![](/-/media/danske-bank-images/global/graphics/generic/kyc-illustration_3_v2-(002).jpg?h=450&iar=0&mw=800&w=800&rev=3a5ac38a8ddb47c698c5851ecca7a397&hash=88C8C94A166696D9688845EEC35AE94D)
Hva betyr det for deg?
Hvis vi mangler dokumentasjon eller opplysninger omkring noe av det som listes opp under, kommer vi til å kontakte deg.
- Kopi av din legitimasjon
- Hvor du er statsborger
- Om du er en politisk eksponert person eller har en nært familiemedlem som er det. F.eks. ambassadør, dommer, minister eller andre høytstående offentlige stillinger.
- Hvilke land du er skattepliktig til, herunder om du er skattepliktig til USA
![](/-/media/danske-bank-images/global/graphics/generic/kyc-illustration_2-1440x810.jpg?h=450&iar=0&mw=800&w=800&rev=6321a061208745e687a87149972fa90d&hash=6C1B0C7F9DDB0BF311872E28E42EA2F9)
Hva spør vi deg om?
De opplysningene vi har om deg må til enhver tid være oppdaterte. Derfor kan du også oppleve at vi kontakter deg for å sørge for dette. Vi spør da blant annet om:
- Hvilke produkter og tjenester du regner med å bruke hos oss
- Dine forventninger til betalinger på din konto
- Om du f.eks. planlegger å sette inn kontanter på kontoen din eller overføre penger til utlandet
![](/-/media/danske-bank-images/global/graphics/generic/kyc-illustration_1-1440x810.jpg?h=450&iar=0&mw=800&w=800&rev=6946bb34c3d1475ca4ab4fb8f534961f&hash=C52E3502B40BB87E717A83FAF73229E8)
Hva bruker vi opplysningene til?
Når vi kjenner deg - og alle våre andre kunder - kan vi enda bedre:
- Beskytte deg mot andres svindel, f.eks når du handler på nettet.
- Oppdage de som er kriminelle, gjennom at de har atferd som gjør at de skiller seg ut i mengden.
- Bekjempe hvitvasking, terrorfinanisering og annen økonomisk kriminalitet.
- Bistå norske og utenlandske skattemyndigheter.
![](/-/media/danske-bank-images/global/graphics/generic/house-with-people-on-street.png?h=350&iar=0&mw=800&w=700&rev=0cf9f43ecfeb4e20ba475cdd39ccfffb&hash=FFD0B7CFAB7B24D8920CCF71850935EE)
Hvem skal vise legitimasjon og svare på spørsmål?
Både nye og gamle kunder må oppdatere sine opplysninger. Noen trenger bare å oppdateres, mens andre må oppgi dem for første gang.
Du vil bli kontaktet via mobilbanken, nettbanken, telefon eller brev. Hvis du selv ringer til oss, besøker oss i en av våre filialer eller er i et møte med oss, så tar vi også en prat om opplysningene der.