Gå til hovedinnhold

Vær obs på linker i tekstmeldinger

Korona har gjort svindlere over hele verden enda mer kreative, og dette krever mer årvåkenhet fra oss som bank og fra deg som kunde.

Jevnlig mottar du som kunde tekstmeldinger fra oss i Danske Bank f.eks når du gjennomfører en kortbetaling eller et nytt kort er på vei i posten til deg.

Vi ber deg huske at vi aldri linker til våre egne sider i disse tekstmeldingene. Mottar du en tekstmelding fra oss som ber deg logge inn på en nettside via en link er dette mest sannsynlig et forsøk på svindel.

Dette gjelder også dersom tekstmeldingen ser ut til å komme fra Danske Bank fordi den er i samme SMS-strøm som legitime meldinger. Dessverre finnes det metoder som gjør at man kan endre avsender på en SMS, og dette vet svindlerne å utnytte.

Slik så siste SMS-svindelforsøk ut

Hvordan unngå å bli svindlet?

Det er ikke enkelt å skille svindel fra hva som er ekte. Derfor er det også viktig at du alltid er kritisk til det du mottar av informasjon.

  • Husk at vi vil aldri sende deg SMS med lenke til nettsted hvor vi ber om kortinformasjon eller annen sensitiv informasjon.
  • Når du får tilsendt lenker, sjekk alltid at URL-adressen stemmer med den nettadressen du er vant til at avsender bruker, i Danske Bank sitt tilfelle f.eks. danskebank.no og danskebank.com. På mail vil du kunne holde musepekeren over URLen og kan da se hvilken adresse lenken leder til.
  • Se på avsenders e-postadresse. Er den litt merkelig eller avviker med det du er vant til, kontakt kundeservice hos avsender for å verifisere om mailen er fra dem de utgir seg for å være. Seriøse aktører vil også alltid sende fra en firmaadresse og ikke hotmail, Gmail eller lignende.
  • Se på språket i mailen. Selv om de tjenestene som svindlerne bruker til å f.eks. oversette fra engelsk til norsk er blitt bedre, kan gjerne setningsoppbygging og språk røpe om dette er legitimt eller ikke.
  • Bruk sunn fornuft. Se på hva du blir spurt om opp mot hvor lenken leder. Vil du vite mer om hvordan du kan unngå svindel, finner du mer informasjon hos nettvett.no her om phishing(e-postsvindel) og her om SmiShing(SMS-svindel).

Mistenker du at det du har mottatt er svindel?

  • Ikke trykk på lenker
  • Ikke prøv å kontakte avsender
  • Slett det du har mottatt
  • Har du mottatt noe som ser ut til å komme fra Danske Bank, send en skjermdump eller videresend til falskpost@danskebank.no

Finn ut mer om phishing og SmiShing 

 

Les mer om de ulike svindelmetodene her