Nett- og mobilbank

Her finner du en oversikt over ofte stilte spørsmål om nett- og mobilbank. Bla nedover siden eller klikk på en av lenkene for å komme til den kategorien du ønsker.

BankID Mobil-ID Nettbank Mobilbank Feilmeldinger

BankID

  • Hva er BankID?

    BankID er en elektronisk legitimasjon som du bruker til å bekrefte hvem du er og består av tre sikkerhetstrinn:

    • Fødselsnummer
    • Kodebrikke eller Mobil-ID
    • Personlig passord.

    Med BankID kan butikker, banker og kunder stole på hvem de kommuniserer med elektronisk, og sikre at innholdet ikke er lest eller endret underveis. BankID er også en elektronisk legitimasjon som du kan bruke til å bekrefte hvem du er på nett. Det er også din personlige signatur, for eksempel når du skal signere dokumenter og meldinger elektronisk. Det er bankene i Norge som utsteder BankID.

  • Hva kan jeg bruke min BankID til?

     Du kan bruke BankID til:

    • å logge inn i nettbank
    • sikker betaling med kort på nett
    • signering av dokumenter, for eksempel bestillinger, søknader og kontrakter
    • offentlig rapportering
    • handle på internett
  • Hvordan bestiller jeg BankID?

    For å opprette BankID må du være legitimert med pass, samt ha opprettet Mobil-ID eller ha mottatt kodebrikke fra Danske Bank.

    BankID fra Danske Bank kan du bestille via vår hjemmeside. Du vil da få tilsendt et personlig passord på e-post eller mobil som sammen med ditt fødsels-og personnummer og engangskode fra kodeenhet utgjør din BankID.

    • Trykk 'Bestill BankID' på den blå knappen under.
    • Tast inn ditt fødselsnummer, velg kodeenhet, inntast en kode fra den valgte kodeenhet og velg 'Logg inn'.
    • Når bestillingen er gjennomført får du et passord tilsendt på sms eller mail ut ifra hva du har valgt. Kryss av for at du har mottatt passord og trykk 'Logg inn i Danske Nettbank'.

    Av sikkerhetsmessige grunner vil du få beskjed om å fornye din BankID med jevne mellomrom.

    Merk at du kan ha BankID i flere banker.

    Bestill BankID

     

  • Hvordan bestiller jeg nytt passord?

    Klikk på menyvalget "Glemt BankID passord" under. Tast inn ditt fødselsnummer og kode fra ditt sikkerhetskort. Når bestillingen er gjennomført får du et nytt passord tilsendt. Dette passordet skal endres første gang du benytter din BankID.

  • Hvordan bestiller jeg ny kodebrikke?
    Har du Mobil-ID eller BankID på mobil (med personlig passord) kan du bestille ny kodebrikke ved å logge deg inn i nett- eller mobilbanken og sende oss en melding fra postkassen eller starte en chat med oss. Du kan også ta kontakt med oss på telefon 987 08540 så hjelper vi deg.
  • Kan jeg ha BankID i flere banker?

    Ja, du kan ha BankID i flere banker.

  • Jeg har sperret min BankID, hvordan opphever jeg den?

    Dersom du har sperret din BankID må du opprette et nytt personlig passord her.

    • Tast inn ditt fødselsnummer, velg kodeenhet, inntast en kode fra den valgte kodeenhet og velg 'Logg inn'.
    • Når bestillingen er gjennomført får du et passord tilsendt på sms eller mail ut ifra hva du har valgt.
    • Kryss av for at du har mottatt passord og trykk 'Logg inn i Danske Nettbank'.

    Når du har gjennomført prosessen vil du kunne benytte din BankID igjen.

    NB! Har du BankID fra annen bank må du ta kontakt med banken som har utstedt den, for å få hjelp til å bestille ny.

  • Hva gjør jeg når jeg har glemt mitt personlige passord?

    Dersom du har glemt ditt personlige passord, kan du opprette et nytt her.

    • Tast inn ditt fødselsnummer, velg kodeenhet, inntast en kode fra den valgte kodeenhet og velg 'Logg inn'.
    • Når bestillingen er gjennomført får du et passord tilsendt på sms eller mail ut ifra hva du har valgt.
    • Kryss av for at du har mottatt passord og trykk 'Logg inn i Danske Nettbank'.

    Når du har gjennomført prosessen vil du kunne benytte din BankID igjen.

    NB! Har du BankID fra annen bank må du ta kontakt med banken som har utstedt den, for å få hjelp til å bestille nytt passord.

  • Hva gjør jeg når min BankID er utgått?

    Dersom din BankID er utgått må du bestille ny kan du opprette et nytt her.

    • Tast inn ditt fødselsnummer, velg kodeenhet, inntast en kode fra den valgte kodeenhet og velg "Logg inn"
    • Når bestillingen er gjennomført får du et passord tilsendt på sms eller mail ut ifra hva du har valgt.
    • Kryss av for at du har mottatt passord og trykk "Logg inn i Danske Nettbank".

    Når du har gjennomført prosessen vil du kunne benytte din BankID igjen. 

    NB! Har du BankID fra annen bank må du ta kontakt med banken som har utstedt den for å få hjelp til å bestille ny BankID.

  • Hva gjør jeg når jeg får "feil data inntastet" når jeg prøver å logge inn i nettbanken?

    Du får denne feilmeldingen fordi du ikke har en aktiv BankID, og må derfor bestille ny.

    Bestill BankID her

Mobil-ID

  • Hva er Mobil-ID?

    BankID består av tre sikkerhetstrinn:

    • Fødselsnummer
    • Kodebrikke eller Mobil-ID
    • Personlig passord.

    Mobil-ID er en app på telefonen som kan erstatte bruk av den fysiske kodebrikken ved at du aksepterer en varsling i stedet for å taste enganskode bra kodebrikken. I tillegg til at den genererer engangskoder til bruk i nettbank, mobilbank og brettbank, kan du bruke den alle steder du tidligere har brukt din fysiske kodebrikke. Fordelen med Mobil-ID har du alltid kodebrikken med deg.

  • Hvordan bestiller jeg Mobil-ID?

    Mobil-ID bestiller du i din nettbank:

    • Klikk på "Mobile tjenester" i menylinjen
    • Velg "Mobil-ID"
    • og "Bestill"

    Du kan nå aktivere appen på din telefon. Det gjør du slik:

    • Last ned og aktiver 'Mobil-ID' på din telefon. Du finner appen i Google store/App store.
    • Åpne Mobil-ID og klikk på 'Start aktivering'.
    • Tast inn fødselsnummer
    • Tast inn aktiveringskode (denne mottar du på SMS)
    • Velg PIN og bekreft denne

    NB! Fullfører du ikke aktiveringen på din telefon innen 20 minutter, må du gjenta bestillingen som er beskrevet over.

    Har du ikke kodebrikke eller annen BankID som gjør at du kan logge inn i nettbanken, kan du ringe oss på telefon 98708540, tastevalg 1, så løser vi det over telefonen.
    Vi anbefaler at du sletter og laster ned Mobil-ID appen på ny hver gang du skal gjøre en ny
    aktivering.

  • Jeg får ikke til å aktivere Mobil-ID på min mobil, hva gjør jeg?

    For å aktivere Mobil-ID krever det en ny bestilling av Mobil-ID i nettbanken før du kan aktivere selve appen på mobilen.

    • Logg inn i nettbank, trykk på Mobile tjenester og Mobil-ID
    • Bestill og Signer bestilling
    • Aktiver deretter appen på din telefon

    Om du ikke har tilgang til nettbanken med kodebrikke eller annen BankID, må vi be deg ringe oss på 987 08540 og trykke 1 for nettbank support så løser vi dette raskt og enkelt over telefonen.

    NB. Vi anbefaler at du sletter og laster ned igjen Mobil-ID appen til din telefon hver gang du skal gjøre en ny aktivering.

  • Jeg har fått ny mobil, hvordan gjenoppretter jeg min Mobil-ID?

    Før du kan aktivere Mobil-ID appen på din nye mobil, kreves det en bestilling i din nettbank.

    Bestillingen gjør du i nettbanken:

    • Klikk på "Mobile tjenester" i menylinjen
    • Velg "Mobil-ID"
    • og "Bestill"

    Du kan nå aktivere appen på din telefon.

    Har du ikke kodebrikke eller annen BankID som gjør at du kan logge inn i nettbanken, kan du ringe oss på telefon 987 08540, tastevalg 1, så løser vi det raskt og enkelt over telefonen.

    NB! Vi anbefaler at du sletter og laster ned Mobil-ID appen på ny hver gang du skal gjøre en ny aktivering.

  • Hva er forskjellen på Mobil-ID og BankID på mobil?

    Mobil-ID er en egen app fra Danske Bank som erstatter bruken av en kodebrikke i en BankID prosess. Etter at du har aktivert Mobil-ID appen på din telefon skal du godkjenne vaslinger i appen i stedet for å taste inn engangkoder fra din kodebrikke når du bruker BankID.

    BankID på Mobil er en egen sim-kort lagret legitimasjonsløsning som ofte gjenkjennes ved at det dukker opp ”to morsomme ord” på din telefon. Danske Bank tilbyr ikke denne tjenesten og støtter ikke tjenesten som innloggingmetode.

  • Hvorfor kan jeg ikke logge inn med Mobil-ID i andre banker og offentlige nettstedet (feilmelding C161)?

    Mobil-ID er en app som lager engangskoder, faller den under kategorien «kodebrikke».

    Dersom du skal logge inn i en annen bank eller på en offentlig side (eks. altinn.no) skal du derfor velge innloggingsalternativet «BankID (med koder fra banken din)» før du kan benytte deg av Mobil-ID. Når du har tastet inn personnummer vil du få spørsmål om å benytte Mobil-ID, akkurat som på www.danskebank.no.

    Merk at «BankID på mobil» og Mobil-ID er to forskjellige tjenester.

  • Hvorfor får jeg ikke varsling i Mobil-ID appen når jeg prøver å logge inn eller signere en betaling?

    Hvis push-varslingen ikke kommer frem på din telefon automatisk kan du finne det på blyantikonet i appen.

    Ser du ikke blyantikonet trykk på tannhjulet og logg ut. Finner du fortsatt ikke varslingen kan det være at internettdekningen på din pc/mac/ og/eller mobil ikke er sterk nok. Prøv derfor å logge av og på internett, samt gjengstarte din mobil.

  • Hvorfor får jeg rød skjerm i Mobil-appen?
    Den røde skjermen tyder på at appen ikke har nok internettdekning. Prøv å bytt fra wifi til 3G/4G og restart din telefon. Opplever du fortsatt problemer kan du kontakte oss på 987 08540, tast 1 for nettbank.

Nettbank

  • Hvordan logger jeg meg inn i nettbanken?

    For å logge inn i nettbanken trenger du en BankID. Den består av følgende:

    • Fødsels-og personnummer
    • Engangs-kode fra kodeenhet
    • Personlig passord 

    Kodeenhet

    Kodeenhet får du utstedt av banken din. Hos oss kan du velge mellom kodebrikke eller MobilID som kodeenhet. Kontakt oss på telefon 987 08540 så hjelper vi deg med dette.

    Personlig passord

    Når du har mottatt en kodeenhet bestiller du ditt personlige passordet her

    NB! Dersom du bruker Bank-ID på mobil fra annen bank, vil den kun fungere så fremt du har et personlig passord tilknyttet.

    Ta kontakt med banken din for å få veiledning for kodebrikke/Bank-ID på mobil med passord.

  • Hvilke tjenester finner jeg i nettbanken?

    Vår nettbank gir deg full oversikt over alle dine tjenester hos oss.

    Her får du gjennomført nesten alle banktjenester, blant annet disse:

    • Betale regninger og kontooverføringer
    • Opprette og endre avtalegiro, faste oppdrag og  efaktura
    • Se Iban-nummer og Swift- adresse
    • Se kontobevegelser
    • Opprette kontofullmakt
    • Bestille og sperre kort
    • Endre Geosperre på kort
    • Se låneoversikt
    • Se oversikt over dine spare- og forsikringsprodukt
    • Salg og kjøp av fond/aksjer
    • Se og endre servicekode for mobil-og brettbank
  • Hvorfor kommer jeg meg ikke inn i nettbanken?

    Det kan være flere grunner til at du ikke kommer inn i nettbanken. Det kan være feil med nettleseren, BankID, kodebrikken eller at systemene er midlertidig utilgjengelig.

    Får du feilmelding som starter på BID kan du se forklaring under punktet "feilmeldinger" på forrige side.

    Er det kodebrikken som er problemet ring oss på 987 08540 så hjelper vi deg med å undersøke problemet.

  • Jeg er ny kunde og får ikke til å logge inn i nettbanken, hva gjør jeg?

    Før du kan logge inn hos oss må du legitimere deg på en sikker måte. For å legitimere deg elektronisk på danskebank.no/bankid trenger du en BankID.

    Dersom du ikke har BankID har du to valg:

    • Kontakt din tidligere bank og be om BankID.
    • Legitimer deg med pass hos en Danske Bank filial og søk om BankID hos oss. 

    NB! ”BankID på Mobil” og ”BankID” er to forskjellige systemer. Danske Bank aksepterer kun BankID som gyldig legtimeringmetode.

    Du kan lese mer om forskjellen på BankID og BankID på Mobil på bankid.no.

  • Jeg får "feil data inntastet" når jeg prøver å logge inn i nettbanken. Hva gjør jeg?

    Du får denne feilmeldingen fordi du ikke har en aktiv Bank-ID, og må derfor bestille ny. 

    Bestill Bank-ID

  • Hvorfor kan jeg ikke logge inn med "BankID på Mobil"?

    For å kunne benytte BankID på mobil på vår innloggingsside krever systemet at du har en BankID registrert i samme bank. Når du har en BankID fra samme bank vil du bli bedt om å bruke et personlig passord etter bruk av BankID på mobil.

    Den letteste måten du kan løse dette på, er å bestille et nytt BankID passord på hjemmsiden eller i nettbanken hos den samme banken som du har fått utsendt din BankID på mobil fra.

Mobilbank

Feilmeldinger

  • Hva betyr BID-feil?

    Du kan få forskjellige BID-feil ved innlogging til nettbank med BankID. Velg den løsningen som passer til det nummeret BID-feilen her:

    BID-2031 / 2033 / 20b0
    Disse meldingene kommer som resultat av en kommunikasjonsfeil som kan oppstå av ulike grunner. Feilen kan ligge i din pc, nettleser, modem, router eller hos din internettleverandør.

    For å løse problemet kan du forsøke følgende:

    1. Rens din nettleser.
    2. Trekk ut stømmen på modemet/routeren og start på nytt.
    3. Sitter du på et jobbnettverk og bruker Internet Explorer 10 eller 11 må danskebank.no og bankid.no legges til i trusted sites. Dette gjøres som regel av IT-ansvarlig.
    4. Du kan bruke en annen nettleser.
    5. Benytt annet nettverk eller hotspot.

    BID-9403
    Dersom du har tastet feil sikkerhetskode for mange ganger vil ditt sikkerhetskort bli sperret og du får denne feilmeldingen ved innlogging. Vennligst ta kontakt med vårt kundesenter på 987 08540 slik at vi kan oppheve sperringen.