Gå til hovedinnhold

Derfor stiller vi spørsmål om politisk eksponerte personer og ber om legitimasjon

Click here for English version

I likhet med alle andre finansinstitusjoner som tilbyr bank eller forsikring, er Danske Bank pålagt å følge det som kalles "kjenn din kunde-prinsippet". Dette skal sikre at vi har god kunnskap om våre kunder og sikre at tjenestene vi tilbyr brukes til det de er tiltenkt. Derfor er vi nødt til å innhente informasjon fra deg som sier noe om hvem du er og hvordan du bruker banken. Formålet med innhentingen er å sikre at du ikke utsettes for økonomisk kriminalitet og for å forhindre hvitvasking.

Hva betyr det for deg?

Hvis vi mangler dokumentasjon eller opplysninger omkring noe av det som listes opp under, kommer vi til å kontakte deg.

  • Kopi av din legitimasjon
  • Hvor du er statsborger
  • Om du er en politisk eksponert person eller har en nært familiemedlem som er det. F.eks. ambassadør, dommer, minister eller andre høytstående offentlige stillinger.
  • Hvilke land du er skattepliktig til, herunder om du er skattepliktig til USA

Hva spør vi deg om?

De opplysningene vi har om deg må til enhver tid være oppdaterte. Derfor kan du også oppleve at vi kontakter deg for å sørge for dette. Vi spør da blant annet om:

  • Hvilke produkter og tjenester du regner med å bruke hos oss
  • Dine forventninger til betalinger på din konto
  • Om du f.eks. planlegger å sette inn kontanter på kontoen din eller overføre penger til utlandet

Hva bruker vi opplysningene til?

Når vi kjenner deg - og alle våre andre kunder - kan vi enda bedre:

  • Beskytte deg mot andres svindel, f.eks når du handler på nettet.
  • Oppdage de som er kriminelle, gjennom at de har atferd som gjør at de skiller seg ut i mengden.
  • Bekjempe hvitvasking, terrorfinanisering og annen økonomisk kriminalitet.
  • Bistå norske og utenlandske skattemyndigheter.

Hvem skal vise legitimasjon og svare på spørsmål?

Både nye og gamle kunder må oppdatere sine opplysninger. Noen trenger bare å oppdateres, mens andre må oppgi dem for første gang.

Du vil bli kontaktet via mobilbanken, nettbanken, telefon eller brev. Hvis du selv ringer til oss, besøker oss i en av våre filialer eller er i et møte med oss, så tar vi også en prat om opplysningene der.

Spørsmål og svar