skal starte bedrift
Kom i kontakt på 987 06030
Danske Bank tilbyr denne veiledningen for generell rådgiving vedrørende ulike prosesser bedrifter ofte går gjennom på forskjellige tidspunkt. Denne veiledningen skal ikke anses som juridisk eller forretningsmessig rådgiving. Danske Bank påtar seg ikke ansvar for eventuelle beslutninger eller tap foretatt på grunnlag av innholdet i veiledningen. Ønsker du mer spesifikk informasjon rundt prosessen du leser om, anbefaler vi deg å søke profesjonell bistand.