Personlig service og gode systemer

Skaper trygghet i hverdagen

Generasjonsbedriften Drivstua Gartneri så dagens lys for mer enn 70 år siden – og har vært kunde hos Danske Bank helt siden oppstarten.

Generasjonsbedriften Drivstua Gartneri så dagens lys for mer enn 70 år siden – og har vært kunde hos Danske Bank helt siden oppstarten.

– De daglige banktjenestene fungerer veldig bra, og vi har fått all den hjelpen vi har hatt behov for gjennom tidene: fra kassekreditt og leasing på biler til langsiktig finansiering av driftsmidler.

Det forteller Ole Hogstad. Sammen med kona Trine Hogstad eier og driver han Drivstua Gartneri på Tyholt; gartneriet og blomsterbutikken som besøkes av kunder fra hele Trøndelag. Etter at de som tredje generasjon overtok driften i 1997 har omsetningen økt fra 5 til 25,5 millioner – noe som har påvirket både varesikring og kapitalbehov.

– Som familiebedrift har det vært en utfordring å tilpasse seg et større varelager og større vareomløp, medgir Ole.

For Drivstua er gode og velfungerende banktjenester utvilsomt en trygghet i hverdagen.

– Danske Bank er i stand til å levere systemer som snakker med vårt regnskapssystem. Vi har mange ordrer på relativt lave beløp, og tidligere sendte vi fakturaer til privatkunder; til tante Olga som hadde kjøpt en blomsterbukett til Per. Vi måtte passe på at betalingen skjedde på forfall, og bokføre betalingen i regnskapet. Jeg har alltid ønsket å jobbe med så automatiserte systemer som mulig, og er glad for at vi har kommet lengre i dag, understreker Ole.

Han legger også til at det ikke bare er systemene i Danske Bank som har vært viktig for ham i valg av bank: det er vel så mye folkene som jobber der. Han setter stor pris på at han alltid har hatt én fast kundekontakt over lang tid.

Bli bedriftskunde i Danske Bank

aa314de4-5541-4524-8c11-d5ac00bbc1f3


Kassekreditt sikret økonomien

Vegard Haugen sitter på bankens Business Direct avdeling, som til daglig jobber spisset mot bedrifter innen SMB-segmentet. Som kundeansvarlig for Drivstua innehar han den fulle oversikten over kundeforholdet.– Jeg er stolt av relasjonen vi har til våre faste kunder. Det gjør at jeg gjerne går en ekstra runde for å få til både det kunden og vi som bank ønsker. 
"For et par år siden var Ole bekymret på grunn av en veiutbygging utenfor Drivstua som ville gjøre tilgjengeligheten vanskeligere og omsetningen dårligere. Da kunne vi tilby kassekreditt som en god midlertidig løsning"

Vegard Haugen, Kunderådgiver i Danske Bank. 


– Kassekreditt hjalp oss i en utfordrende tid, bekrefter Ole. 

Ole forteller at kassekreditt kommer godt med som en bankkonto med en ramme som kan belastes på minussiden. Når de starter produksjonen av sommerblomster har de mye penger bundet i varer som småplanter, jord, potter og arbeidstimer. Når plantene selges på starten av sommeren, frigjøres pengene – og de sitter igjen med pluss på kontoen. 
 
– Siden 97 har vi møtt på både opp- og nedturer. Å drive med anstrengt likviditet tapper meg for energi og gjør at jeg mister fokus på det jeg burde konsentrere meg om: å drive bedriften på en god måte. Det har Danske Bank hatt god forståelse for, og de har alltid kommet med gode løsninger når jeg har behøvd det.  

Ole opplevde også uvurderlig hjelp da de skulle investere i varmepumpe. Selv med Enova-støtte måtte de ta opp lån i tillegg, og nettopp derfor var det viktig for han at banken visste at bedriften hadde gode planer for det de foretok seg. 
– Uten varmepumpe hadde vi kanskje ikke vært her i dag. Jeg følte meg heldig som kunne installere den. Varmepumpa leverer mer varme enn du bruker energi, samtidig som den reduserer kostnad på effekt. Dermed har den finansiert seg selv i løpet av noen år.'

Våre finansieringsløsninger for bedrifter


Høy kompetanse på alle avdelinger

Forretningsbanken Danske Bank jobber med både små og mellomstore bedrifter, og Vegard forteller at de har flere tunge fagmiljøer samt spesialister på serviceløsninger, nettbank og regnskapssystemer.

 "Det gode samarbeidet mellom fagmiljøene gjør at vi får god kompetanse og sprer kunnskap på tvers av teamene."

- Vegard Haugen, Kunderådgiver i Danske Bank

Han trekker også frem kundesenteret deres, som har en gjennomsnittlig svartid på 15 sekunder.

– Det betyr at du som regel kommer gjennom umiddelbart.

Ole legger til at de ansatte på kundesenteret har god innsikt: Når han kontakter de blir han ikke satt videre til andre spesialister – kundebehandlerne fikser forespørslene selv. Vegard tror at dette er med på å skille Danske Bank fra andre storbanker.

– Jeg har selv jobbet på kundesenteret. Da, som nå, var det viktig å ha kompetansen til å kunne håndtere alle sakene som kom inn, sier Vegard. Derfor er også kunderådgiverne i banken både effektive og nøye når de besvarer kundene – gjerne innenfor samme dag. – Du skal være trygg på å få den hjelpen du behøver, enten du kontakter kundesenteret eller rådgiveren din. Kommunikasjonen foregår digitalt og effektivt i hverdagen, sier Vegard.

7b8e929d-e481-49ee-a126-12c5360dc800


Les mer om vårt tilbud til små og mellomstore bedrifter

Lang historie med banken

Med et smil kan Ole fortelle at historien bak det lange kundeforholdet er alt annet enn spennende - kanskje er det også nettopp derfor det har vart så lenge.

-"Vi har bare aldri byttet bank"

-  sier daglig leder Ole Haugen og ler.

– Danske Bank tok over Fokus Bank, som vi opprinnelig var kunde av. Før den tid tok Fokus Bank over Bøndenes Bank, som Drivstua startet med i sin tid.

Han innrømmer gladelig at han flere ganger har vært i kontakt med andre banker for å sjekke pris og tilbud – men ingen har klart å konkurrere med Danske Bank.

– Løsningene våre passer de fleste bedrifter, sier Vegard og legger til at historien har gitt banken lang erfaring:

– Vi har vært borti de fleste problemstillinger i løpet av årenes løp. Og til deg som driver en liten eller mellomstor bedrift har han følgende oppfordring: – Bare ta kontakt med oss! 

Saken er produsert i samarbeid med Adressavisen Studio.

Søk kassekreditt på 1-2-3 

  • Kassekreditt sikrer bedriften finansiering i en begrenset periode.
  • Eksempelvis for å betale håndverkere og andre utgifter frem til leveringen av et byggeprosjekt.
  • Du kan søke kassekreditt på opptil 5 millioner kroner – raskt, enkelt og fleksibelt.

Søk om kassekreditt

Les også


Få alle fordelene i dag. Bli kunde i Danske Bank.

Content is loading
Show more rows: All table rows are already visible for screen readers.
Show less rows: All table rows are already visible for screen readers.