Bankbytte på 1-2-3

Det er ikke så vanskelig å bytte bank som mange tror. Vi ønsker å gjøre prosessen så enkel som mulig, slik at du skal være trygg på at alt kommer på plass hos oss. Nedenfor finner du en oversikt over de stegene som må gjøres for at du skal få en god bankopplevelse.

Sjekkliste for deg som skal bytte bank

 Her kan holde oversikt over hva som skjer gjennom de ulike stegene du skal gjennom når du bytter bank

  • 1. Bestill kort og konto

    1. Bestill kort og konto

    Et kundeprogram består av kort, konto og nett-/mobilbank:
    Bestill kundeprogram/er du Akademiker? Se ditt tilbud

    TIPS:
    • Du kan bruke BankID utstedt fra hvilken som helst bank når du bestiller
    • Det tar ca. 5-7 virkedager før bankkort og PIN-brev mottas i postkassen etter at kundeprogram er signert i nettbanken
    • Har du bankkort fra oss fra før så vil du få samme PIN-kode på dine nye kort (gjelder også for kredittkortet 365Privat)
    • Vi bruker MasterCard som kortleverandør, de har både debet- og kredittkort
    • Det er ikke mulig å endre PIN-kode på bankkortene

     

    Felleskonto
    Konto til barn
    Flytte BSU

  • 2. Legitimering med Pass på postkontoret

    2. Legitimering med Pass på postkontoret

    Noen dager etter at du har bestilt kundeprogram vil du motta en hentemelding for legitimering med pass på postkontoret. Det er KUN gyldig PASS som er godkjent legitimasjon.

    Når du er legitimert med pass, kan du bestille deg BankID (se neste punkt). 

     

  • 3. Last ned Mobil-ID og bestill BankID

    3. Last ned Mobil-ID og bestill BankID

    For å opprette BankID må du være legitimert med pass, samt ha opprettet Mobil-ID eller ha mottatt kodebrikke fra Danske Bank.

    1. Last ned appen Mobil-ID før du bestiller BankID  
    2. Trykk 'Bestill BankID' på den blå knappen under, og følg anvisningene
    3. Når bestillingen er gjennomført får du et passord sms eller mail, ut ifra hva du har valgt.
    4. Kryss av for at du har mottatt passord og trykk 'Logg inn i Danske Nettbank'.

    Bestill BankID

    Merk at du kan ha BankID i flere banker. Av sikkerhetsmessige grunner vil du få beskjed om å fornye din BankID med jevne mellomrom.

     

  • 4. Gi beskjed til arbeidsgiver om nytt lønnskontonummer

    4. Gi beskjed til arbeidsgiver om nytt lønnskontonummer

    Du må selv gi beskjed til arbeidsgiver/NAV om nytt lønnskontonummer. 

    Ønsker du å sende inn bankbytteskjema, er det viktig at du først har informert dem, slik at du vet at neste lønnsinnbetaling kommer inn på konto hos oss.

     

  • 5. Flytte/avslutte kontoer fra den andre banken (Bankbytteskjema)

    5. Flytte/avslutte kontoer fra den andre banken (Bankbytteskjema)

    Bankbytteskjema - når du skal avslutte kontoene du har i den andre banken.
    Før du sender inn bankbytteskjema må dette være på plass:
    • mottatt bankkort og PIN-brev
    • informert arbeidsgiver om lønnskontonummer
    • legitimert deg med pass
    1. Logg inn i nettbanken for å fylle ut bankbytteskjema (under Nyttige snarveier)
    2. Her kan du avslutte alle eller noen kontoer i din andre bank. Merk at din andre bank kan ta avslutningsgebyr ved behandling av skjemaet

    Når du ikke ønsker å avslutte kontoer i den andre banken
    Dersom du ikke ønsker å avslutte kontoer i den andre banken, skal du ikke bruke bankbytteskjemaet. Da må selv overføre penger til din nye konto i Danske Bank.

     

  • AvtaleGiro og eFaktura 

    AvtaleGiro og eFaktura 

    For å flytte avtalegiroer, fyll ut informasjonen i bankbytteskjemaet som ligger i nettbanken:

    1. Skriv på kontonummeret der de er tilknyttet i den andre banken
    2. Vi sender deg en henvendelse i nettbanken når de er lagt opp hos oss
    3. Det kan ta inntil 45 dager før AvtaleGiroen er aktiv hos betalingsmottaker, så det er derfor mulig du må betale regninger manuelt i mellomtiden. Når du vil motta din første faktura via AvtaleGiro er avhengig av når bedriften sender faktura. 
    4. Beløp og trekkdato avtales direkte med betalingsmottaker, og er ikke noe vi kan endre på

    Når du ikke ønsker å avslutte kontoer i den andre banken skal du ikke bruke bankbytteskjemaet. For å flytte avtalegiroer til oss sender du oss en melding via nettbanken med informasjon om:

    • kontonummer
    • KID
    • maksbeløp
    • belastningskonto hos oss

    Efaktura følger ditt fødsels- og personnummer og vil derfor dukke opp automatisk i mobil-/nettbanken din hos oss. Aktiver gjerne push-varsel i mobilbanken så får du beskjed når du har faktura liggende til godkjenning. 

  • Flytte BSU

    Flytte BSU

    Du flytter BSU til oss ved å bruke bankbytteskjemaet i nettbanken. Du finner det på forsiden under «Nyttige snarveier». Du trenger ikke å opprette BSU-konto hos oss først. 

  • Flytte verdipapirer

    Flytte verdipapirer

    For flytt av verdipapirer som står på et oppbevaringsdepot (VPS-konto) i dag, ta kontakt med banken som har beholdningen for flytt og oppgi din VPS-konto her.

    For å flytte Aksjesparekonto; send oss følgende informasjon i nettbanken :

    • Navn på banken hvor Aksjesparekonto står i dag
    • Kontonummer på Aksjesparekonto i annen bank  

    Skriv også om du ønsker å flytte hele beholdningen av godkjente verdipapir, og om eventuelle
    spareavtaler skal avsluttes. 

    Du kan lese mer om flytting av verdipapir og spareavtaler til Aksjesparekonto på vår
    hjemmeside www.danskebank.no/ask.


  • Endre forfall/belastningskonto på boliglån

    Endre forfall/belastningskonto på boliglån

    For å endre forfallsdato og/eller belastningskonto så sender du oss en melding via nettbanken på «Kontakt & hjelp» og «Ny post». 


    For å se flere detaljer rundt boliglånet ditt i nettbanken, trykk på pilen ved boliglånskonto og deretter «Vilkår».  

  • Felleskonto (med eller uten kort)

    Felleskonto (med eller uten kort)

    Opprett en felleskonto (med eller uten kort) i nettbanken. (Det er ikke mulig via mobilbanken) 

    1. Opprett brukskonto i nettbanken (under menyevalget kontoer) 
      • AKA-kunde: Opprett konto under "Akademikerne"/"Se mine fordeler"
    1. Legg inn fullmakt 
    2. Når du har opprettet fullmakt - send en melding til oss via nettbanken. Vi bestiller da kort til dere.

     

    TIPS:

    • Det tar 5-7 dager til kortet kommer
    • Har du kort fra Danske Bank fra før, vil pinkoden være den samme på det nye kortet. 
  • Konto til barn

    Konto til barn

    Vi har ikke en elektronisk løsning for bankbytte på barn enda. Vi anbefaler derfor at dere oppretter konto til barna og overfører manuelt til de nye kontoene. Alternativt kan vi sende ut bankbytteskjema per post for signering. Send oss en melding via nettbanken om du vil ha utsendt et slikt skjema. Sparer du til barna i eget navn i den andre banken, så kan du fylle inn bankbytteskjema som vanlig i egen nettbank.

    1. Begge verger må være legitimert med pass eller annen legitimasjon.
      Legitimering kan gjøres her
    2. Bestilling av brukskonto og sparekonto gjør du via hjemmesiden eller ved hjelp av rådgiver i banken.
    3. Når du har bestilt må du logge inn i nettbank og signere elektronisk på kontoavtalen. Dette gjelder begge verger.

Mobilbank

Ta med deg banken hvor enn du er. Last ned mobilbanken, og få gjort det du ønsker når du ønsker.

Lær mer

Mobil-ID

Med Mobil-ID har du alltid kodebrikken med deg. I tillegg til at den genererer engangskoder til bruk i nettbank, mobilbank og brettbank, kan du bruke den alle steder du tidligere har brukt din fysiske kodebrikke.

Hvordan får jeg Mobil-ID?

BankID

For å kunne bestille BankID må du først laste ned Mobil-ID og vi må ha mottatt attestert kopi av gyldig pass.

Ring inn til kundesenteret på tlf. 987 08540 så sender vi ut en hentemelding til deg slik at du kan legitimere deg på nærmeste postkontor.

Bestill BankID

Ofte stilte spørsmål

  • Når kommer pengene på konto?
    • Når pengene kommer på konto varierer fra bank til bank. Fra vi sender bankbytteskjema til tidligere bank kan det ta opp til 15 virkedager før de får avsluttet og flyttet pengene.
    • Har du ført BSU-kontoen på skjemaet så vil denne bli satt på en egen konto hos oss, frem til alle opplysninger er på plass. Det kan derfor ta 1-2 uker ekstra før BSU-kontoen vil bli synlig for deg i nettbanken.
    • Når pengene er flyttet over så vil du motta en oversikt over betalingsoppdragene dine per post. Sjekk hvilken konto de skal trekkes fra slik at det blir slik du ønsker.
    • Hvis du vil gjøre endringer på avtalegiroer så send oss en chat eller melding via nettbanken
  • Konto til barn

    Vi har ikke en elektronisk løsning for bankbytte på barn enda. Vi anbefaler derfor at dere oppretter konto til barna og overfører manuelt til de nye kontoene. Alternativt kan vi sende ut bankbytteskjema per post for signering. Send oss en melding via nettbanken om du vil ha utsendt et slikt skjema. Sparer du til barna i eget navn i den andre banken, så kan du fylle inn bankbytteskjema som vanlig i egen nettbank.

    1. Begge verger må være legitimert med pass eller annen legitimasjon.
      Legitimering kan gjøres her
    2. Bestilling av brukskonto og sparekonto gjør du via hjemmesiden eller ved hjelp av rådgiver i banken.
    3. Når du har bestilt må du logge inn i nettbank og signere elektronisk på kontoavtalen. Dette gjelder begge verger.
  • Hvorfor bruke eget bankbytteskjema for mindreårige?
    1. Bankbytteskjema for mindreårige får du ved å henvende deg til oss via nettbanken eller telefon.
    2. Fyll ut et skjema per barn.
    3. Begge verger må signere på skjemaet.
    4. Skjemaet scannes inn og lastes opp via sikker link:
      https://danskebank.no/lastopp eller benytt vedlagt returkonvolutt.

    Når pengene kommer inn på konto varierer fra bank til bank. Fra vi sender bankbytteskjemaet til deres tidligere bank kan det ta opp til 15 virkedager før pengene er overført.

  • BSU

    Skal du flytte over BSU så vil den bli satt på en "ventekonto" før den vil dukke opp i nettbanken din. Dine andre midler vil derfor komme på plass litt raskere, men etter en uke ca så vil du se at BSU er på plass (se punkt 6).

  • Hvor lang tid tar bankbytteprosessen?
    Bankbytteprosessen kan ta opptil 15 virkedager.

    Unngå forsinkelser ved å påse at du ikke har utestående kreditt på kort eller konto hos tidligere bank. Husk dessuten å kun oppgi kontoer som står i ditt navn.

    Bankbyttet blir sendt når du har varslet Danske Bank om at din arbeidsgiver har mottatt ditt nye lønnskontonummer, og Danske Bank har mottatt kopi av ditt pass.
  • Hvorfor må du legitimere deg med pass?
    Bankene er underlagt strenge regler når det gjelder å opprette nye kundeforhold.

    I følge hvitvaskingsregelverket har alle finansforetak en plikt til å gjennomføre kontroll av de personer og bedrifter som ønsker å etablere et kundeforhold.
  • Hvordan laste opp dokumentene mine på en sikker måte?

    Når du blir kunde i banken trenger vi en del dokumentasjon fra deg. Hvilke dokumenter dette gjelder vil du få informasjon om av din kunderådgiver.

    Last opp

  • Hvordan gi ektefelle/samboer kort på min konto?

    Ektefelle/samboer må være legitimert før du kan gi fullmakt til din konto. Fullmakt kan du gi via nettbanken under 'vilkår og innstillinger' på valgt konto. Når fullmakt er gitt, kan kontoeier sende oss en henvendelse via nettbanken om at kort er ønskelig til ektefelle/samboer.

    Legitimer deg her

Velkommen til Danske Bank