Bankbytte på 1-2-3

Det er ikke så vanskelig å bytte bank som mange tror. Vi hjelper deg gjennom prosessen slik at du kan nyte livet som vanlig. Nedenfor finner du en oversikt over det som må gjøres for å få en bedre bankopplevelse.

Mobilbank

Ta med deg banken hvor enn du er, last ned vår nye mobilbank og få gjort det du ønsker, når du ønsker.

Lær mer

Mobil-ID

Med Mobil-ID har du alltid kodebrikken med deg. I tillegg til at den genererer engangskoder til bruk i nettbank, mobilbank og brettbank, kan du bruke den alle steder du tidligere har brukt din fysiske kodebrikke.

Hvordan får jeg Mobil-ID?

BankID

BankID er en elektronisk legitimasjon som du bruker til å bekrefte hvem du er. Med BankID kan butikker, banker og kunder stole på hvem de kommuniserer med elektronisk, og sikre at innholdet ikke er lest eller endret underveis.

Merk at vi må ha mottatt attestert kopi av gyldig pass før du kan bestille Bank-ID. Ring oss på tlf. 987 08540 så kan vi sende ut en rekommander sending til deg slik at du kan legitimere deg på nærmeste postkontor.

Bestill BankID

1. Du bestiller et kundeprogram

Kundeprogram kan bestilles via våre hjemmesider, se våre løsninger. Du mottar en SMS når kundeprogrammet er klart for signering i nettbank. Logg deg da inn med eksisterende Bank-ID og signer på avtalen. Du vil motta bankkort og PIN-kode innen 7 - 10 virkedager.

Logg inn og signer

2. Du legitimerer deg

For at du skal slippe å komme innom en av våre filialer med gyldig pass så kan du legitimere deg på nærmeste postkontor. Du vil motta en hentemelding på SMS når du kan legitimere deg. 

Merk at det kun er gyldig pass som er tilstrekkelig legitimasjon for banken.

3.Vi sender ut kort til deg

Du får varsel på SMS når kortene er på vei til deg. PIN-kode kommer i posten et par dager etter du har mottatt kortene. Les mer om de ulike kortene her.

Merk at vi har Mastercard som vår kortleverandør, de leverer både debet- og kredittkort.

4. Du fyller ut et bankbytteskjema

Vi ønsker at du fyller ut bankbytteskjema slik at vi og nåværende bank kan flytte dine midler og avtalegiroer over til riktig konto hos oss. Bankbytteskjemaet finner du under "nyttige snarveier" på forsiden i nettbanken.

Det som er viktig å tenke på før du sender skjemaet:

  • Du må informere arbeidsgiver om nytt lønnskontonummer
  • Du må ha mottatt bankkort og PIN-kode i posten
  • Du må ha legitimert deg med gyldig pass på postkontoret eller hos en av våre filialer

I tillegg er det viktig at kredittkort/kontokreditt er innfridd og at kontoene du fører på skjemaet er dine egne kontoer. Har du flere banker så sender du et skjema per bank.

5. Vi mottar bankbytteskjemaet

Vi sender skjemaet til tidligere bank slik at de kan overføre midler og avtalegiroer. Du vil motta en SMS fra oss når vi sender skjemaet. Når pengene kommer på konto varierer fra bank til bank. Fra vi sender bankbytteskjema til tidligere bank kan det ta opptil 20 dager før de får avsluttet og flyttet midlene. Før gjerne over et beløp manuelt slik at du kan begynne å ta i bruk kortene du har fått av oss.

6. Pengene flyttes over og vi legger opp dine avtalegiroer

Når pengene er flyttet over vil du motta en oversikt over betalingsoppdragene dine per post. Sjekk hvilken konto de skal trekkes fra slik at det blir slik du ønsker.

Har du ført på BSU på skjemaet så vil denne bli satt på en "ventekonto" mens vi regner ut rentene. Det kan derfor ta 1-2 uker før BSU-kontoen vil bli synlig for deg i nettbanken.

Merk at det tar mellom 2 - 6 uker før avtalegiroene dine er aktive hos oss, det er derfor viktig at du betaler faktura du får per post i mellomtiden. E-faktura følger ditt personnummer og vil dukke opp i nettbanken automatisk.

Hvis du vil gjøre endringer på avtalegiroer så send oss en sikker chat eller melding via nettbanken.

Velkommen til Danske Bank

Ofte stilte spørsmål

  • Når kommer pengene på konto?
    • Når pengene kommer på konto varierer fra bank til bank. Fra vi sender bankbytteskjema til tidligere bank kan det ta opp til 15 dager før de får avsluttet og flyttet pengene.
    • Flytting av BSU tar lengre tid da den vil settes på en "ventekonto" mens renter blir regnet ut
    • Når pengene er flyttet over så vil du motta en oversikt over betalingsoppdragene dine per post. Sjekk hvilken konto de skal trekkes fra slik at det blir slik du ønsker.
    • Hvis du vil gjøre endringer på avtalegiroer så end oss en chat eller melding via nettbanken
  • Hvordan bestiller jeg konto til mindreårige?
    1. Begge verger må være legitmiert med pass eller annen legitimasjon.
      Legitimering kan gjøres her
    2. Vi må ha kopi av fødselsattest på barnet, er barnet 13 år eller eldre og ønsker bilde på kort og/eller nettbank trenger vi også gyldig kopi av pass. Se info under punkt 2.
      Fødselsattest kan sendes inn her
    3. Bestilling av brukskonto og sparekonto gjør du via hjemmesiden eller ved hjelp av rådgiver i banken
    4. Når du har bestilt så må du logge inn i nettbank og signere elektronisk på kontoene. Dette gjelder begge verger.
  • Hvorfor bruke eget bankbytteskjema for mindreårige?
    1. Bankbytteskjema for mindreårige får du ved å henvende deg til oss via nettbanken eller telefon.
    2. Fyll ut et skjema per barn
    3. Begge verger må signere på skjemaet
    4. Skjemaet scannes inn og lastes opp via sikker link:
      https://danskebank.no/lastopp eller benytt vedlagt returkonvolutt

    Når pengene kommer inn på konto varierer fra bank til bank. Fra vi sender bankbytteskjemaet til deres tidligere bank kan det ta opp til 15 dager før pengene er overført.

  • BSU

    Skal du flytte over BSU så vil den bli satt på en "ventekonto" før den vil dukke opp i nettbanken din. Dine andre midler vil derfor komme på plass litt raskere, men etter en uke ca så vil du se at BSU er på plass.

  • Hvor lang tid tar bankbytteprosessen?
    Bankbytteprosessen kan ta opptil 15 dager.

    Unngå forsinkelser ved å påse at du ikke har utestående kreditt på kort eller konto hos tidligere bank. Husk dessuten å kun oppgi kontoer som står i ditt navn.

    Bankbyttet blir fullført når du har varslet Danske Bank om at din arbeidsgiver har mottatt ditt nye lønnskontonummer, og Danske Bank har mottatt kopi av ditt pass.
  • Hvorfor må du legitimere deg med pass?
    Bankene er underlagt strenge regler når det gjelder å opprette nye kundeforhold.

    I følge hvitvaskingsregelverket har alle finansforetak en plikt til å gjennomføre kontroll av de personer og bedrifter som ønsker å etablere et kundeforhold.
  • Hvordan laste opp dokumentene mine på en sikker måte?

    Når du blir kunde banken, trenger vi en del dokumentasjon fra deg. Hvike dokumenter dette gjelder, vil du få informasjon om av din kunderådgiver.

    Last opp

  • Hvordan gi ektefelle/samboer kort på min konto?

    Ektefelle/samboer må være legitimert før du kan gi fullmakt til din konto. Fullmakt kan du gi via nettbanken under 'vilkår og innstillinger' på valgt konto. Når fullmakten er gitt, kan du sende oss en henvendelse via nettbanken om at kort er ønskelig til ektefelle/samboer.

    Legitimer deg her

Velkommen til Danske Bank