Bank uten nettbank

Dersom du foretrekker å benytte deg av ikke-digitale tjenester, eller skal hjelpe noen til å få et litt enklere bankforhold, finner du informasjonen du trenger her.

Ta kontakt med oss

Direktenummer for kunder som ikke bruker nettbank eller internett.

Ring 987 08540

Kontofon

- få saldo og kontopplysninger per telefon

Har du ikke mulighet til å sjekke saldo selv? Kontofon er en opplysningstjeneste der du kan ringe et telefonnummer og får oppgitt saldo- og kontohistorikk.

Du må svare på ett par stilte sikkerhetsspørsmål før vi kan oppgi saldo på konto. Du kan også spørre om å få tilsendt månedlig kontoutskrift per post om ønskelig. 

Telefonnummer til kontofontjenesten er + 47 987 01 010

Merk: Kontofon koster 2 kroner per oppringing.

Kontanttjenester i butikk

- ta ut kontanter i butikk

Med Kontanttjenester i butikk kan du ta ut og sette inn penger i butikker tilhørende NorgesGruppen i hele Norge.

Hvordan fungerer det?

  • Se etter skilt med Kontanttjenester i butikk
  • Si fra i kassen at du ønsker å sette inn penger eller ta ut penger.
  • Sett inn kortet ditt i betalingsterminalen, og tast din PIN. Dette er for å gjøre det sikkert og trygt for deg.
  • Be alltid om kvittering, og sjekk at beløpet du setter inn eller tar ut stemmer.

Tjenesten følger butikkens åpningstider, og du trenger ikke handle for å bruke tjenesten.

Merk: Uttak koster 10 kroner og innskudd er gratis.

Les mer om kontanttjenester i butikk her

Betalingsalternativer

  • BrevGiro

    BrevGiro er et enkelt og lettvint produkt for betaling av regninger innenlands. Når du skal betale regninger med brevgiro signerer du følgeseddelen og legger den i BrevGiro-konvolutten sammen med regningene. Brevet sendes i posten direkte til Nets i den forhåndsadresserte konvolutten, og giroene blir betalt på vanlig måte. Alle forsendelser blir godkjent i en signaturkontroll før kontoen blir belastet. Dette gjør det trygt og sikkert å bruke Brevgiro.

    Opprettelse av BrevGiro

    For å kunne benytte seg av BrevGiro, må du først signere brevgiroavtale. Slik gjør du det:

    • Avtalen kan bestilles på telefon til 987 08540 og sendes til kunden pr. post.
    • Etter noen dager mottar du BrevGiro-avtalen i posten.
    • Sammen med avtaledokumentene mottar du også en frankert og adressert konvolutt.
    • Bruk konvolutten for å sende inn signert avtaledokument.
    • Etter 2-3 uker vil du motta følgesedler og konvolutter i posten, og du er klar til å ta i bruk BrevGiro. Når du har 8 følgesedler igjen, blir det automatisk sendt ut nye. Om du mister følgesedlene må du kontakte oss for å bestille nye.

    Slik betaler du regninger:

    • Finn frem regningene du vil betale. 
    • Noter antall regninger du sender inn på følgeseddelen og signer.
    • Legg alt i konvolutten og send i posten. Bruk BrevGiro konvoluttene du fikk tilsendt, da de allerede er frankert og adressert. 
    • Regningene betales fortløpende.

    Finn eksempel på BrevGiro og hvordan du fyller ut følgesedlene her

  • AvtaleGiro 

    Mottar du fortsatt faktura i posten? Velg heller automatisk betaling av regningene dine med AvtaleGiro. 

    AvtaleGiro er at regningen blir betalt automatisk fra valgt konto på forfallsdag. Tjenesten kan benyttes selv om du ikke har nettbank. Slik gjør du det:

    • Kontakt betalingsmottaker for å undersøke om de tilbyr betaling med AvtaleGiro og få oppgitt riktig KID-nummer.
    • Kontakt oss for å aktivere AvtaleGiro ved å sende oss et brev.
    • Brevet må inneholde: Kontonummer du skal betale fra, kontonummer til selskapet du betaler til, KID-nummer,  og maksimalt beløp selskapet skal kunne belaste i løpet av 1 måned. Brevet må være signert.
    • Legg i konvolutt og send til:
      Danske Bank
      Att: Kontoservice PM
      Postboks 4700
      7466 Trondheim

    Les mer om AvtaleGiro her

Ønsker du å hjelpe andre å holde styr på økonomien?

Vergemål:
Bistand i hverdagen

Verger skal sørge for at den som trenger det kan få hjelp til noen oppgaver i hverdagen. De skal ta vare på dine rettigheter, og gir deg støtte og råd. Verger kan blant annet hjelpe deg med å sende søknader og betale regninger. Verge og myndling blir sammen enig om hvilke oppgaver som skal inngå i vergemålet.

Vergemål sendes inn av personen selv, nære pårørende eller behandlende lege. På vergemaal.no finner du informasjon knyttet til de ulike alternativene av vergemål.

Skjema for begjæring om vergemål

Disposisjonsfullmakt:
Gi andre fullmakt til å disponere konto

I ulike livsfaser kan det oppstå behov for hjelp. Ved å ha disposisjonsfullmakt kan du hjelpe til med betalinger, regninger og  holde oversikt over diverse kontoer i banken.

Ved å være disponent kan du hjelpe fra din egen nettbank, med egen BankID. Husk: Disponenten må være kunde i Danske Bank.

Ta kontakt med oss for å få videre informasjon.

Legalfullmakt:
Begrenset disposisjon ved akutt sykdom

Ordningen gir pårørende formell kompetanse til å representere sitt familiemedlem. Det må synliggjøres at det er et behov for bruk av legalfullmakt i form av en legeerklæring.  

Fullmektig får en begrenset disposisjonsrett til konto, siden legatfullmakten er begrenset til visse type gjøremål/betalinger. Fullmektig kan slette faste betalingsoppdrag som ikke er nødvendig, betale på lån som er pågående, betale nødvendig regninger etc.

Les mer om legalfullmakt på vergemaal.no her

Trenger du hjelp?

Rådgivingssenter Privat

987 08540

Telefonsamtaler kan bli tatt opp og lagret til bruk for dokumentasjon og sikkerhet.

Åpningstider:

Mandag-fredag: 08.00-18.00
Lørdag: 10.00-15.00
Søndag: 15.00-20.00


Dersom du foretrekker å benytte deg av ikke-digitale tjenester, finn informasjonen du trenger her

  • Ring oss
  • Finn oss

    Finn avdeling eller minibank

  • Skriv til oss

    Klage eller forslag til forbedring

    Har du hatt en dårlig opplevelse eller har du forslag til noe vi kan bli bedre på? Her kan du gi oss din tilbakemelding, uansett om du ønsker å klage eller komme med forslag til forbedring. Din tilbakemelding er viktig for oss, slik at vi kan fortsette å utvikle og forbedre våre produkter, tjenester og service.

    Skriv til oss